1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Citroën C4 Picasso e-HDI 115 Airdream
0

Test: Citroën C4 Picasso e-HDI 115 Airdream

Test: Citroën C4 Picasso e-HDI 115 Airdream
0
0

Franskmændene er tilbage i flyvende form med deres nye C4 Picasso, der sender tankerne mod bedre tider med aparte biler som CX og SM.

Der er en vis ironi i, at producenten af en af de mest udskældte familiebiler nogensinde, nu tropper op i klassen med en bil der i grove træk skriver hele regelbogen for klassen om. Alt fra landmænd til ludere ved at en Citroën Berlingo er verdens mest utiltrækkende transportmiddel. Bag rattet finder man som oftest en mand, der har tabt. Tabt herredømmet over sig selv, sin familie og nu desperat forsøger at genvinde en brøkdel af sin sønderskudte stolthed ved at blokere overhalingssporet på Ring 3.

Det er ikke samme skvat jeg forestiller mig vil kigge på den nye Picasso. Berlingo-man vil søge nye, koreanske græsgange mens Picasso-køberen sætte sig over i C4’eren fra sin Audi A4 eller BMW 3-serie, uden at opleve en kvalitets eller oplevelsesmæssig nedgang. Picasso’en er stadig er lige så rummelig og praktisk som forgængeren, men det er på design og kvalitet at den virkelig skiller sig fra bukkene.

Læs også:  Valg af Bilmåtter og Sædeovertræk til Bilen: Hvorfor Er De Vigtige?

Husker nogen af jer den dystopiske sci-fi thriller Children of Men fra 2007? I filmen, der finder sted i herrens år 2027, bevæger vores helt sig igennem landet i hvad der for det trænede øje synes at være en modificeret Renault Avantime af samme årgang. Bilens kabine var fri for knapper og dikkedarer og information til føreren overleveres gennem to digitale displays. Og da jeg for første gang satte mig ind i C4 Picasso følte jeg en stund, at jeg var med i en bizar science fiction film af en art. Vel at mærke en velproduceret en af slagsen.

Instrumenteringen i Picasso har altid været digital, men i seneste udgave er der installeret to farveskærme, henholdsvis en 7” skærm nederst med information om radio, navigation og klimaanlæg og en 12” panoramaskræm øverst, der fungerer som speedometer og tripcomputer. Det spiller. Den enorme forrude kan udvides en ekstra 15 centimeter ved at hive solskærmene tilbage og tilkøber man panoramatag er oplevelsen af at fræse rundt i et højteknologisk akvarium fuldendt.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Jep, kabinen i C4 er en du sjældent ville blive træt af og det er heldigt nok, for den har behov for et es i ærme,t for at overskygge den vanvittigt velkørende Ford C-MAX. Ret skal være ret, franskmanden kører ikke i nærheden så godt som Ford’en, især ikke hvis du investerer i den ekstremt irriterende ESG-gearkasse. Styretøjet i Citroën’en er som udgangspunkt for upræcist og slasket og det er ærgerligt, for den er egentlig overraskende komfortabel. De ekstra køreglade typer skal altså stadig søge mod nærmeste Ford-forhandler.

Resten af familiebils-folket kan se frem til at få opgraderet deres liv bag rattet gevaldigt. Citroën har vanen tro en skare af herlige dieselmotorer; jeg anbefaler den testede model med 115 hestekræfter der uden kvaler præsterer over 23 km/l og har rigeligt med kræfter til alt fra svigermorbesøg til kør-selv ferie. Det koster over 300.000 kroner og hvis du ikke har de penge kan du spare 35.000 og købe en med 90 heste, der også går an. Til sammenligning koster en C-MAX med samme motor og udstyr 298.210, så det er i sidste ende mere et spørgsmål om smag end pris der skiller de to.

Læs også:   Tesla Roadsters med 0 kilometer på tælleren fundet i Kina: Var beregnet til ''reverse engineering''

Vi synes:

C4 Picasso er en af de fineste biler fra franskmændene i nyere tid og et særdeles kærkomment opgør med et segment, der har ry for kedeligere biler.