Home Biltest Test: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
0

Test: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T

Test: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
0
0

Da Nissan for syv år siden afløste sin volumenmodel Primera med en på daværende tidspunkt lidt speciel livsstils SUV tænkte de fleste: ”Nu har det da slået helt klik for Nissan”.

Men det vi andre på daværende tidspunkt tænkte var en skør ide udviklede sig til en sand succeshistorie. Qashqai er i dag Nissans bedst sælgende bil i Europa, og inden den nye model kom var der solgt to millioner eksemplarer af første generation! Noget tyder på succesen ikke stopper, da Qashqai allerede indtager flere flotte placeringer på salgslisterne.

Den nye model er både lidt længere, bredere og fået en længere akselafstand, hvilket giver bedre pladsforhold i både bagagerummet og på bagsæderne. Det nye mere dynamiske og attraktive design betyder dog, at man har fået en lavere siddehøjde, og det er selvfølgelig ærgerligt, da netop den højere siddehøjde er et argument for at vælge en SUV.

Til trods for Qashqai er blevet større, så skuffer pladsen på bagsæderne. Eksempelvis har man ni centimeter mere knæplads i en VW Golf, og det er bestemt noget som kan mærkes! Loftshøjden er udmærket men med panoramaglastaget mister man et par vigtige centimeter, hvis man har høje svigerforældre eller teenagebørn.
Bagagerummet er ift. den gamle model vokset med knap 30 liter til 439 liter, og slår man bagsæderne ned er der op til 1.585 liter – hvilket også er en betydelig forbedring.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Køreegenskaberne er blevet en hel del bedre, og Qashqai er dermed iblandt de mere køreglade i klassen. Testmodellen havde 19” alufælge, hvilket både ser godt ud og hjælper på følingen gennem styretøjet, men hvad angår komforten er det bestemt ingen fordel.
Trods de store fælge, så var der ingen nævneværdig støj i kabinen. Faktisk overraskede Qashqais støjniveau meget, og det var intet problem at føre en samtale med passagerne på bagsædet ved 130 km/t.

Nissan Qashqai er også kendt for at være veludstyret, og det er den nye model såmænd også. Selv i den mest tarveligt udstyrede variant til 250.000 kr. og mindste motor har man aircondition, fartpilot, bluetooth, varme i forsæderne og LED baglygter eksempelvis. Herfra kan man bygge på, og det siger sig selv, at man hurtigt får en meget veludstyret bil. Desuden tilbyder Nissan deres Safety Pack gratis med til alle modeller, også får man oven i hatten både p-sensor for og bag, automatisk nedblændeligt bakspejl, skiltegenkendelse og meget andet smart til næsten håndører – ja, vi er meget begejstret over udstyr og pris…

Kabinen er dog noget kedelig og det er ærgerligt man finder sort plast overalt. Umiddelbart skulle man tro Nissan har vurderet, at det vigtigste var at fylde den op med udstyr, men vi lægger altså også mærke til den tarvelige plast Nissan…
Infotainmentsystemet er hurtigt og virker ganske udmærket, men er desværre ikke videre lækkert. Desuden er det irriterende at selv den 7” skærm virker for lille, når man skal gøre brug af det ellers smart 360 grader kamerasystem.

Læs også:  Test: Jeep Renegade – jowww, deeeet…

Motorprogrammet består blot af tre motorer i første omgang, og vi kender dem alle fra Renault. Indstigningsmodellen er den eneste benziner, der har en volumen på 1.2 liter, er firecylindret og har turbo. Umiddelbart lyder det kedeligt til en bil på den størrelse, men til sammenligning kan en Golf i 2014 fås med en 85 hestes motor, så de 115 heste er helt tilpas. Den er dog ingen kraftkarl og du er typisk ikke den hurtigste i lyskrydset, men med motorens maksimale moment allerede ved 2.000 omdr/min, så har den en fin gang. Det blandende forbrug er 17,9 km/l på papiret, men til hverdag skal man forvente at køre omkring 14-15 km/l. Senere kommer der også en 1.6 liters benzinmotor med 163 hestekræfter, og den er endda angivet til samme brændstoføkonomi!
De to dieselmotorer yder hhv. 110 og 130 hestekræfter, og har en volumen på 1.5 og 1.6 liter. Førstnævnte dieselmotor kan endda køre op mod 26,3 km/l, hvilket er ganske imponerende.

Læs også:  Test: Stor plugin-hybrid fra Mitsubishi er et godt tilbud

Både benzin og diesel leveres med en sekstrins manuel gearkasse fra standard, men automatgear er et muligt tilvalg.

Priserne for Qashqai starter ved 249.900 kroner og strækker sig op til 442.900 kr. for topvarianten med 130 dieselheste, manuel gearkasse, firehjulstræk og Tekna Premium udstyr.
Desuden kan man forlænge fabriksgarantien fra tre år til fem år og 100.000 kilometer for blot 5.800 kroner!

Vi synes:

Qashqai er et meget fornuftigt køb om end man vælger den billigste eller dyreste variant. Også er den endda ikke helt kedelig.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna
1.2 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 115 hk v. 4.500 omdr/min, 190 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 185 km/t – 0-100 km/t: 10,9 sekunder
Forbrug: 17,9 km/l
Køreklar vægt: 1.318 kg
Mål i cm: 437,7 , 180,6 , 159
Bagagerumsvolumen: 439 / 1.585 liter
Pris: 334.900 kr.