Home Biltest Test: Renault Grand Scenic 1.6 dCi Expression
0

Test: Renault Grand Scenic 1.6 dCi Expression

Test: Renault Grand Scenic 1.6 dCi Expression
0
0

Renault Grand Scenic har længe ikke udmærket sig overlegent på nogen områder, men med den nye 1.6 dCi motor er den nu en af de mest støjsvage i blandt konkurrenterne.

Er familien blevet for stor til en Renault Scenic? – Så kan man flytte over i en Grand Scenic som er 22 centimeter længere, hvor man får et kæmpe bagagerum med mulighed for at slå to ekstra sæder op i bagagerummet, hvis man køber den 7-personers model som vi har testet.

Dårligt udsyn

Hvis der er noget som kan gøre selv en garvet billist nervøs, så er det at skulle parkere eller køre i en snæver parkeringskælder i en bil som måler 4,56 m i længden, hvis udsynet er dårligt. – Grand Senic har en stor C-stolpe, hvilket giver en blind vinkel, hvorfor mange vil sætte pris på at investere i en parkeringssensor.

Motoren er en 1.6 liters diesel med 130 hestekræfter, som iflg. fabriksoplysningerne kører 22,7 km/l. Efter nogle få kilometer i den 1.6 dCi var vi allerede overbevist om, at den er det bedste alternativ til Grand Scenic.

Det maksimale drejningsmoment er på 320 Nm, hvilket får den til at føles kvik, selvom accelerationstiden fra 0-100 km/t stadig er lidt over 10 sekunder. – Mere har man dog heller ikke brug for!

Læs også:  Kia har ramt den lige i r….

Sammenligner man den 1.6 dCi med den 1.9 dCi, så har den 1.6 liters et drejningsmoment på 20 Nm højere, mens den store 1.9 har 1 hestekræft mere.
Derudover bliver den 1.9 dCi ofte omtalt som hysterisk, mens den 1.6 dCi er kraftfuld, nøjsom og kultiveret.

På motorvejen klarer den 1.6 dCi også jobbet fint, hvor turboen sparker overlegent ind, så man nemt kan lave overhalinger i sjette gear.

Kort sagt føles de 130 hk af langt mere samtidig med, at man kan køre langt på literen.

Stille dieselmotor

Der er mange som forbinder dieselmotorer med larmende, men det gælder ikke for den 1.6 dCi i Grand Scenic, hvor karosseriet også i forvejen er godt lydisoleret. – Først ved 4.500-5.000 omdrejninger begynder man med at høre dieselbrummen.

Renault selv fortæller også, at den kun larmer halvt så meget som den gamle!

Gearkassen er en 6-trins manuel, som også klarer jobbet fint, selvom den ikke ligefrem er i topklasse.

Massere af plads

Bagagerummet rummer hele 564 liter, og med 7-sæder bør der være plads til hele familien. Det skal dog siges, at de to bagerste sæder i bagagerummet ikke egner sig til voksne, men der i mod kun til små børn.

Læs også:  Forpremiere: Supra er sjov, seriøs og sofistikeret

På forsæderne er pladsen også fornuftigt indrettet, hvor der bl.a. er kopholdere og små skjulte rum lige ved hånden. På anden række klager man heller ikke over pladsen, hvor der bl.a. er tilhørende flyborde.

Derudover er omdrejningstælleren og alle andre data til chaufføren flyttet til øverst i midterkonsollen, hvilket giver et godt overblik til både chauffør og medpassagerer.
Elektrisk håndbremse ser man i flere modeller, hvilket er standard i Expression modellen, og den funger upåklageligt. Expression er ikke topmodellen, hvilket Dynamique der i mod er, men den er for højt prissat ved 328.500 kr.

Vælger man at betale 38.000 kroner ekstra får man:

  • 16’’ aluminiumsfælge Sport
  • Cruise control med fartbegrænser
  • Gearknop og midterkonsol med alufinish
  • Højdejusterbart passagersæde
  • Rat med alufinish
  • Teflon behandlet overflade med sædebetræk

Billige end konkurrenterne

Med alt denne ros så koster den sikkert en bondegård? Nej, prisen er 290.500 kr. hvilket er inklusiv Expression-udstyr, hvilket er hele 58.900 kroner mindre end Ford Grand C-Max 1.6 TDCi med 115 heste og Titanium-udstyr. Derudover kører den 130 hestes 1.6 dCi også længere på literen.

Læs også:  Test: Peugeot 508, et solidt arbejdsredskab

Konklusion:

Ligesom vi kunne konkludere med den almindelige Renault Scenic, så er prisen på Grand Scenic stadig rigtig fornuftig.
Søger man en 7-personers bil med massere af udstyr og en fantastisk dieselmotor, så går man ikke forkert med Grand Scenic 1.6 dCi.

De færreste har brug for de to bagerste sæder, da de kun er beregnet til små børn, og dem placerer man ikke længst væk fra forældrene på forreste række. Som 5-sæders kan man trække 10.000 kr. af prisen, så den lander på 280.500 kr.

Det største minus er udsynet ved parkering, men det kan afhjælpes, når man presser sælgeren hos bilforhandleren til at montere en parkeringssensor inkl. i prisen.

Renault Grand Scenic 1.6 dCi Expression

Ydelse: 130 hk ved 4.000 omdr./min / 320 Nm ved 1.750 omdr./min.

Præstationer: Topfart er 195 km/t. 0-100 km/t på 10,3 sek

Oplyst forbrug: 22,7 km/l – 115 g/km

Mål i cm: Længden: 435, Bredde: 185, Højde: 168

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 290.500 kr.