1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Jaguar F-Type V8 S
0

Test: Jaguar F-Type V8 S

Test: Jaguar F-Type V8 S
0
0

Jaguar F-Type er et orgie af skønhed, lyd og fart. Den mest ophidsende Jaguar, måske den mest ophidsende britiske sportsvogn siden dens forgænger, den mildest talt legendariske E-Type, der af Enzo Ferrari selv blev beskrevet som ‘verdens smukkeste bil’. En klassiker er født.

Det er overraskende hvilke nye, spændende venner man får i trafikken, bag rattet af en bil som F-Type. Gennem de få dage jeg tilbragte med den, oplevede jeg at duellere på lyd (jeg vandt) ned af St. Kongensgade med en svensk indregistreret Ferrari 360 Challenge Stradale, udfordret til gaderæs af en ældre, pastelklædt herre i en sprit ny Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet med to blondiner på bagsædet og få komplimenter af en yngre mand i en sprit ny Maserati Gran Turismo Sport, der om noget forsødede bybilledet med sin bedårende støj. Og det er netop støj, der i høj grad definerer køreoplevelsen i den V8-motoriserede F-Type. Hvor man med god vilje kunne kalde de mindre V6-udgaver for sportsvogne, disker V8 S op med en kampvægt der nærmer sig 1.800 kg med fører. Det gør den i højere grad til en klassisk britisk bruiser; en opskrift som Jaguar allerede har mestret med den større XKR-S. Ikke overraskende for en lille fabrikant, er den nye F-Type i al sin enkelhed blot en nedskaleret udgave af førnævnte bils platform, naturligvis i aluminium fra ende til anden.

En ekstra tand

Motoren kender vi efterhånden ganske godt fra alle typer af hurtige Jaguar og Land Rover produkter, herunder XFR, XJ Supersport og Range Rover Sport Supercharged. I den mindre F-Type er der skruet en nøk ned for ydelsen med 495 hestekræfter og 625Nm. De sættes mere eller mindre i asfalten af den spektakulære otte-trins ZF automatgearkasse og et elektronisk kontrolleret spærredifferentiale i tilfælde af sidelæns sjov. Glem 0-100 km/t tider, for 0-160 km/t overstås på den tid, det tager en gennemsnitlig Audi A4 at nå 100 km/t. Topfarten er begrænset til 300 km/t af hensyn til stoftagets velvære.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Styretøjet, der ganske givet er hydraulisk er relativt direkte og lynhurtigt (det hurtigste nogensinde monteret i en Jaguar), men lider i sidste ende under den måske overmodige fælgmontering på 20-tommer der sender smæk op gennem rattet på nedslidte og hullede veje. Godbidder af information filtreres op gennem det tykke rat, der som meget andet i kabinen er arvet fra luksusflyderen XJ. Modsat XJ er affjedringskomforten lige så rå som motorlyden og ESP-systemet kæmper en brav kamp for at holde de mange kræfter i asfalten. Løsningen syntes at være at slå over i Dynamic-funktionen hvor antispind, gearkasse, motor og styretøj får en ekstra tand i den sportslige retning. Den samme mulighed foreligger med undervognen, men den regulære funktion vil være tilstrækkeligt til alt andet end banekørsel. Med mere snor til antispind-systemet, tillader det udskridninger der får dig til at tage dig ud som en helt, på trods af at det reelt set er det snedige differentiale der gør det meste af arbejdet. Med ESP-systemet fra skal man være alvorligt fremme i skoene for at holde F-Typen på ret kurs – slag med bagenden i 3. gear bliver lynhurtig til hverdagskost. Melder lysten sig, erfarer man at Jaguar har formået at skabe en udsøgt fin balance selv i tungeste V8-udgave, der lader dig manøvre den store sportsvogn sidelæns rundt i terrænet, såfremt du har pladsen (og dækkene) til det.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Øredøvende symfoni

Den kompressorladede motor brøler i højere grad end synger, med en absolut himmelsk V8-lyd der er øredøvende høj ved fuld gas, komplimenteret af bragende knald fra udstødningen ved hurtige gearskift. Slipper du gassen med den aktive udstødning til, lyder der en symfoni af knald og bang der kunne skræmme enhver Nørrebro-borger. Realiteten er, at F-Type V8 S har præstationer der sætter det meste op til en Porsche 911 Turbo til vægs.

Kabinen fortjener også sin ros, især set i relief af nyere forsøg fra Jaguar såsom XF. Den er udfordrende, intim og moderne i sit udtryk og finish og materialer er en kolossal forbedring over førnævnte bil. Læder, der selv i sin fineste form opleves som korn 700 i den mere gængse XF er nu i den kvalitet som en bil som F-Typen fortjener. Sidestillingen er herligt lav, med et væld af indstillingsmuligheder til sportssæderne, der må gå for at være de bedste denne journalist har siddet i. Der skal ikke ligges skjul på at der ofte blev tilbragt 8-9 timer bag rattet af F-Typen og havde det ikke været for den brutale acceleration, havde jeg nok steget ud af bilen nøjagtig lige så veludhvilet som jeg kom ind. Bagsiden af medaljen, syntes i sandheden at være at V8 S måske i sandhed har for meget power til i sandhed at kunne udnytte på danske, eller europæiske veje for den sags skyld. Selv på motorvejen er kørekortet forduftet efter lidt over otte sekunder. Foruden det, er praktikaliteten mildes tast patetisk med to sæder og et bagagerum der stål mål for det i en simpel VW Up. Her må briterne se sig slået af spidskonkurrenten Porsche 911 Carrera Cabriolet.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Konklusion:

Det er svært at forestille sig, hvordan man kan få sine 2,1 millioner kroner vekslet til et større spektakel af en bil. Vægten ligger i sidste ende en dæmper på de dynamiske egenskaber, der ikke står mål med klassens standard, Porsche 911, men hvad den V8-motoriserede F-Type måtte savne af finesse, opvejes tusindfold af charmen, lydbilledet og de monumentale præstationer.

En klassiker er født.

Model: Jaguar F-Type V8 S
Ydelse: 495 hk v. 5.500 omdr/min
625 Nm v. 6.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 300 km/t
0-100 km/t: 4,3 sek
Oplyst forbrug: 11,1 km/l – 259 g/km
Køreklar vægt: 1.655 kg
Mål i cm: L: 447 B: 192 H: 131
Bagagerumsvolumen 200 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr 2.103.680 kr.