1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mercedes E350 BlueTec 9G-Tronic

Test: Mercedes E350 BlueTec 9G-Tronic

Test: Mercedes E350 BlueTec 9G-Tronic
0
0

Tilbage i december 2012 stiftede vi for første gang bekendtskab med den faceliftede Mercedes E-klasse, så den kan ikke længere betegnes som en nyhed – men der er alligevel nyt! Faceliftet kostede Mercedes næsten en milliard euro, og det er mere end mange helt nye biler koster at produktionsforberede og udvikle! E-klassen er dog også særdeles vigtig for Mercedes, og de har nu er der endnu en forbedring til taxachaufførens favorit.

Der var dog også sket ting og sager efter faceliftet, hvilket fik verdenspressen til at rose den store flyder endnu en gang. Udover et opdateret lækkert design, et kvalitetsløft i kabinen, reviderede motorer og diverse andre ting, så måtte man stadig tage til takke med den velkendte og efterhånden gamle automatgearkasse. 7G-Tronic var, og er navnet for den sags skyld stadig. Denne gearkasse har i længere tid været klar til at blive udskiftet, da gearskiftene ikke var på niveau med konkurrenternes, og desuden havde den ”blot” syv gear mod ZF-gearkassens otte trin.

Læs også:  Fords nye trafiklys sikrer grøn bølge til ambulancer

)

Tyskerne fra Stuttgart gik under jorden et halvt års tid efter introduktionen af E-klasse faceliftet, og kunne i juni 2013 fortælle, at de nu var klar med en ni-trins G-Tronic! Gearkassen kan i første omgang kun erhverves i kombination med E350 BlueTec motoren, der er en 3.0 liters sekscylindret diesel med 252 hestekræfter og 620 newtonmeter mellem 1.600 til 2.400 omdrejninger i minuttet, hvorfor det altså ikke er kræfter man mangler. Motoren er villig og har en rigtig fin respons, og lyder godt taget i betragtning det er en diesel.

Den nye gearkasse vejer mindre og fylder det samme som den gamle syvtrins – på trods af man nu har to trin mere. Desuden kan den håndtere op til 1.000 newtonmeter, hvorfor vi kan forvente at se den blive integreret i resten af modeludvalget løbende.
Med den nye gearkasse er brændstoføkonomien forbedret med cirka 0,5 til 0,7 km/l ved blandet kørsel, hvorfor man ikke mærker meget til det, når testen blot forløber sig over en lille uge. Udover de to nye trin har Mercedes også forbedret start/stop-systemet.

Læs også:  Husk bilmåtterne

Skiftene er blevet mere behagelige, men vi havde håbet på lidt mere smidighed. På trods af skiftene føles hurtigere, så er det ikke noget man kan se på papiret, da E350 BlueTec stadig accelerer fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder som stationcar.
Støjniveauet er dog det mest imponerende, da man ved 120 km/t i niende gear kører med omkring 1.350 omdr/min! Accelerer man til 140 km/t holder man sig stadig under 1.500 omdrejninger i minuttet, og det betyder man ikke hører meget til den store dieselmotor ved motorvejskørsel. E-klassen er i forvejen en meget støjsvag bil, men med den ni-trins automatgearkasse reduceres støjen yderligere med op til 4 dB(A).

9G-Tronic gearkassen afløser den gamle 7G-Tronic uden nogen merpris.

Mercedes er de første i klassen med en ni-trins automatgearkasse med momentfordeler, men med rygterne om Volkswagen-koncernen allerede arbejder på en 10-trins DSG, så må de små ingeniører i Stuttgart allerede ryste i bukserne. BMW følger også snart med i udviklingen, da ZF gearkasseproducenten indenfor kort tid er klar med deres version af en ni-trins automatgearkasse.

Læs også:  Kia Sportage Plug-in Hybrid – den fuldendte elektrificerede SUV

Vi synes:

Ni trin, det er godkendt! Men Mercedes kan stadig optimere gearkassens smidighed. Man finder dog næppe en mere støjsvag rejsekammerat til pengene.

Mercedes E350 BlueTec 9G-Tronic
3.0 liters sekscylindret diesel
Ydelse: 252 hk v. 3.600 omdr/min, 620 Nm v. 1.600-2.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 245 km/t – 0-100 km/t: 6,9 sekunder
Forbrug: 17,6 km/l
Køreklar vægt: 1.955 kg
Mål i cm: Længde: 490,5, Bredde: 185,4, Højde: 150,7
Bagagerumsvolumen: 695/1.950 liter.
Pris: 1.060.700 kr.