Mercedes SL 500
Der er ingen tvivl om at en bil til over 2 mio. skal være lækker. Men der er heller ingen tvivl om at Mercedes 500 SL er præcis det. Lækker. Pivlækker. Ekstraudstyr er dyrt og listen af mulige tilvalg lang. kvaliteten er i top. Komforten er lige til at køre i et stræk til Nice og motor og undervogn gør at du får lyst til at køre til Nice. Og hjem igen.
Motor & gearkasse9.1
Køreegenskaber9.0
Komfort9.5
Plads7.5
Det sidste kvinden bag disken i klargøringsfirmaet, hvor jeg skal hente ugens testbil siger er: “Det er altså også en fed bil. God fornøjelse”.
Lige ude for døren holder den. Lang kølerhjelm, brede skærme og lave brede hjul. Det lille luftudtag bag forskærmene med krom-listerne skal sende tankerne tilbage på de første i modelserien, der kom i 1954 og gjorde efternavnet SL til en legende hos Mercedes.
Jeg går lige rundt om den engang, for det er faktisk en bil jeg glæder mig til at sætte mig ba
g rattet i. En Mercedes 500 SL. Den er smuk og designet siger GT. Gran Turismo. Hurtig rejsevogn. Det bliver en fornøjelse at høre og mærke kræfterne under hjelmen med de to buler. Der er muskler under den.
Lyst til langfart
Jeg låser op og stiger ind. Eller rettere sagt, jeg stiger ned, og sætter mig i de faste lædersæder. Jeg har egentlig travlt. Det er eftermiddag, jeg skal hjem gennem trafikken omkring København og nordpå. Men foran mig holder en taxa og chaufføren går og pusler og han har ikke tænkt sig at flytte sig. Så jeg kigger mig omkring i kabinen. Alt er lækkert. Lyst blødt rødt læderindtræk, tykt rat, kontakterne spiller. Jeg indstiller sædet og leger med masagefunktionen. For der er nemlig massage i sæderne og der går lidt tid med at lege med knapper.
Endelig flytter taxachaufføren bilen og jeg trykker på knappen og vækker de otte vilddyr til live ude foran. 8 cylindre, der knurrer helt rigtigt. Den er klar. Jeg er klar og jeg skubber den korte gearvælger i D, mens jeg roder lidt med knappen til bilens opsætning. Den skal stå i Sport +. Det ved jeg af erfaring. Det lyder bedst og rykker bedst.
Jeg ruller roligt ud af industrikvarteret og allerede ved det første lyskryds sidder der to fyre i en halvgammel Seat og kigger og miler. Jeg smiler tilbage og giver de 455 heste en spand kul over krydset, så de to fyre kan få lidt at snakke om.
Den store vogn skyder heftig hurtigt frem. Op ad motorvejen lægger jeg mig yderst til højre og sørger for at komme frem, hvergang der er plads.
De mange heste og det monstrøse moment på 700nm, der allerede er klar ved 1.800 omdrejninger til at trække dig op til topfarten på de 250 km/t gør, at alle accelerationer er sjove og kraftige og merceren får mig hurtigt hen, hvor jeg skal. Lidt for hurtigt. hver gang.
Svært at finde klagepunkter
Det er svært at finde noget at klage over. SL 500 leverer. Kræfterne er rigelige og komforten er i top.
Med taget nede og AIRSCARFE, der er varmeblæsere i nakkestøtterne kan man endda køre toppen ned og nyde efterårssolen. Så det gør jeg p en af turene. Der er ikke grund til andet. Taget ruller jeg ned mens jeg holder for rødt. Det tager omkring 15 sekunder. Og så af sted over krydset.
Især i Sport + er SL 500 fed. Så får undervognen tilpas stramhed og alligevel er sikkerhedssystemerne aktive. Men ikke mere aktive end der er plads til sjov og ballade. Og med 700 nm er der masser af ballade i den.
Modellen kom i 2012 og fik et facelift i 2015. Og selv om der ikke er en finger at sætte på SL, så er der tegn i sol og måne på, at modellen står over for en opdatering. Skærmen i midterkonsollen er bemærkelsesværdig lille efter moderne standarder. Det kan betyde noget for gadget-freaks, men i det store billede er det ubetydeligt i SL 500. For det det handler om er lyden, der kommer når man trykker på startknappen og de otte cylindre under hjelmen grynter engang og fortæller dig at de er med på den værste.
For lyden af de otte cylindre er det absolut fedeste ved SL 500. Det er der man tænker: “WauW og WTF”
Mercedes Benz SL 500
- Pris: Kr. 2.490.900
- EU-miks: 11 km/ltr.
- Motor: 4,7 V8, Ydelse: 455 hk.
Moment: 700 nm/1800 omdrejninger. - Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,6 sek