En nedskaleret CLS til prisen på en kostbar VW Golf – er Mercedes’ baby-sedan en genistreg eller et obskurt nicheprodukt?
Man fristes måske umiddelbart til at kalde CLA for en Mercedes for folk, der reelt set ikke har råd til en rigtig en af slagsen. En forhjulstrukken, firedørs coupé baseret på en simpel hatchback med en væld af halvtamme firecylindrede motorer under hjelmen.
Og alligevel syntes CLA at være mere end blot endnu en niche udfyldt af Mercedes’ marketingsafdeling. Den nye CLA skal bringe et friskt pust over tyskernes forhandler verden over, med sine outrerede former skabende vejen for den designrevolution hos Mercedes’, der skal kaste brandets tungtvejende gammelmands-udtryk af sig.
Regulær og komfortabel
Samtidig er det også en inviterende hånd til nye, mindre købestærke kunder der utvivlsomt ikke vil skelne imellem C-klassens og CLA’ens DNA. Med priser fra 431.000 kroner er den ikke meget dyrere end en VW Passat med en rimelig motor. Testmodellens pris ender nærmere 800.000 kroner men ret beset bugner bilen af ekstraudstyr til demonstration for pressen. Man kan med rette forvente at den eneste dieseludgave, CLA 220 CDI til 578.500 kroner vil være en af de bedst sælgende. For indstigningsprisen får man 122 hestekræfter, turboladne vel at mærke, der til gengæld klarer 20 km/l.
Det er til dels takket være en exceptionel glat karosse, faktisk den glatteste af alle produktionsbiler, nogensinde. Det er indtil Volkswagens XL1 får premiere. Kabinen er grundlæggende set løftet direkte fra A-klassen og det er ikke nødvendigvis en dårlig sag. Med sine dramatiske luftventiler og store iPad-agtige skærm, der unægtelig vil dele vandende, fremstår CLA nøjagtig lige så opsigtsvækkende inde som ude.
Af samme årsag er det ikke nogen stor overraskelse at CLA er nøjagtig så velkørende som sin mindre lillebror. Som man måske kunne forvente, er affjedringen noget mere tilbagelænet med større fokus på affjedringskomfort, især til de bagerste passagerer der må lide i A-klassen. Den større CLA er glimrende balanceret, med forventelige høje mængder af greb og et elektro-mekanisk styretøj der er overraskende positivt vægtet og relativt præcist når vejen snor sig. For det meste er der ikke megen krængning gennem svingene og der skal bankes hårdt til før at understyring melder sig og når det endelig sker, er det hæderligt kommunikeret gennem sæde og rat.
Gearkassens svagheder
Her taler vi den regulære, komfortable affjedring. Har man appetit på mere, kan man opgradere til den hidsigere AMG Sport-pakke, der omfatter en ny undervogn med 30 % stivere fjedre og 10-15mm lavere frihøjde. Man kan her forvente en endnu mere aggressivt kørende bil, men oprigtigt talt tåler CLA ikke hårdere affjedring hvis komforten skal bevares.
CLA er ikke udelukkende et forhjulstrukket produkt. Investerer man i næsthøjeste motorudgave, CLA250 kan man erhverve den med 4Matic firehjulstræk, der tidligere var forbeholdt de fireringede rivaler.
Mercedes hævder selv, at Audi A5 Sportback udgør umiddelbart største konkurrent. Det finder jeg rimeligt nok, til trods for at Audi selv har sendt en A3 Sedan på markedet og BMW lurer i kulissen med en 2-serie. Der skal ikke herske tvivl om, at Mercedes’ nye junior-CLS er en mere velkørende bil end Audis A4-baserede A5 men Stuttgart må se sig slået i kabinen, der i Audien er af væsentligt højere materiale og samlekvalitet. At der bag det smukke ydre gemmer sig en mere ydmyg familievogn lader sig også afsløre af den mængde støj der trænger ind i kabinen ved motorvejshastigheder og over – et problem for de jakkesætsbeklædte pendlere der køber biler som denne.
I sidste ende er det ikke nok til at slå CLA ud af kurs men der er flere dårlige nyheder. Den begrænsede plads på bagsædet er til at leve med men Mercedes’ tilbyder udelukkende CLA med deres nye syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Så hvis du vil have automatgear i din nye Mercedes’ og det er der ganske god chance for at du vil, så må du leve med en af slagsen der foruden at være enormt kostbar fungerer bedst i økonomifunktionen. Forlanger du manuelle skift af den må du finde dig i, at det sker i dens eget tempo. Efterhånden lærer man gearkassens svagheder men det forbliver altid et irritationsmoment i køreoplevelsen. Mit råd er at vælge den ganske glimrende manuelle gearkasse, såfremt der er mulighed for det.
Konklusion:
Samlet set er Mercedes CLA en underholdende firedørs coupé med en smuk stjerne på fronten for prisen på en regulær firmaræser med lidt ekstraudstyr.
Kigger man efter I krogene afslører dens ydmyge rødder sig hurtigt men for majoriteterne af køberne vil dette være et spændende alternative til de gængse muligheder I klassen.