1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Skoda SuperB Greenline Ambition
0

Test: Skoda SuperB Greenline Ambition

Test: Skoda SuperB Greenline Ambition
0
0

Når folk taler om Skoda SuperB går snakken oftest på den enorme plads, som man finder på alle rækker. Prisen er dog også attraktiv, da man ikke finder nogen andre biler med samme mængde plads til samme pris.

Selve SuperB designet er konservativt og elegant, og den vil derfor passe ind i de fleste familier. Indeni er SuperB nemlig gigantisk med sine 4,84 meter i længden, hvilket er på grænsen til f. eks Audi A8.
Selve GreenLine betegnelsen fortæller, at bilen er udstyret med en række teknikker som gør, at den kører længere på literen. – Ligesom vi kender BMT(Bluemotion Technology) hos Volkswagen. Ambition er udstyrsvarianten som befinder sig mellem Comfort og Elegance.

På alle rækker bør folk kunne finde sig tilpas, men det er specielt bagsæderne som har enorm god benplads. Bagagerummet måler 633 liter i Combi, og kan forøges til hele 1.865, hvis man slår sæderne ned. – Så bør de fleste familiers behov være dækket.

GreenLine elegance og over 20 km/l

Den gamle 1.9 liters dieselmotor er erstattet af en mere moderne 1.6 liters, som gør jobbet en hel del bedre. Den er nemlig mere økonomisk og har et mere jævnt træk. Nogle af de økonomiske tiltag inkluderer Start/Stop-teknologi, dæk med lav rullemodstand, gearskifte indikator og genvinding af bremseenergien. – Det er altså ikke kun motoren som oplader batteriet.
Det skal dog siges, at Skoda SuperB GreenLine ikke er nogen kvik bil, men med det maksimale drejningsmoment på 250 Nm føles den alligevel nogenlunde i byen.

Læs også:  Skoda Enyaq får flere hestekræfter og længere rækkevidde i opdateret udgave

Med hensyn til økonomien kan den 1.6 liters dieselmotor med 105 hk klare 22,7 km/l iflg. Skoda, og i vores testuge nåede vi op på lidt over 20 km/l, hvilket er mere end godkendt for så stor en bil.

GreenLine har kun en femtrins manuel gearkasse som standard, hvilket på papiret er skuffende. Den gør det dog overraskende godt, da der er forholdsvist store spring imellem gearerne, og den kan derfor sagtens klare motorvejskørsel uden for meget støj. Skoda SuperB er dog en rigtig rejsebil, og man savner derfor alligevel et sjette gear ved længere motorvejskørsel.

Vil man ikke udmærke sig som øko-duksen, så er der et kæmpe motorudvalg, hvorfor man sagtens kan finde det som passer til pengepungen. – Det rummer alt fra 1.4 TSI med 125 hk til 3.6 V6 med 260 hk på benzinsiden. Den mindste dieselmodel er den 1.6 TDi med 105 hk, mens den største er en 2.0 TDi som yder 170 hk.

Læs også:  Verdenspremiere på fjerde generation: Ny Skoda Superb i 2024

Priserne følger også med fra 314.000 til 534.000 kr.

Hvordan er SuperB på vejene?

Skoda SuperB er ikke lavet med henblik på sportskørsel, og har derfor ikke nogen super direkte styring, men den henvender sig til sælgere og familier som ønsker en fornem flyder til en lav pris.

Selvom SuperB ikke har et direkte styretøj, så er den utrolig retningsstabil, og man finder derfor hurtigt ud af, at den hører hjemme på landevej og motorvej.

GreenLine-modellen er dog sænket 16mm, hvilket gør den en smule mere hård.

SuperB er tilmed også en sikker bil, og den har derfor fået de maksimale 5 stjerner hos Euro NCAP.

Finishen er høj

Inde i kabinen er kvalitetsfølelsen høj, og man føler det er en langt dyrere bil. Faktisk føles den mere luksuriøs end søstermodellen Volkswagen Passat! Men det er ikke så underligt, da mange af instrumenterne er lånt fra Passat CC.

På bagsæderne er der som sagt massere af plads, luftdysser ved B-stolpen, og man bliver forkælet med et lille display, hvor passagererne kan følge med i tid og udetemperatur.

Udstyrsniveauet er også højt på mange niveauer, da man allerede ved Ambition-modellerne får fartpilot, el-førersæde m. Memory og sidespejle samt alufælge. Hvis man bruger ekstra 20.000 kr. kan man blandt andet tilføje Xenonlys, dæktrykskontrol og p-sensor bag. Vi savnede dog ratbetjening i testbilen.

Læs også:  Verdenspremiere på fjerde generation: Ny Skoda Superb i 2024

Konklusion:

Søger man en bil med uendelig meget plads, til en pris som ingen andre kan konkurrere med, så skal man vælge Skoda SuperB. Man kan købe SuperB Combi fra 314.000 kr., mens den billigste GreenLine-model med Active udstyr normalt koster 344.000 kr.
Derudover er SuperB også den Skoda-model som giver familien Danmark det bedste strejf af luksus.

I skrivende stund holder Skoda dog tilbud, hvorfor man kan få GreenLine med Ambition udstyr til kun 329.000 kr., mens Elegance også er sat ned til kun 349.000 kr. – Det er to gode tilbud, hvor man sparer 45.000 kroner!

Skoda SuperB Greenline Ambition

Ydelse: 105 hk ved 4.000 omdr./min / 250 Nm ved 1.500-2.500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 192 km/t. 0-100 km/t på 12,5 sek

Oplyst forbrug: 22,7 km/l – 114 g/km

Mål i cm: Længde: 484 cm, Bredde: 182 cm, Højde: 146 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 374.000 kr.

tags: