1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Opel Mokka 1.4 Cosmo 4×4
0

Test: Opel Mokka 1.4 Cosmo 4×4

Test: Opel Mokka 1.4 Cosmo 4×4
0
0

Sportslig, økonomisk og innovativ. Sådan bliver Opel Mokka blandt andet præsenteret, når man læser om den på Opels hjemmeside. Vi har testet, om den kompakte SUV lever op til den interessante beskrivelse.

Siden 2007 har Nissan Qashqai sat sig godt og grundigt på markedet for SUV’ere. Med flere tusinde solgte eksemplarer om året, har Nissan for alvor ramt en guldåre hos de danske familier. Men nu vil de andre bilproducenter også have en bid af kagen, og Opel er ingen undtagelse.

Lads os starte med det første løfte fra Opel. ”Mokka er sportslig”.
En 1,4-liters motor med 140 hk i en halvanden ton tung bil har sjældent været betegnet som den direkte formel til en sportslig model. En højde på 1,7 meter er heller ikke typisk for en sportslig bil, da det høje tyngdepunkt får bilen til at krænge, når den bliver presset i svingene. Et moment på 200 Nm ved 1.850 o/min bidrager heller ikke til en sportslig oplevelse, men ikke desto mindre formår den lille motor faktisk – når den virkelig får tæsk – at hive bilen fra 0 til 100 km/t på lige under 10 sekunder. Det er godkendt for en bil af denne størrelse. Men accelerationen alene er altså ikke nok til, at jeg på nogen måde vil betegne Opel Mokka som sportslig.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Er den så i det mindste økonomisk? Svaret er et ekstraordinært rungende ”nej”.
Et teoretisk brændstofforbrug på 15,6 km/l er noget af det mest uambitiøse, jeg længe har oplevet. Vil man for alvor mærke de 140 heste arbejde, skal man desuden op over 4000 omdrejninger, hvilket bestemt ikke bidrager yderligere til et sundt forbrug. Det høje forbrug skyldes naturligvis i en vis grad, at modellen her har firehjulstræk, men selvom du vælger en model med træk på forhjulene, så lyder forbruget fortsat på 16,7 km/l, hvilket er mindre end samtlige konkurrenter. Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Suzuki S-Cross, Skoda Yeti og Kia Sportage kører alle sammen længere på literen. Økonomisk? I forhold til en bus, ja. I forhold til samtlige konkurrenter, absolut ikke.

Og så har Opels marketingafdeling også været så modige at tage ordet ”innovativ” med ind i beskrivelsen af Opel Mokka. Efter en uge bag rattet i den kompakte SUV, har jeg dog ikke været i stand til at finde frem til ét eneste punkt, hvor jeg synes, at Mokka præsenterer noget, der bare har skyggen af visionær tankegang eller nyskabende teknik. Jeg synes, det næsten er tragikomisk, at de ikke har mere respekt for potentielle kunder, når de forsøger at prakke dem så useriøse tillægsord på ærmet.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Men hvis vi ser bort fra marketingafdelingens platte floskler, som på ingen måde holder vand, så har Mokka jo egentlig en god portion fornuftige egenskaber, som man kan hive frem i stedet. SUV’ens klare fordele er fornuftig plads til familien. Godt nok har Mokka én af de mindste kabiner i klassen, og bagagerummet er også mindre end hos alle konkurrenterne, men den kan sagtens rumme familie og bagage på kør-selv-ferien. Mokka har også et iøjnefaldende design, som – uanset om man kan lide det eller ej – skiller sig en anelse ud, uden at være for meget.

Opel Mokka er desuden en meget komfortabel bil – særligt når den er spækket med ekstraudstyr. Sædehøjden giver et fint overblik fremad i trafikken, mens C-stolpen desværre spærrer al udsyn bagtil. Instrumenteringen er egentlig også overraskende pæn og stilet på trods af en ualmindeligt stor mængde knapper. Sæderne er komfortable og giver masser af støtte. Lydsystemet gør også en god figur med en fin blanding af dybde og kant. Og med firhjulstræk kan Mokka også sagtens begå sig udenfor asfaltens hvide striber.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Opel Mokka har altså visse kvaliteter, som gør den til en fin familiebil. Men den har også alvorlige minusser, som giver konkurrenterne adskillige trumfkort på hånden. Løfterne om en sportslig, økonomisk og innovativ SUV har ingen gang på jord, og oplevelsen af Opel Mokka minder mest af alt som at drikke en kop frysetørret koffeinfri kaffe, når man har bestilt en frisk espresso. Og forbrugerne er tilsyneladende enige. For med kun 261 solgte Mokka’er indtil videre i år, har Opel tilsyneladende ikke skabt en reel Qashqai-rival.

Vi mener:

Opel har taget munden for fuld, når de kalder Mokka for økonomisk og innovativ. Til gengæld gør den det fint som en basis-familiebil til en god pris.

Opel Mokka Cosmo 4X4 – 1.4 liters firecylindret benzin
Ydelse: 140 hk v. 4.900 o/min
Moment: 200 Nm v. 1.850 o/min
Topfart: 190 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek
Oplyst forbrug: 15,6 km/l
Køreklar vægt: 1.425 kg
Mål i cm: L: 428 B: 178 H: 166
Bagagerumsvolumen: 356 / 1.372 l.
Pris: 340.900 (Model fra 219.900)

tags: