Home Bilnyheder Test: Ford B-Max 1.6 TDCi Titanium

Test: Ford B-Max 1.6 TDCi Titanium

Test: Ford B-Max 1.6 TDCi Titanium
0
0

Med en platform fra Fiesta, en manglende B-stolpe og en solid pris er B-Max positioneret ganske godt i klassen.

På papiret ser det ikke synderligt ophidsende ud. B-Max er den nyeste MPV fra Ford, baseret på deres velkørende Fiesta platform men på størrelse med dennes storebror, Focus.
Den er ikke overraskende mindre end C-MAX, men med samme grundlæggende træk – fem sæder, højt til loftet og praktikalitet i højsædet. Konkurrenterne i den endnu ikke synderligt udforskede klasse lyder Opel Meriva og den nye Fiat 500L. Det handler altså om praktisk transport til familien, der ikke ønsker en bil der er umulig at parkere i byen.

Mere end salgsgas

B-Max har et es i ærmet, i form af det uheldigt døbte ’Ford Easy Access Door System’, hvor de forreste døre er ganske konventionelle i design mens begge de bagerste døre glider bagud på skinner for at gøre indgangen nemmere for de små poder og svigerrelationen. Tricket er, at dette er skabt uden en pladsslugende B-stolpe, altså den der befinder sig lige bag fordørene. Dette kræver naturligvis et par forstærkningerne og disse har Ford sneget ind i selve dørkarmen og i sideskørterne.
Det virker måske en kende omsonst på en så lille bil, men sandheden er at det fungerer ganske glimrende og at der rent faktisk er hentet en god mængde plads i kabinen som en følge.

Læs også:  SUV-Mitsubishi kommer som plugin i DK

Bilentusiaster bør derfor bede til at børnefamilier verden over kaster deres kærlighed på netop dette køretøj, for når hele familien skal en tur i Bilka sikrer de kløgtige døre, at du undgår buler af samme navn. Det betyder endvidere, at en parkering i B-Max kræver væsentligt mindre plads end med et konventionelt design – 2.35 meter er alt der er behov for.

Manglende punch

Som man kunne forvente at kabinen spækket fra ende til anden med opbevaringsrum i døre, et bagagerum med dobbeltbund, praktiske net samt kopholdere. Det hører sig til biltypen, men på mystisk vis fanger man sig selv i at intuitivt kaste alt sit habengut ned i alle disse rum. Kabinen, der primært er kommet af Fiesta føles også klar til at tage imod hærgende børnehavebørn og lignende. Der er lækre bløde overfalder over det meste af instrumentbordet, med enkelte pynte-detaljer i aluminium hist og pist. Den science-fiction lignende røde stemningsbelysning matcher ikke fantastisk med de blå instrumenter, men imponerer unægtelig kammeraterne.

Læs også:  TEST: Opels lille SUV går efter livsstilsbilisterne

B-Max imponerer  altså i store træk, mens den testede motor ikke synes at være svarende til den sædvanlige høje kvalitet vi kender fra Ford. Det er mig en gåde for 1.6-dieselliter fra Ford er sædvanligvis altid en fornøjelig oplevelse, men den testede model rasler, bulder og støjer hele vejen op igennem omdrejningsregisteret og en god portion af de 90 heste synes at være endt i en Findus lasagne. Er behovet primært bykørsel, kan man med fordel vælge en af de glimrende 1.0-liters EcoBoost enheder og 100 hestekræfter bør være nok men den større 125-hestes er stadig den sjoveste, for ikke at nævne væsentligt lettere end en tilsvarende dieseludgave.

Motoren til trods er B-Max som det altid er tilfældet med et Ford produkt yderst velkørende. Til et sådant niveau, at du vil få alvorlig tralvt med at få ungerne læsset af. Affjedringen er fast uden at være for hård, således at den næppe giver nogen søsyge. Det betyder at lange motorvejsstræk ikke er bilens force, men samtidig at B-Max er ganske underholdende at kaste rundt på en tom landevej. På sin vis føles Fords mindste MPV som en større bil, uden at dette skal forstås i en negativ forstand. Jeg er ikke helt klar over hvordan de gør det, men det har lykkedes Ford at skabe en væsentlig større og højere udgave af Fiesta, uden at gå alvorligt på kompromis med den så definerende køreoplevelse.

Læs også:  Clarksons dom: Her er de bedste og værste biler 2018

Titaniums udstyret omfatter 16-tommers fælge, fartpilot, læder hist og pist, større stereoanlæg, varme i sæderne med mere og får B-Max til at føles mindst lige så vel udstyret som en C-Max i samme specifikation, til trods for at den langt fra er det.

Konklusion:

B-Max er ingen drømmebil men med dens intelligente døre, rimelige pris og køreglade natur burde den være i stand til at imponere landet børnefamilier. Fiat 500L vil unægtelig have bedre fat i det ultra-urbane købersegment men vi må vente et par uger med at finde ud af, hvorvidt italieneren matcher på køregenskaber og kvalitet.

[table “” not found /]


tags: