Hver tredje solgte BMW er en 3-serie, og siden lanceringen i 1975 er der solgt mere end 12,5 millioner eksemplarer!
Den nye BMW 3-serie sedan har været på det danske marked siden februar, mens Touring-modellen først kom i maj. Størrelsesmæssigt er sedan-modellen blevet 9 cm længere, fået 50mm større akselafstand og 8mm højere kabinehøjde. Den ekstra længde har givet bedre plads til bagsædepassagerne, hvor man har 15mm mere plads mellem for- og bagsæde. Bagagerummet er ligeledes vokset med 20 liter til i alt 480 liter.
Selvom BMW 3-serien dermed er blevet større end før, så er vægten samtidig reduceret med 50 kilo! Designet har også fået mange små ændringer, men som helhed er det ikke svært at se lighederne mellem den gamle og nye model.
245 heste fra fire cylindre
Priserne for den nye 3-serie med benzinmotor starter ved 439.950 kr. for 316i, mens den dyreste model er 335i Active Hybrid som koster over 1 million kroner inkl. automatgear. Dermed er prisdifferencen på de forskellige 3-serie modeller enorme, og ugens testmodel var også i den dyre ende.
328i koster fra 569.000 kr. mens den endelige testbil havde et prisskilt på 834.000 kr..
Motoren i BMW 328i er en firecylindret 2.0 liters TwinPower Turbo med 245 hk og markante 350 newtonmeter fra 1.250-4.800 omdrejninger i minuttet! Dermed er den 1.530 kg tunge BMW med den ottetrins automatgearkasse fra 0-100 km/t på kun 5,9 sekunder!
Kræfterne leveres dermed lige fra kælderen og langt op af omdrejningstælleren, da man først opnår den optimale ydelse på 245 heste mellem 5.000-6.500 omdrejninger.
Firecylindret økonomi
BMW skal dog vedligeholde deres placering som den mest bæredygtige bilproducent i verden, hvorfor 328i på bagsmækken ikke længere betyder 3.0 liters rækkesekser. Den nye økonomiske motor med et optimeret turbosystem skal gøre op for den reducerede slagvolumen og to cylindre. Både antallet af hestekræfter og Nm er dog forøget, hvilket er samtidig med BMW angiver en blandet brændstoføkonomi på flotte 15,9 km/l!
Turbomotoren har fået betegnelsen TwinPower Turbo, hvilket er selvom motoren kun har én turbo. Turbinegeometrien er dog variabel, hvilket sænker det bagudrettede turbotryk og nedsætter udstødningsgassens energitab.
Det bør dog nævnes man ikke ved normal kørsel i 328i opnår tallet på papiret, da motoren og de fantastiske BMW køreegenskaber lægger op til noget helt andet end øko-kørsel. Hvis du vil køre langt på literen, så bør du spare pengene for de kræfter du betaler ekstra for, da 316d vi har testet er tilstrækkelig og kun kan køre langt på literen.
Kræfter savner man derfor ikke i 328i, men det bliver der i mod heller aldrig for voldsomt, da acceleration er en mellemting af rå power med massere af moment, mens der mangler ét element som vil gøre den endnu vildere.
Den firecylindrede turbomotor lyder udpint og tæt på dårligt ift., hvad man ellers kan finde af sjove sportslig opsatte 2.0 liters motorer med omtrent samme ydelse – konkurrenterne kan dog ikke følge med på brændstoføkonomien.
Fantastiske køreegenskaber
Bag rattet finder man sig hurtigt til rette, da der er mange muligheder for tilpasning af både sæde og rat. Ligesom vi kender det fra andre mindre BMW’er handler ALT om føreren, og man kommer derfor hurtigt i gang med det som 3-serien handler om – sjove køreegenskaber til hverdagen.
Når først man har indset der er intet at gøre ved den tarvelige motorlyd, så er det ud på landevejene, hvor man virkelig kan have det sjovt i 328i. Køreegenskaberne er fænomenale som vi kender dem fra BMW, hvilket specielt kan tilskrives den fine vægtfordeling og et vellykket elektrisk styretøj. Derudover er BMW 328i selvfølgelig udstyret med baghjulstræk, hvilket betyder 360 regnvejrsdage om året ikke er negativt længere.
Efter et nogle timers sjov på landet er det hjem af motorvejen, hvor man hurtigt husker 3-serien kommer fra Autobahn-landet. Ligesom det forventes er retningsstabiliteten i den bedre ende, men man bør sætte Driving Experience Control i ”Sport”, hvis man ønsker et endnu mere præcist og hårdt styretøj, hvilket jeg personligt værdsætter. Dette betyder dog også automatgearkassen gearer ned for at være klar på sjov, hvorfor man må sætte den over i manuel og bestemme der forsættes i ottende og ikke femte/sjette gear.
BMW 3-seriens undervogn er meget alsidig, da den både lægger op til sportslig kørsel, mens den samtidig er komfortabel over længere strækninger. Mercedes C-klassen som vi tidligere har testet her, er mere komfortabel men der i mod ikke sporty på samme måde.
Gearkassen trækker op!
Gearkassen i 328i er fra standard en sekstrins manuel, men det anbefales at tilkøbe den fantastiske ottetrins automatiske til 40.000 kr. ekstra, mens shift-paddles til en yderligere merpris også ville sikre flere timers sjov. Skiftene mærkes næsten ikke, og hvis Driving Experience Control placeres i Sport går skiftene en smule hurtigere.
BMW 3-serien er også udstyret med Driving Experience Control, hvor man kan vælge mellem forskellige køreindstillinger. Eco-Pro, Comfort, Sport og Sport Plus.
Booker man tid på et køreteknisk kursus kan man få meget sjov ud af specielt Sport Plus, da man yderligere får lov til at lege med bagenden, mens traction control alligevel hurtigt er klar til at redde dig.
Vælger man Sport bliver motorstyringen mere aggressiv, hvilket også gælder for speederrespons og gearskift.
Sport Line til sportsbil
Modern-, Luxury- og Sport Line er de tre udstyrsniveauer man kan tilkøbe til sin nye BMW 3-serie. Hvert udstyrsniveau har nogle forskellige detaljer både ind- og udvendigt. Sport Line inkluderer bl.a. flere designdetaljer i sort højglans, mens man ved at åbne døren hurtigt ser indstigningslister i aluminium med skriften ”BMW Sport”. Inde i kabinen finder man flere steder med kontrasten mellem sort og rød. Nøglen med røde detaljer og fine sportssæder er også standard i Sport Line-pakken.
Hvert udstyrsniveau koster 41.000 kr. ekstra, og det bør nævnes lædersportssæderne du ser i testmodellen er ekstraudstyr til 40.000 kr.
Den nye 3-serie har dog også standardudstyr som er værd at skrive hjem om. Kabinen prydes nemlig fra standard af en 6,5” farveskærm, hvor man kan finde informationer om bilen, mens man tilhørende kan tilkøbe navigation o.a. systemer som styres derfra.
Konklusion:
BMW 328i tilbyder massere af køredynamik med enorme mængder af kraft direkte fra kulkælderen, selvom det ”kun” er en 2.0 liters firecylindret motor.
Prisen er tilmed også i den gode ende, hvis man kan nøjes med standardudstyret. Prisdifferencen mellem 328i og 335i er 226.000 kr., hvorfor det må betegnes som en skarp pris. Derudover kan hverken Audi eller Mercedes tilbyde en bil med samme sportslige præstationer til 569.000 kr.
[table “” not found /]