1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: BMW i3
0

Test: BMW i3

Test: BMW i3
0
0

BMWs nye elektriske i-serie bliver søsat med i3: højteknologisk transport til den urbane elite. Vi prøvede den på danske veje.

Historien om i-serien går længere tilbage end som så, men starter for alvor i 2007 med et helt nyt projekt og en platform, der skal søge nye veje for urban transport. Et testprogram, hvor eksisterende BMW-kunder fik foræret nøglerne til Mini E og BMW 1-serie Active E strakte sig over mere end 32 millioner kilometer og 1.000 mennesker, i et forsøg på at afdække den gennemsnitlige, hvis en sådan findes, elbilbrugers kørevaner. BMW i3 er manifestationen af dette program.

Først og fremmest bør det slås fast, at i3 kører som en BMW. Den er nøjagtig som resten af det bayerske modelprogram, baghjulstrukket med perfekt 50:50 vægtfordeling, men til forskel fra de oliedrevne biler er i3 hækmotoriseret som en gammel De Lorean. Styretøj, bremser og kalibrering af disse hørmer som bare pokker af klassisk BMW DNA, til trods for at BMWs ingeniører har stukket næsen i rodekassen hos datterselskabet Mini og lånt styretøj fra deres nye model. Det klæder en bil af i3s størrelse ganske fortræffeligt.

i3 udemærker sig på andre måder, herunder for dens unikke kulfiberkonstruktion. For en små 30 år siden stod der en gruppe halvskaldede mænd i hvide kitler fra McLaren og lovede verdenen, at deres obskure nye materiale en skønne dag ville finde anvendelse i Hr. og Fru. Jensen madkasse. I dag er det løfte opfyldt. Størstedelen af i3 er gjort af kulfiberforstærket plastik og det gør den lille elbil stiv som Hans Engell på Helsingørmotorvejen. Al den herlige kulfiber giver et glimrende fundament for et sæt afrundede dynamiske egenskaber og de 170 hestekræfter føles for alvor hjemme når de leveres fra 0 omdrejninger. I min smag kunne BMW godt tillade sig at skrue en tand op for komforten, især nu hvor de alligevel har udeladt den efterhånden velkendte ’Sport’ funktion fra det køredynamiske program, men det er bagateller der muligvis kan løses i takt med at der kommer nye typer dæk i den bizarre størrelse 155/70-19 .

Læs også:  Nissan Micras efterfølger bliver helt elektrisk

Køreprogrammet omfatter i stedet ’Comfort’, ’Eco Pro’ samt ’Eco Pro +’. I sidstnævnte indstilling veksler man små 15 kilometers ekstra rækkevidde for en bidende kold og aldeles klimaløs kabine. ’Comfort’ er standardindstillingen, men man lærer hurtigt at smide bilen i ’Eco Pro’, såfremt man har ambitioner om at ramme Brugsen på turen hjem. For realiteten er, at i3 uden range extender effektivt set leverer en elektrisk rækkevidde på omkring 115 kilometer halvdelen af året i Danmark. Batteriernes optimale arbejdstemperatur ligger i omegnen af 20 grader celsius, og såfremt der er udsving i enten positivt eller negativt favør, herhjemme ofte i sidstnævnte, skal der anvendes strøm på at få dem tilbage i det optimale temperaturområde. Med det sagt er rækkevidden på strøm, reelt set kun en udfordring såfremt du har for langt til læderet, og nægter at punge de ekstra 53.000 kroner ud, det koster at få en lille tocylindret benzinmotor med i bagagerummet.

Læs også:  Skal din sommerbil, være den nye Mercedes-AMG SL?

De 900 kubik udvider med en 9 liters brændstoftank rækkevidden til det dobbelte og forvandler i3 fra uduelig elbil til gangbar plug-in hybrid, med en brændstoføkonomi der lyder 166,7 km/l. Det tilgodeser vores venner hos SKAT lykkeligvis, og giver hvad der nu pludselig er en regulær benzinbil, en passende afgiftsnedsættelse. Det var om noget på tide, men det kan stadig undre os, at regeringen i et mere konservativt land som Storbritannien giver en hånd med, så indstigningsprisen for en i3 på den anden side af Nordsøen hedder 230.000 kroner kontra de 282.000 vi må af med herhjemme. Pinligt for et land og en regering, der bryster sig af en grøn profil.

Med det sagt er i3 et exceptionelt køretøj og en sand triumf for BMW. Kabinen fortjener særlig hæder og skal nok lokke de rigtige typer ind bag de konservative BMW-facader. Med dens genbrugsplast og som i testbilens tilfælde – eucalyptustræ er udtrykket nu mere Hay end Georg Jensen, men det klikker lige nøjagtig med kundesegmentet. Den største ros jeg kan tildele interiøret er, at det er lidt som om, at nogen har lånt kabinen fra en 7-serie fra fremtiden og nedskaleret det til bybilsstørrelse. En overbevisende succes.

Læs også:  Alt du skal vide om valg af, installation og reparation af ladestationer

i3 er en milepæl i BMW-historien, der som Tesla Model S har tilført elbilen som idé lidt ekstra star quality. Efter nedturen med Better Place og Renault Fluenze, var det nærmest nødvendigt for elbilens overlevelse.

Vi mener:

En designmæssig triumf og med benzinmotor, et ekstremt tillokkende transportmiddel for den velbeslåede byboer. Den reelle pris starter fra 335.600 kroner. 

BMW i3

Elektrisk motor

Ydelse: 170 hk / 250 Nm

Præstationer: Topfart: 150 km/t – 0-100 km/t: 7,2 sekunder

Forbrug: 12,9 kW/100 km

Køreklar vægt: 1.195 kg

Mål i cm: L: 399, B: 177, H: 157

Bagagerumsvolumen: 260 / 1.100 liter

Pris: 282.000 kr.

tags: