1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: BMW X5 M50d
0

Test: BMW X5 M50d

Test: BMW X5 M50d
0
0

M, for de fleste et helt almindeligt bogstav, men taler man om biler, har det netop dette bogstav en helt speciel betydning.

Motorsport står M for, og trods de fleste forbinder bogstavet med højtydende V8 eller V10-benzinmotorer, så tilbyder BMW nu også M Performance biler, hvor en seksrækket dieselmotor er at finde under motorhjelmen. A’ hvad, diesel? Jo, den er god nok…

)

For de rigtige BMW M entusiaster er dette en anelse skræmmende, for hvad har dieselmotor med M-bogstavet at gøre? Vi prøvede en M performance dieselmodel af X5’eren, M50d.

Navnet er en konceptbil værdigt, X5 M50d, men skiller man det ad, er det måske ikke så ringe endda? Komfort, en sporty SUV også med ”nok” kræfter.

Den nye og tredje generation af X5’eren blev introduceret tilbage i efteråret 2013, hvor eksteriørændringerne var små, og indeni var det primært interiørkvaliteten der var forbedret. BMW har dog også haft kigget på det økonomiske perspektiv, hvorfor X5’eren blev mere brændstoføkonomisk. Specielt kvalitetsløftet af kabinen er dog den vigtigste forbedring, da mange tidligere har været efter X5’eren på netop dette punkt. Dette er der dog lavet om på nu, og trods den stadig produceres i USA, minder kabinekvaliteten fuldstændig om den vi finder i de bayerske søskendebiler.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Tre turboer…

Noget af det mere spændende, og skræmmende, er dog, at X5’eren nu kan fås med en M performance dieselmotor. M50d er modelbetegnelsen, og trods den ”blot” har en volumen på tre liter og seks cylindre yder blokken 381 hestekræfter og 740 newtonmeter! Dermed har den både flere hestekræfter og mere moment end den kæ,pe 4.2 liters V8 enhed vi kender fra Range Roveren, men dette skyldes også BMW har udstyret deres motor med hele tre turboladere!

Ydelsen i sig selv er imponerende, men et andet fascinerende element er brændstoføkonomien. Udover dieselmotorer har mere moment end benzinmotorer, så er de også kendt for at være mere brændstoføkonomiske, og det samme gælder for M50d. 0-100 km/t på 5,3 sekunder og alligevel er den angivet til næsten 15 km/l ved blandet kørsel! Det skal dog siges vi kørte omkring 9 km/l i testdagene, men ved stille kørsel kunne man sagtens nå 11,5 km/l. Men hvorfor erhverve en bil med alle disse kræfter, hvis man ikke har i sinde at bruge dem?

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Trods X5’eren med den store dieselmotor vejer næsten 2.300 kilo, så flytter den sig fra 0-100 km/t på blot 5,3 sekunder, og topfarten er elektronisk nedreguleret til 250 km/t. Gearkassen er en ottetrins M sportsautomatgearkasse, og når man kører i Comfort leverer den bløde skift, mens rykket er mere voldsomt i Sport.

Med et M-bogstav på bagklappen er der også krav til lyden, og befinder man sig i kabinen bliver man ikke skuffet. Da det er en dieselmotor skal man ikke forvente noget V8-brøl, men dette er faktisk en dieselmotor som lyder godt, inde i kabinen. Lyden bliver nemlig spillet via højtalerne, da M50d’eren i realiteten ikke lyder bedre end en almindelig dieselhakker. Derfor kan du mene den lyder nok så godt inde i kabinen, mens folk du kører forbi på gaden må nøjes med den almindelige dieselhosten.

Køreegenskaberne er ganske gode bilklassen taget i betragtning, men de har ikke meget med M-betegnelsen at gøre. Kun i Sport+ kan man få bagenden ud at svinge trods xDrive firehjulstræksystemet, men der skal arbejdes for underholdningen.
Styretøjet føles ikke specielt M-agtigt, og ligesom i så mange andre SUV’er føles det meget elektrisk. BMW har dog tilføjet en M specifik servostyring, hvilket gør det mere præcist, og sværere at lave en uvending med.

Læs også:  Mangler du opbevaringsplads i den lille garage? Skab mere via smart møblering

Undervognen er en adaptiv sportsundervogn med dynamic damper control og luftaffjedret bagaksel. Her får man en fin kombination af sport og komfort størrelsen taget i betragtning. Det føles dog helt underligt, at en X5’eren kan være så sportsligt affjedret.

Prisen for BMW X5 M50d er 1.880.000 kr., og testmodellen kostede lidt over 2,1 millioner kroner med ekstraudstyret.

Vi synes:

BMW X5 M50d er en SUV med et stærkt sportsligt præg. Men lad dig ikke snyde af M-logoet, da naturlovene stadig eksisterer – en stor SUV bliver bare aldrig rigtig sportslig.

BMW X5 M50d
3.0 liters sekscylindret diesel med tre turboer
Ydelse: 381 hk v. 4.000-4.400 omdr/min, 740 Nm v. 2.000-3.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,3 sekunder
Forbrug: 14,9 km/l
Køreklar vægt: 2.265 kg
Mål i cm: Længde: 485,7, Bredde: 201, Højde: 176,6
Bagagerumsvolumen: 650/1.870 liter.
Pris: 1.877.875 kr.