Citroën har solgt 24.000 eksemplarer af C3’eren siden introduktionen i 2002, og nu er den populære franske bil opdateret.
Dette er sket med et facelift, hvor C3’eren både har fået et nyt design, nyt udstyr og en række mere effektive motorer. Fronten er blevet mere aggressiv, og i det hele taget er Citroën C3 nu mindre kedelig at betragte. LED-kørelys og indfarvede dele i frontkofangeren er blandt andet implementeret, og hjælper med et skarpere udseende.
Fokus på motorsiden er en trecylindret benzinmotor med 25 % lavere forbrug end de firecylindrede motorer den erstatter. Op til 23,3 km/l kan den mest økonomiske C3-benzinmotor klare, hvilket er den 68 hestes VTi 68 med en volumen på 1-liter, mens testmodellen var udstyret med den lidt mere potente 1.2 liters VTi 82, som er angivet til 22,2 km/l ved blandet kørsel. Den mest økonomiske motor er selvfølgelig en dieselmotor i kombination med ESG-automatgearkassen, som er angivet til imponerende 29,4 km/l.
Den nye lille benzinmotor er også at finde i Peugeot 208, og motoren er ikke udstyret med turbo eller kompressor, hvilket gør det til en sugemotor. Dermed må der også arbejdes bag rattet for at finde kræfterne, da man kun har 118 Nm mod eksempelvis 135 Nm i Renaults 0,9 liters trecylindrede turboenhed. Giver man den 1.2 liters trecylindrede motor noget at leve af, så accelerer man dog fra 0-100 km/t på 12,3 sekunder, hvilket betyder man under accelerationen stadig kan snuppe en kop kaffe og nyde alt som passeres.
Køreegenskaberne er ikke ligefrem dynamiske, da C3’eren på den konto bliver sat til vægs af Renault Clio. Modsat er Citroën C3 mere komfortabel, og undervognen absorberer ujævnhederne fornemt, og den vil derfor fungere fint som en lille langtursbil.
Ved motorvejshastighed er støjniveauet også holdt på et fornuftigt niveau, men man kommer ikke uden om, at der er larm i kabinen i femte gear ved 130 km/t. Faktisk kan C3’eren kun købes med motorer i kombination med en femtrins manuel gearkasse, eller den meget økonomiske og knap så behagelige ESG-gearkasse.
Citroën C3 er hverken blevet længere eller bredere, hvorfor den stadig måler hhv. 394 cm i længden og 171 cm i bredden. Bagagerummet byder på 300 liter, hvilket er større end både det man finder i Ford Fiesta og VW Polo – Peugeot 208 byder dog på hele 325 liter. Fra standard har C3 splitbagsæde, hvilket er praktisk når større gods skal transporteres, men der stadig skal være plads til passager på bagsædet. Bagsædepladsen er fin for klassen, men mange voksne vil muligvis mene pladsen er en smule trang, men det problem er C3’eren ikke alene om i klassen.
Fra standard er C3’eren udstyret med seks airbags, højde- og dybdejusterbart rat, el-justerbare sidespejle, centrallås med fjernbetjening, aircondition, fartpilot og varme i forsæderne. Prisen starter ved 119.990 kr. med den lille VTi 68-motor.
Testmodellen er mellemudstyrsniveauet Seduction, som koster 10.000 kr. ekstra, og her får man yderligere LED-lys foran, handskerum med køling og midterarmlæn foran.
Den specielle Zenith-forrude var testvarianten udstyret med, og for de 8.900 kroner ekstra får man forøget udsynsvinklen opad med 80 grader, hvilket er til glæde for alle i bilen. Bliver lyset for skarpt kan man dog let afskærme.
Kabinen er ellers småkedelige, og man kan ikke lade være med at tænke på, hvornår de får skiftet den gamle kending af en radio ud til noget nyt og moderne – gerne i form af et smart infotainmentsystem ligesom i Peugeot 208 og Renault Clio.
Vi synes:
Citroën C3 er en af klassens mest komfortable, og har et udmærket bagagerum. Med testmodellens kampagnepris på 139.990 kr. er den et fint tilbud!
Citroën C3 VTi 82 Seduction
1,2 liters benzin
Ydelse: 82 hk v. 5.750 omdr/min, 118 Nm v. 2.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 174 km/t – 0-100 km/t: 12,3 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.140 kg
Mål i cm: 394, 173, 152
Bagagerumsvolumen: 300/ 1.670 liter
Pris: 165.990 kr. (KAMPAGNEPRIS: 139.990 kr.)