1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Dacia Sandero
0

Test: Dacia Sandero

Test: Dacia Sandero
0
0

På papiret ligner Sandero et usædvanligt godt tilbud, og hvis man blot anser bilen som et transportmiddel, så finder man ingen konkurrenter på samme størrelse til den pris. Dacia Sandero indstigningsmodellen er 40.000 kr. billigere end hhv. VW Polo og Renault Clio, hvortil Sandero endda er væsentlig større end Poloen.

Man får dog hvad man betaler for, og det må man sande med Sandero. Rumænske Sandero er hverken noget kønt syn ind- eller udvendigt. Oplevelsen af at sætte sig ind i en Sandero kan sammenlignes med at sætte sig ind i en 10 år gammel Clio…
Kabinen præges af hård, meget hård, plast. Der er ingen lækre elementer, men man er ikke i tvivl om, at det er en bil, der kan tåle at blive brugt.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

Motorudvalget består af enten en bovlam 75 hestes benziner, hvor man har et maksimalt drejningsmoment på 107 nm… Det eneste som kan få en til at smile af Sandero er dieselmotoren, og den var heldigvis i testmodellen. Merprisen er blot 10.000 kr., og den er uden tvivl hver en øre værd! Med 75 heste og 200 nm er den heller ingen kraftkal, men motorens gang er rigtig god, og den blandede brændstoføkonomi imponerende 26,3 km/l!
Gearkassen er en ganske udmærket femtrins manuel, hvor man har valgt at geare høj til gavn for brændstoføkonomien.

På motorvejen overdøver støjen enhver almindelig samtale i kabinen, og man må derfor i stedet sende hinanden fortabte blikke – eller bruge tegnsprog hvis man kan det. Bilen fremstår også lidt mere vindfølsom end de andre i segmentet.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Bagsædepladsen og bagagerummet er særdeles fornuftigt i Sandero, men hvis man har brug for bedre praktikalitet, så bør man vente til senere på året. Her introducerer Dacia nemlig Sandero som stationcar i form af Logan MCV med 573 liters bagagerum! Dette er 50 liter mere end den otte centimeter længere Renault Mégane Sport Tourer!

Testmodellen havde udover Ambiance-udstyr:
Radio med navigation: 6.000 kr.
Aircondition: 6.000 kr.
Metallak: 5.000 kr.
Fartpilot 2.000 kr.

Vi synes:

Dacia Sandero er et fint køretøj, hvis man blot skal fra A til B. Derudover er der tre års garanti. Men har man den mindste kærlighed og passion for biler, så vil Sandero koste dig en del terapi-timer.

Dacia Sandero 1.5 dCi Ambiance
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr/min – 200 nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 164 km/t – 0-100 km/t 14,6 sekunder
Oplyst forbrug: 26,3 km/l
Køreklar vægt: 1.108 kg
Mål i cm: Længde: 405 cm, Bredde: 173 cm, Højde: 152 cm
Bagagerumsvolumen: 320 – 1.200 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 114.990 kr.