Home Bilnyheder Test: BMW 320d sedan
0

Test: BMW 320d sedan

Test: BMW 320d sedan
0
0

Det er ikke nogen tilfældighed, at 3-serien er den mest solgte i BMW’s historie. Det er en afsindigt gennemført bil, som både dækker familiens behov for plads og komfort, samtidig med at drengerøven dybt gemt inde i familiefaderen kan få et køreglæde-kick af dimensioner.

Modellen har efterhånden en del år bagen. I 1975 lancerede BMW den første version, og siden da har de med stille og rolige skridt bare forbedret og optimeret modellen, så den i dag sætter alle de nærmeste konkurrenter til vægs. Selvom det er en relativt dyr bil, så kan danskerne ikke holde fingrene fra den. Sidste år blev der solgt næsten 2000 eksemplarer af den elegante mellemklassebil, mens Audi eksempelvis måtte nøjes med at sælge 1.500 A4’ere og Mercedes kun 1.200 C-modeller i samme periode.

BMW’en er ikke et højteknologisk vidunder, som kan køre af sig selv. Der er ingen sofahynder med massage som ryglæn. Og vil du sætte samtlige biler på autobahn til vægs, så er 320’eren heller ikke bilen for dig.

Men hvis du vil have en gedigen kvalitetsbil, hvor alt fungerer, som det bør, og hvor der er tænkt over hver eneste lille detalje, så kan du godt begynde at spare op.

Freude am Fahren

Instrumentering er minimalistisk og overskuelig. Head-up-displayet med speedometer og navigation, som bliver spejlet op på forruden, så det ser ud som om, det står skrevet på asfalten foran bilen, gør, at du ikke behøver fjerne fokus fra trafikken. Hjulet i midterkonsollen, som bruges til at navigere rundt i bilens mediesystem og navigation, fungerer virkelig godt. Når man først kender systemet, kan man betjene det uden at se på skærmen, så heller ikke her bliver fokus fjernet fra det essentielle; at køre bilen.

En anden lille detalje, som viser, hvor meget der er tænkt over tingene, er den 6” touchskærm, hvorfra musik, navigation og enkelte indstillinger foregår. Skærmen kan nemlig multitaske til en vis grad, så den stadig viser dig vej til den ønskede destination, selvom du er inde og skifte radiokanal. Det er sådanne detaljer, der gør forskellen.

Automatgearkassen er super raffineret. Den er komfortabel under bykørsel, og samtidig skifter den lynhurtigt, når man med højre fod indikerer, at man gerne vil have lidt flere heste til rådighed. De otte gear er med til at holde omdrejningerne i det område, hvor motoren udnytter kræfterne bedst og mest økonomisk. Vælger du manuelt skift, går det dog op for dig, hvor meget otte gear er. Det virker dumt at skubbe gearstangen så meget frem og tilbage. Men i automatisk giver det god mening.

Ofte er gode præstationer desværre ikke lig med et sundt brændstofforbrug, men jeg skal love for, at 320’eren også på dette punkt er konkurrencedygtig. Hele 22,7 km/l. ved blandet kørsel er mere end godkendt. Og efter en usædvanligt lang testtur til de fjerneste afkrog af landet, kunne jeg konstatere, at det faktisk ikke blot er et hypotetisk tal. Bilen kører usandsynligt langt på literen.

Skizofren på den fede måde

Bilen har tre forskellige køreindstillinger: Sport, comfort og Eco pro. Og det er vel at mærke ikke placebo-indstillinger. I ”sport” ændrer gearingen sig fundamentalt. Du skal nærmest op i nærheden af 200 km/t, før du få lov til at komme i 8. gear. Men samtidig bliver den ikke ”hængende” i gearene og de høje omdrejninger, når man slipper speederen, hvilket jeg har oplevet i flere af konkurrenterne. I ”eco pro” vil bilen allerede i 8. gear, så snart du er kommet over 60 km/t. for at holde omdrejningerne nede. Sådan skal det være!

En fin detalje, når man kører økonomisk er, at bilen viser, hvor mange kilometer man har sparet ved øko-kørsel. På den måde kan man konkurerre med sig selv om at opspare ekstra kilometer. Og jeg kan sagtens forestille mig, at det på kør-selv-ferien må være tilfredsstillende at se tælleren gå op på 157-158-159 ekstra opsparede kilometer.

BMW’s blændende bass

Jeg begynder efterhånden at forstå, hvorfor ældre BMW’er i en årrække blev stemplet benhårdt som ”Brian-biler”. For hvis man vil have en bil, hvor bassen kan blæse sommerkjolerne op om ørerne på pigerne, så er det en bimmer, du skal have fat i. Anlægget i 320’eren er dog efterhånden også af den mere raffinerede slags, hvor der også er noget, der hedder mellemtoner og diskant, men der er stadig en solid portion dyb bass gemt inde i bilen, som gør det til en fornøjelse at give volumen-knappen et par solide tryk, når den trådløst tilkoblede telefon begynder at spille yndlingsnumrene.

Den 2-liters dieselmotor leverer 184 hk ved 4000 velsnurrende omdrejninger, hvilket er nok til at holde accelerationstiden fra 0 til 100 nede på 7,4 sekunder. Det er nok. Der er gode pladsforhold i både kabine bagagerum, hvor klapvogne og Ikea-papkasser forsvinder ubesværet ned gennem den store åbning.

Men hvad er det negative så?

Jeg kan faktisk godt lide konceptet med nøglefri start og stop, men hvis det skal give mening, skal du ikke have nøglen op ad lommen for at låse bilen op. Det burde også foregå nøglefrit. Skal du alligevel have nøglen op ad lommen, kan du lige så godt sætte den i tændingen.

Og så synes jeg faktisk, det er en anelse kikset, at man fortsat forsøger at imponere kommende bilejere med imiteret træ på instrumentbrættet. Jeg har faktisk svært ved at komme i tanker om noget mere kikset.

Den sidste ting i den negative ende er måske prisen. Basisvarianten til 533.300,- er bestemt ikke i overkanten, men hvis du blandt andet gerne vil have sportslæderrat, automatgear, regnsensor, xenon-lygter, fartpilot og navigation, bevæger du dig op i Luxury-varianten, hvor der bliver lagt 228.086,- oveni prisen, så vi lander på 765.166 danske kroner. Det er mange penge for en bil, som efter fire år og 80.000 kilometer vil have tabt ca. halvdelen af sin værdi.

Ikke desto mindre er jeg på nippet til at påstå, at bilen faktisk er hver en krone værd. Jeg følte mig i hvert fald umådelig godt underholdt, og det er en af de biler, jeg har kørt, som jeg allernemmest kan se mig selv bag rattet i. Hurra for en gennemtænkt bil!

BMW 320d
TwinPower Turbo Sedan
2.0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 184 hk v. 4.000 o/min
Moment: 380 Nm v. 1.750-2.750 o/min
Topfart: 230 km/t
Oplyst forbrug: 22,7 km/l
Køreklar vægt: 1.505 kg.
Mål: L:462 B:181 H:144
Bagagerumsvolumen: 480 liter
Pris fra 533.300 (testmodel: 765.166)

tags: