Home Bilnyheder Test: Opel Corsa 1.4 Turbo Sport Edition
0

Test: Opel Corsa 1.4 Turbo Sport Edition

Test: Opel Corsa 1.4 Turbo Sport Edition
0
0

I sit livs absolutte efterår er Opel Corsa med tiden i større grad blevet en minibilskonkurrent, men du kan stadig fyre  et par hundrede tusind af på en Corsa med turbo og gul lakering. Er den relevant otte år efter introduktionen?

Egentligt pudsigt. Efter de første kilometer i Corsa’en sad jeg for mig selv at tænkte, at den egentligt kørte en del som en Fiat Punto. Jeg afskrev tanken som det rene sludder og funderede egentligt ikke mere over det, indtil jeg sad og læste lidt op på min Corsa-historie. Punto’en er den eneste bil i segmentet med flere år på bagen end Mugabe. Den blev introduceret i 2005 på en fælles FIAT/GM platform. Gæt hvilken vogn der blev introduceret det efterfølgende år på samme platform? Netop, vores turbogule ven.

Læs også:  Test: C300 Coupé er tæt på perfekt, hvis du ikke har børn

Så måske er det ikke så løjerligt, at Corsa efterhånden føles som noget der er et årti gammelt, for det er den i grov udstrækning. Opel viser os en ny Corsa senere på året, men den gamle kører faktisk stadig hæderligt. I hvert fald i det mere sportslige trim den står i her. Sætter man kryds ud for OPC Line pakken til 15.000 kr. holder den sig også meget godt, på en solarierynket, botox-agtig vis.

Derfor er det på mange måder en skam at Opel har udstyret denne mellemsportslige udgave med en motor, der er omtrent så omdrejningslysten som Oslofærgen. Jeg begriber ikke, hvorfor man døber en model ’Sport’, læsser en på papiret udemærket turbomotor ned under hjelmen og efterfølgende kobler den på en gearkasse, der hører hjemme i en 60-hestes indstigningsmodel. At hævde at den er økonomisk gearet svarer til at kalde Nicklas Bendtner småt begavet.  Altså en mild underdrivelse.

Læs også:  Her er seks kommende storsællerter i 2019

Med fem lange gear har Opel succesfuldt fået pillet det meste af morskaben ud af Corsa’en og sammenligner man med konkurrenten fra Ford ser det for alvor sløjt ud. For 10.000 kroner mindre får du en Ford Fiesta der kører i ring om Corsa’en med fem ekstra heste, en væsentligt bedre økonomi og tilsvarende udstyr. En total no-brainer.

Vi mener:

Med mindre du er hårdnakket Corsa-entusiast, gør du dig klogt i at holde dig til de billige udgaver indtil den nye model ankommer.

Opel Corsa 1,4 Turbo Sport Edition

1.4 liters benzin

Ydelse: 120 hk v. 4.800-6.000 omdr/min, 175 Nm v. 1.750-4.800 omdr/min

Præstationer: Topfart: 195 km/t – 0-100 km/t: 10,3 sekunder

Forbrug: 18,2 km/l

Køreklar vægt: 1.199 kg

Mål i cm: L: 399, B: 171, H: 148

Læs også:  Nu er Tesla 3 klar til bestilling

Bagagerumsvolumen: 285 / 1.050 liter

Pris: 187.999 kr.

tags: