1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Mini Cooper 5-dørs
0

Test: Mini Cooper 5-dørs

Test: Mini Cooper 5-dørs
0
0

Den nye Mini 5-dørs placerer sig i Polo-klassen, og byder på et reelt bagsæde med egen indgang. Faktisk er den slet ikke så mini længere.

Førhen har Mini-familien bestået af en roadster, coupé, cabriolet, Countryman, Clubman og den en tredørs hatchback. Så Minien med fem døre er en nyhed.

I alt er akselafstanden forøget med 72mm, og alt pladsen er blevet brugt til bagsædepassagerne. Loftshøjden er også hævet med 15mm og således befinder man sig markant bedre til rette på bagsædet, hvis man sammenligner med en tredørs Mini. Dog er det stadig klemt, hvis man er voksen og måler op mod 2 meter i højde. Jeg klemte mig dog med nød og næppe ind, men var glad for, at det blot var for at tage et passsagerfoto.
Bagagerummet er også vokset i den femdørs variant. Således er der nu 278 liter, hvilket er 67 liter mere end den tredørs udgave.

Læs vores fulde test af Mini Cooper tredørs hatchback her.

Da den femdørs Mini er blevet større betyder det selvfølgelig også, at den smarte bil har taget nogle kilo på. Vægtforøgelsen er omkring 60 kilo, men det er også modelafhængigt.

Vælg Cooper

Prisen for en femdørs Mini starter ved 250.000 kroner, hvor man får en trecylindret 1.2 liters benzinmotor med 102 hestekræfter, som er angivet til 20,8 km/l. Putter man 20.000 kroner ekstra i puljen får man dog den 1.5 liters trecylindrede benziner med 136 hestekræfter, og det er en særdeles fin motor! Vi kender motoren fra BMW 2-serien, og desuden kører den en smule længere pr. liter brændstof end den mindre 1.2 liters, da den er angivet til 21,3 km/l.

3-cylindret vidunder

Motoren er tilpas kraftfuld i en Mini, da den hiver den femdørs fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder og topfarten er 207 km/t. Mange trecylindrede motorer virker dog nervøse, og viser sig hurtigt som mindre fleksible end en firecylindret. BMW har dog gjort et særdeles fornemt stykke arbejde med den 1.5 liters trecylindrede turbomotor. Faktisk er motoren sjov i kombination med den sekstrins manuelle gearkasse – og sjov skal en Mini også være.
En af detaljerne som er med til at gøre den sjov er, at den giver mellemgas ved nedgearing, og foruden det sikrer en mere glidende kørsel, så er det også skægt.

På motorvejen klarer den lille motor det fint, og om end det er her man begynder med at bemærke, der måske godt kunne bruges flere kræfter, så klager man ikke. Støjmæssigt fungerer den også godt, men bagsædepassagerer vil opleve mere støj end dem som sidder på forsædet.

Trods Mini Cooper ”blot” koster 270.000 kroner, så kostede testmodellen cirka 340.000 kr., da der var rigeligt med ekstraudstyr. Det skal dog siges, man som udgangspunkt altid skal være indstillet på, at krydse lidt udstyr af, hvis man vælger en Mini.

Vi synes:

Den nye femdørs Mini gør den klassiske, sjove og sportslige bybil mere alsidig. Konkurrencen er hård, men med den nye 1.5 liters trecylindrede turbo benzinmotor har Minien et es i ærmet.

Mini Cooper 5-dørs
1.5-liters trecylindret turbo benzinmotor
Ydelse: 136 hk v. 4.500 omdr/min, 230 Nm v. 1.250 omdr/min
Præstationer: Topfart: 207 km/t – 0-100 km/t: 8,2 sekunder
Forbrug: 21,3 km/l
Køreklar vægt: 1.220 kg
Mål i cm: 398,2, 172,7, 142,8
Bagagerumsvolumen: 278-941 liter.
Pris: 269.700 kr.

tags: