1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: KIA Sorento
0

Test: KIA Sorento

Test: KIA Sorento
0
0

KIA Sorento

I stil med søsterbilen Hyundai Santa Fe, har KIA skabt deres eget bud på en stor SUV, der måske bejler mere til USA end Europa.

Alt imens Europæernes appetit for de små crossovermodeller synes umættelig, sender KIA en ny, rigtig stor SUV på markedet. På markedet i Europa, vel at mærke, for ovre på den anden side af Atlanten har de haft den i noget tid. Under huden er bilen langt hen ad vejen identisk med Hyundai Santa Fe, men større på alle leder. I mine øjne tager KIA’en sig bedre ud end Hyundai’en udefra, men skuffer i kabinen hvor hverken kvalitet eller design står mål med europæiske forventninger. Køreegenskaberne er noget mere svampede end i KIA’ens friskere søster, hvilket egentlig passede mig glimrende, mens andre vil have højere dynamiske forventninger. Uanset set hvad, synes Sorento’en mere tilpasset det amerikanske marked.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Udstyrslisten bugner af legetøj som panorama soltag, navigationsanlæg, trinvis sædevarme med køling og sædevarme i bag, varme i rattet, læderkabine med el-sæder for og xenonlygter. Der mangler ikke noget men alligevel er det jo ikke så lækkert som hvis det sad i en Audi Q7 eller lignende.

Det kan man jo et eller andet sted sige sig selv, for du skal af med 300.000 kroner yderligere bare for at komme bag rattet af en sådan, så når du først har fået medregnet ekstraudstyr og reparationer i perioden som KIA’ens omfattende syv års garanti dækker, er der hurtigt kommet en halv million yderligere på spisesedlen.

Så vi taler altså kedeligt nok samme gamle historie, hvad KIA angår. Solid værdi for pengene, hæderlig bil, der ikke rigtigt står mål med europæisk konkurrence når garanti og value for money pilles ud af ligningen. Jeg kunne lide den, men jeg har ikke 730.000 kroner til en ny SUV og såfremt jeg havde, er jeg ret sikker på at jeg ikke ville kaste dem efter en ny, stor KIA. Der går nok lidt år endnu før mærket har den prestigeværdi der skal til for at bære et prisskilt af den størrelse. Måske færre end vi tror.

Læs også:  Ny version af Mercedes-AMG GT: til både vej og bane

Vi synes:

Et større, mere komfortabelt alternativ til Hyundai Santa Fe. De fleste købere vil handle europæisk i priskategorien.

Model: KIA Sorento 2.2 CRDI 4×4 Premium Plus
Ydelse: 197 hk v. 3.800 o/min421 Nm v. 1.800 o/min
Præstationer: Topfart: 190 km/t0-100 km/t: 9,7 sek
Oplyst forbrug: 14,7 km/l – 178 g/km
Køreklar vægt: 1.976 kg
Mål i cm: L: 468 B: 188 H: 170
Bagagerumsvolumen 365-1.100 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr 729.999 kr.
tags: