1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Citroën C1
0

Test: Citroën C1

Test: Citroën C1
0
0

Efter næsten 10 succesfulde år på markedet er Citroën C1 nu kommet i en ny version. Den hedder stadig C1. Den kører stadig temmelig langt på literen. Og den er fortsat blandt de billigste biler på det danske marked. Men det betyder naturligvis, at der også i den nye model er sparet på en lang række områder.

Der kommer ikke bag på nogen, at når man i Danmark køber en bil til langt under 100.000, så kan man ikke forvente at sætte sig ind i en luksusbil med høj komfort, friske køreegenskaber og udstyr som bare pokker. Nej, de billige biler har sin pris. Og Citroën C1 er ingen undtagelse. Spørgsmålet er, om man kan leve med det, eller om man i stedet skal se sig om efter en brugt bil med mere kvalitet og større køreglæde.

Citroën har for alvor løftet C1’eren designmæssigt med den nye version. Fronten skiller sig ud fra konkurrenterne, og i en tilpas kæk farve kan man faktisk opleve, at folk vender sig om efter bilen. Når de gør det, ser de en bagende, hvor designerne måske har ladet sig inspirere af Volkswagen Polo. De firkantede baglygter minder i hvert fald en anelse om Polo’ens.

Inde i kabinen er designlinjen knap så inspirerende. Det store runde speedometer bag rattet leder tankerne tilbage på Mini’en, men her er dog ikke megen charme i C1’eren sammenlignet med det britiske stilikon. Kabinen er godt og grundigt fyldt op af hård, grå plastik. Knapperne føles billige, og de besparende løsninger er iøjefaldende, når man lader blikket glide ned over instrumentering og . Og så er der lyden…

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Lyden i bilen er et kapitel for sig. Lad os starte med det positive: Lyden fra højtalerne er faktisk ganske fin. Det er ikke et dyrt kvalitetsanlæg, man højtalerne giver en fyldig lyd med både høje og dybe toner. Det er ikke en selvfølge i denne prisklasse, hvor C1 hører hjemme.
Til gengæld er støjen fra motoren udpræget. Der er ikke meget lydisolering i de små biler, så hver gang man træder på speederen, kan du høre de tre cylindre hamre af sted ude i fronten. Det kan man godt blive træt af.

Noget andet, man godt kan blive træt af, er gearkassen. Hold nu op, hvor er den dårlig. Det er som at rive en teske rundt i en stor suppegryde, og du skal være heldig, hvis du rammer gearene, for de er godt skjult nede på bunden af gryden. Nuvel, overdrivelse fremmer forståelsen. Men det er i hvert fald ikke imponerende teknik.

Selve gearingen passer fint til bykørsel. Den er hverken for høj eller for lav. Og ved bykørsel har motoren også de kræfter, der skal til, for at den kan flytte sig. Citroën C1 opleves ikke nødvendigvis som en ekstraordinært sløv bil i morgentrafikken.

Læs også:  5 Tricks til at få din bil til at holde længere

Men når man ligger med 120 på motorvejen og gerne vil op på 130, så sker der nærmest intet, når du lade højre fod synke ned. Den lille motor kræver i hvert fald en solid portion tålmodighed, hvis topfarten på 157 km/t. skal nås. Man må altså ikke udsætte sig selv for en C1 – eller en decideret mikrobil i det hele taget – hvis man jævnligt kører på motorvej.

Men den er faktisk ganske retningsstabil. Også ved motorvejskørsel. Trods størrelsen flyver den ikke fra side til side ved det mindste vindpust. Den triller bare derudaf. Det kan have noget at gøre med den fartafhængige elektriske servostyring, som fungerer upåklageligt.

Der er ingen tvivl om, at det er en ny bil. Særligt i forhold til designet. Kvalitetsmæssigt, køremæssigt og oplevelsesmæssigt er der ikke sket det store i forhold til forgængeren. Men Citroën C1 er stadig en letkørt lille bybil, som kan få dig fra A til B. Tørskoet.

Jeg håber dog i mit stille sind, at nogle af mikrobilerne på et tidspunkt får højere ambitioner end det, så man ikke behøver få en direkte deprimerende køreoplevelse, hver gang man sætter sig ind i en bil i den størrelse. Personligt ser jeg derfor frem til at finde ud af, om den kommende baghjulstrukne Renault Twingo har mere køreglæde og overskud end de andre i klassen.

Læs også:  Ny version af Mercedes-AMG GT: til både vej og bane

Hvis du er på udkig efter en mikrobil, og du er vild med C1’eren design, så synes jeg, du skal købe den. Men kan du bedre lide en af de andre modellers design, skal du vælge den. Forskellene er marginale. Fordelene er de samme og de negative sider varierer også kun i ringe grad. Jeg vil dog til hver en tid anbefale også lige at tjekke brugte biler i miniklassen ud. Kvaliteten er ofte højere, køreoplevelsen er som regel bedre, og en pæn del af afskrivningen er taget.

Vi synes:

Bortset fra designet bringer C1 ikke noget nyt til verden. Teknisk set adskiller den sig ikke i afgørende grad fra nogen af konkurrenterne – hverken positivt eller negativt.

Citroën C1, VTi S&S, Feel
1,0 liters trecylindret benzin
Ydelse: 68 hk v. 6.000 o/min
Moment: 95,5 Nm v. 4.300 o/min
Topfart: 157 km/t
0-100 km/t: 14,3 sek
Oplyst forbrug: 26,3 km/l
Køreklar vægt: 905 kg
Mål i cm: L: 347 B: 162 H: 141
Bagagerumsvolumen: 196 / 780 l.
Pris: 102.589,-

tags: