Home Biltest Test: Fiat 500 TwinAir Plus
0

Test: Fiat 500 TwinAir Plus

Test: Fiat 500 TwinAir Plus
0
0

Fiat 500 er en bil, som man ikke kan undgå på de danske veje. Den har igennem længere tid været landets mest leasede bil og findes efterhånden på hvert et gadehjørne.

Tidligere har Fiat 500 ikke haft den store tiltrækningskraft på det mandlige publikum, men nu har Fiat lanceret nye sportslige versioner, med den innovative TwinAir motor, med kun to cylindre samt turbolader.

Vi har testet Plus-udgaven, der er den bedst udstyrede af de to TwinAir modeller til en pris af kr. 187.990 kr.. Trods bilens popularitet har den aldrig været billig og denne model er næsten 100.000 kr. dyrere end tilsvarende biler i klassen, hvor den rent fysisk befinder sig en klasse, hvor konkurrenterne hedder KIA Picanto og Ford Ka. Så hvad får man i bund og grund for pengene?

Sportslige ambitioner

Med Fernando Alonso som ansigt udadtil, sætter Fiat en ny kurs for den lille 500. Hvor bilen tidligere har været forbeholdt velhavende forstadsfruer, rækker Fiat nu ud efter det mandlige publikum. De sortlakerede 16” fælge på 195/45-16 Continental dæk, dybe lædersæder samt hækspoileren, sender et signal om, at dette ikke er en bil, du finder uden for din lokale hairstylist.

Hvad angår bilens reelle kompetencer, må den se sig slået som af biler som Mini One samt Alfa Romeo Mito, 500 oftest vil blive sammenlignet med. Dette er dog ikke ensbetydende med, at den ikke byder på massere af køreglæde samt italiensk charme. Fiat 500 er baseret på den nu udgående Fiat Panda, som blev introduceret i 2003 og modtog i 2009 et mildt facelift, bl.a. med undervognskomponenter fra Ford Ka, som den deler platform med.

Læs også:  TEST: Octavia: Still going strong

Har man kørt en Fiat 500 med benzinmotor, vil man øjeblikkeligt have bemærket, at bilens teknologiske alder, skinner tydeligt igennem. Dette ændrer den karakteristiske TwinAir-motor dog alt på.

Halv motor med tryk på

TwinAir motoren er Fiats bud på en downsizet motor til deres mindre biler, som for fremtiden også vil være at finde i den nye Fiat Panda samt Chrysler Ypsilon. Den har to cylindre, 875 kubik samt en lille turbo. Dette er dog nok til at præsterer 85HK v/5500RPM samt 145NM v/1900RPM. Det er ikke voldsomme tal, men køreoplevelsen er overbevisende. Kombiner dette med en brændstoføkonomi på 24,4 km/l samt et CO2 udslip på 95g/km.

Selvom den hurtige Abarth model har et forspring på 50HK føles den tocylindrede motor kvik ved stort set alle hastigheder, bl.a. grundet det stærke moment fra lave omdrejninger. Kombinér dette, med en anelse turbotøven og en kraftlevering som en diesel og der er lagt op til sjov ned af boulevarden. Alt sammen til en lyd som du højest sandsynligt aldrig har hørt før i en bil. Den kan beskrives som en blanding af en plæneklippers prutten ved lave omdrejninger til en mere potent motorcykelmotor med en festlig turbosusen ved høje.

At Fiat selv opgiver bilen til 11 sekunder fra 0-100 med en topfart på 173 km/t tænker du ikke meget over, når du først har foden på speederen.

Perfekt i byen

Desværre løber bilen tør for luft ude på landevejen. 500 TwinAirs force ligger i byen, hvor dens lave gearing samt kække undervogn, gør det til at fornøjelse at bevæge sig med et fornuftigt tempo gennem byens gader.
Det elektroniske styretøj, som nu findes i alle Fiats personvogne, mangler føling, præcision og er i øvrigt også alt for let gående(mere end i andre 500 modeller, grundet den lille motors lave vægt). Til gengæld har bilen god indstyring massere af greb, uden at rulle for meget gennem svingene. I byen føles 500 TwinAir hurtigere end selv de mest vovede cykelbude og man opnår hurtigt en fornemmelse af, at trafikken omkring en bevæger sig langsommere end man selv gør.

Læs også:  Test: Fokus på fed Focus

Lover mere end den holder

Bilens brændstoføkonomi er et omdiskuteret emne og bilens indfrier desværre ikke de forventninger vi havde til den. Vi opnåede i vores test aldrig mere end 15km/l, uden brug af bilens særlige ECO-funktion som ændrer på motorstyringen samt af uransagelige årsager, gør styretøjet endnu lettere.

ECO-funktionen formår at få en sjov bil til at føles kedelig og undermotoriseret, så vil du køre langt på literen, gør du dig klogere i at købe en diesel.

Veludstyret som få

Til gengæld giver Fiat 500 TwinAir dig meget udstyr for pengene, i sær i Plus-udgaven, hvor du bl.a. får indfarvede spejle, Fiats geniale Blue&Me system samt 16” sortlakerede fælge. Håndfri telefon via. Bluetooth, er en funktion som vi mener alle biler burde være forsynet med, både for sikkerhedens samt komfortens skyld.

Materialekvaliteten i kabinen, er ikke på tysk niveau, men er tilfredsstillende, bl.a. de lækre dellædersæder trækker helhedsindtrykket op. Havde man siddet i stofsæder med gummirat, havde bilens pris været sværere at retfærdiggøre.
Detaljer som sportsrat, sort himmel samt instrumentbord i alu-look er med til at forstærke det sportslige udtryk. Benpladsen, er hvad man kunne forvente af en bil på denne størrelse, det er dog muligt at fragte 4 mindre voksne på behagelig vis. Bagagerummet rummer ikke meget mere end 3 fyldte indkøbsposer, så hvis det er en praktisk bil man er på udkig efter, bør man se sig efter en anden bil.

Læs også:  Hyundais GTI-bud vil frem i verden – og gerne hurtigt

Konklusion:

Fiat har i 500 TwinAir skabt en udsædvanlig bil, hvis siddestykke pt. ikke fås andetsteds. Den karakteristiske motor, de fine køreegenskaber samt et flot udstyrsniveau, gør bilen attraktiv, især som leasingbil. At motoren ikke præsterer de brændstoføkonomiske tal, Fiat opgiver er et klart minus i bogen. Til gengæld byder 500 TwinAir på fremragende underholdning i byen samt små landeveje. Kan man sluge prisen og det tøsede image, gemmer der sig en kompetent bil i 500 TwinAir. Det hedder sig, at Fiat pønser på at introducere en større model med 105HK samt en model uden turbolader, med 65HK. Indtil da, må lade os takke med denne model, hvilket der bestemt heller ikke er nogen skamme i.

Fiat 500 TwinAir Plus:

Ydelse: 85 hk ved 5.500 omdr./min / 145 Nm ved 1.900 omdr./min

Præstationer: Topfart er 173 km/t. 0-100 km/t på 11 sek

Oplyst forbrug: 24,4 km/l – 95g/km

Mål i cm: Længden: 354 cm, Bredde: 162 cm, Højde: 148 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 183.990 kr.

tags: