Home Biltest Test: Tesla Model S P85D – næsten selvkørende
0

Test: Tesla Model S P85D – næsten selvkørende 5.3

Test: Tesla Model S P85D – næsten selvkørende 5.3
0
0

Tesla Model S P85D

5.3

Tesla Model S er den ultimative elbil i øjeblikket, og vælger man P85D’eren, får man samtidig noget af det hurtigste som findes på fire hjul – og så endda til en pris på godt under én million kroner! Man forstår godt hvorfor efterspørgslen har været høj, men det bliver den næppe ved med at være, når afgiften giver prisen et ordentligt nøk opad.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber7.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr1.0
Pris1.0

Elbilernes konge, Tesla Model S. Med ét er kongen dog kommet i ganske seriøse problemer, da den afgiftsfritagelse elbilerne har været vant til stopper ved årsskiftet. Tesla er udmærket klar over, at salget vil gå fuldkommen i stå, hvis elbilerne pludselig bliver pålagt en tårnhøj bilafgift. Tesla har derfor sammen med Dansk Elbil Alliance stillet spørgsmål til lovligheden af de nye regler. 

Helt præcist vil afgiften på elbiler ramme de dyrere modeller ekstra hårdt – og dermed Tesla. Afgifterne bliver indfaset over fem år, og en BMW i3 vil f. eks stige fra 282.000 kr. i dag til 296.400 kr. efter årsskiftet, mens den endelige pris i 2020 vil være 328.900 kr. En Tesla Model S P85D derimod vil stige fra omkring 875.000 kr. til cirka 1.500.000 kr. efter årsskiftet og i 2020 vil prisen være lige over 1,8 millioner kroner! Trods afgiftspålæggelsen ikke ligefrem gør det let for Tesla, så vil den eksklusive elbilsproducent forsat åbne nye service- og supercharger lokationer i Danmark næste år, så de kan servicere de eksisterende kunder. Tesla Danmark fortæller dette kan lade sig gøre, da de er producentejet. Så hvis man ejer en Tesla i forvejen, så skal man bestemt ikke være bange for Teslas aktiviteter i Danmark.

Læs også:  Test: Fuld gas med Swift Sport – the only way

Desuden kan man sagtens stadig få leveret en bil uden afgift inden årsskiftet, da Tesla Danmark oplyser, at der er flere usolgte demobiler i Europa.

Et teknisk vidunder

Kabinen i Tesla Model S er ekstremt innovativ og minder ikke om nogen anden bil. Bemærk den 17 tommer touchskærm, der kan deles op i to, så man både kan holde styr på navigationen og radioen eksempelvis. Man kan dog også vælge at have fuldt fokus på navigationen. Infotainmentsystemet er desuden også koblet til internettet, og således kan man browse på internettet – læse aviser, gå på Facebook osv.

Alle bilens indstillinger klares fra infotainmentsystemet, og man finder derfor kun to knapper rundt om i kabinen, hvoraf den ene er til nødblinket.
Om end kabinen er imponerende på mange måder, så mangler der visse steder fortsat lidt tysk grundighed i samlekvaliteten.

Opdater bilen fra garagen

Tesla lancerede senest en opdatering til Model S i oktober. Denne opdatering har kunne downloades af alle, som har tilkøbt Tech-pakken. Opdateringen kunne installeres fra garagen, da det var en software-opdatering, og således slap man for en tur på værkstedet, smart!

Med den nye opdatering kan Tesla Model S parkere sig selv, den har fået adaptiv fartpilot og en ganske avanceret autopilot. Faktisk tillader autopiloten man helt kan slippe rattet, men det betyder ikke man kan læse avisen imens. I byen er der forhindringer man skal hjælpe autopiloten uden om, men på motorvejen fungerer systemet til UG! Aktiverer man blinklyset og drejer en smule på rattet, så vil den endda skifte bane automatisk!
Faktisk fortalte vores kontaktperson hos Tesla, at Model S har teknologi til at være 100 % selvkørende inden for tre år! Spørgsmålet er blot om loven tillader det.

På bagsæderne er der plads til tre, og her klager man ikke over benpladsen. Loftshøjden er dog ikke specielt imponerende, og en voksen mand har svært ved at sidde oprejst. Testmodellen havde dog også panoramaglastag, og det stjæler lidt loftshøjde.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Hurtig som en motorcykel

Trods Tesla Model S ikke er nogen letvægter, så laver det ikke om på, at den rykker fra 0 til 100 km/t på samme tid som en motorcykel, hvis man vælger den rigtige variant. Der er i alt tre forskellige drivlinjer – altså batteristørrelser. Foruden batteristørrelserne har indflydelse på bilens rækkevidde, så har de også rækkevidde på bilens accelerationstid og topfart. Desuden kan Tesla Model S både leveres med baghjulstræk og firehjulstræk.

Testmodellen var P85D der accelerer fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder! Lad mig blot sige, at det er rigtig hurtigt! Faktisk er det som at køre rutsjebane, og da motorens drejningsmoment er til stedet ASAP og speederresponsen kontant, så får man let nakkeskader, hvis man ikke er klar på at blive kastet tilbage i sædet. Faktisk kan man opgradere modellen en smule yderligere vha. den såkaldte ”Ludicrous Speed”, der en hastighedsopgradering. Med den pakke er accelerationstiden nede på 3 sekunder rent, men man er samtidig nødsaget til at vælge et lidt større batteri, hvilket betyder tilkøbet i sidste ende vil koste lidt over 100.000 kr. ekstra.

Trods Model S bestemt ikke er nogen ny bil, så oplevede vi flere gange i testdagene, at folk kiggede nysgerrigt ind og børn vinkede til os. Der er noget helt specielt over at køre Tesla Model S.

Køreegenskabsmæssigt mærker man ikke den firehjulstrukne udgave slæber rundt på 75-150 kilo ekstra. Èn ting man dog bemærker er, at man markant lettere kan gøre brug af kræfterne, og man er ikke på samme måde bange for at give gas på snoede landeveje – hav i mente, at når man træder på speederen i en Tesla Model S, så går det altså pludselig stærkt!

Læs også:  Test: Er den mest solgte elbil i Europa værd at købe?

Anslået rækkevidde er optimistisk

Ligesom vi kender det fra almindelige biler, der kører på fossile brændstoffer, så kan Tesla Model S heller ikke køre helt så lagt på ”literen”, som der loves. Modellen vi prøvede kan iflg. Tesla køre 491 kilometer på en fuld opladning, men vores erfaring er man skal regne med 350-370 km.

Rækkevidden er dermed langt fra en diesel/benzinflyder, ligesom optankningen af en Tesla Model S også tager længere tid end et almindeligt tankbesøg. Tesla har dog opsat såkaldte superchargers, der kan lade med ekstreme 120 kw! Til sammenligning har en offentlig ladestation omkring 50 kw, mens du derhjemme ville lade med 11 kw. Supercharger-ladestationerne er i Danmark placeret på Amager, i Køge, Middelfart, Randers og Hjørring. Iflg. Tesla kan man lade cirka 50 % af bilens batteri på 30 minutter, men dette tal er også en smule optimistisk sat.

Se med da vi superladede en Tesla Model S her:

Tesla Model S P85D
Ydelse: i hk: hvad der svarer til 469 hk – 967 Nm fra 0 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t på 3,3 sekunder
Km pr. opladning: 491 km
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 847.000 kr. efter brændstof-, grøn ejerafgift besparelser over fem år (kontant prisen er 901.000 kr.)