I en tid, hvor nichéprodukter syntes mere dominerende end nogensinde giver BMW os nu 3-serie GT: en crossover der befinder sig midtvejs en stationcar og en sedan. Har den sin berettigelse?
Det er især de tyske bilhuse der har omfavnet nichemodellerne og spyttet disse crossover-lignende, firedørs coupéer ud de seneste ti år. Det begyndte måske i sandhed med den originale Mercedes CLS, der debuterede i 2004. Til trods for, at man havde set firedørs biler med en coupélignende taglinje før, var det mindst 30 år siden og Mercedes CLS vandt gunst både blandt motorpressen og køberne. Fast forward 9 år og ethvert tysk bilhus med respekt for sig selv har en nichébil på markedet. VW har CC (tidligere Passat CC). Mercedes har CLS, CLS Shooting Brake og CLA der ifølge rygtet også er på vej i Shooting Brake-form. Audi har A5 Sportback og A7. BMW har intet videre holdt fanen højt med 5-serie GT for ikke at nævne den kontroversielle X6.
Og nu har vi så 3-serie GT eller Gran Turismo, langtursmodellen. Kernerivalen er Audi A5 Sportback og selvom BMW’ens tilgang er en anelse anderledes med sin højere, mere velvoksne profil, er de to biler overraskende ens på papiret. BMW siger selv, at den skal fylde det modelmæssige hul som befinder sig mellem den regulære 3-serie sedan og den mere praktiske Touring udgave. Altså en lidt større, lidt grimmere, lidt mere praktisk 3-serie sedan. Det begynder ikke godt.
Efter de første kilometer er indtrykket væsentligt mere positivt. På trods af 19-tommers fælge er den nye GT forbavsende komfortabel og den højere kørestilling er gavnlig i byen. Akselafstanden er vokset til den af en 5-serie, hvilket har givet glimrende stabilitet ved høje hastigheder og tiltrængt mere plads på bagsædet, hvor du ikke længere behøver at frygte juniors spark i ryggen. Benpladsen er naturligvis skabt ved at kompromittere bagagerummet der dog er stadig i den barnevogns-rummende klasse og byder på en dyb åbning der uheldigvis er skæmmet af en noget høj læssekant.
Den komfortable køreoplevelse syntes ikke at være skabt på bekostning af køreegenskaberne. Tværtimod opleves 3-serie GT mere kommunikativ i indstyringsfasen end en regulær 3-serie. Selvom den næppe kan beskrives som nogen båd er der alligevel en anelse mere krængning gennem kurverne, hvilket gør bilens bevægelser mere telegraferede og lettere at forstå. I sidste ende er GT nemmere at køre og mere tillidsvækkende end sin mere jordnære lillebror.
Kabinen er effektivt set genbrug fra 3-serien. Det er vidst noget med at dørsiden har fået et ekstra plastpanel, men det er korte og det lange er, at hvis du har siddet i en 3-serie Sedan eller Touring ved du nøjagtig hvad du skal forvente her. Gode materialer, bedre samlekvalitet og et logisk og ergonomisk layout. Ruderne er nu rammeløse, hvilket må være passende for en crossover-coupé, eller hvad BMW nu mener Gran Turismo er. Førersædet er som resten af karrossen hævet, men ikke nok til at den traditionelle sportslige kørestilling er gået tabt. BMW er åbenbart stadig af den opfattelse at året er 1983, for selv i en bil der melder sig ind på markedet med en indstigningspris på 536.000 er noget så simpelt som fartpilot ikke en del af standardudstyrslisten. Vanvittigt.
320i er det prismæssige, men ikke det motormæssige lavpunkt i programmet. 318d er mere rystsvag med sine 143 heste, men 12.000 kroner dyrere. I den virkelige verden er der næppe meget imellem dem. I de hedengangne dage var 20i-modellerne og opefter med seks propper, i dag erstattet af fire med turbo. I testbilen sammenkoblet med BMW’s suveræne ZF-gearkasse, der måske i højere grad kommer til sin ret i en mere velmotoriseret bil. 184 hestekræfter er ikke afsindigt meget, men nok til at sikre at fremdriften sker i et rimeligt tempo uden at hverken puls eller kørekort bliver udfordret. Uheldigvis sker det på noget sjæleløs facon, med et soundtrack der lige så vel kunne høre hjemme i en 10 år gammel Suzuki Alto. Selve motorens gang eller kraftlevering kan ikke kritiseres, især grundet den brede momentkurve, men man efterlades med indtrykket af at en sådan passionsløs enhed ikke hører hjemme i hvad der om ikke andet tidligere var ’The Ultimate Driving Machine’. Uanset hvad er realiteten at de fleste danske købere vil vælge en af de mindre dieseludgaver og dermed spare sig selv bekymringen.
Vi synes:
3-serie Gran Turismo er en af de bedste allroundere BMW har skabt i nyere tid. Med øget komfort, benplads og bagagerumsvolumen synes kun det noget aparte udseende at stå i vejen for potentielle købere.