Home Bilnyheder Test: Tesla Model S
0

Test: Tesla Model S

Test: Tesla Model S
0
0

Jeg har netop afhentet nøglerne til den nye Tesla Model S, og allerede efter et par lyskryds triller en BMW 535i op på siden. Chaufføren er en middelaldrene herre i gråt jakkesæt, og der er ingen tvivl om hvad han vil… Han gasser lidt op, og jeg ruller vinduet ned for at nyde den sekscylindret rækkemotor velvidende om, at jeg få sekunder efter vil accelerere lydløst væk fra ham, som var det intet problem. Og rigtigt nok, trafiklyset bliver grønt og få sekunder efter er han blot at se i bakspejlet, for der skal meget mere end en 535i for at følge med Tesla Model S Performance-modellen.

Elmotoren yder 310 kw, hvilket omregnet til hestekræfter er omtrent 416. Det mest imponerende er dog måden kræfterne bliver leveret på, da man ligesom i alle andre elbiler har det fulde moment fra 0 omdrejninger i minuttet! Tesla Model S har 600 newtonmeter, og det er dem, som trykker en tilbage i sædet med en accelerationstid fra 0-100 km/t tæt på BMW M5.

Batteriet i topmodellen er et 85 kWh, og med dette er rækkevidden angivet til 480 kilometer med 88 km/t som gennemsnitsfart. Modsat mange andre elbiler er dette et tal som nogenlunde holder, hvis man kører fornuftigt. Prisen i Danmark er 751.000 kr., men så er man også særdeles godt kørende! Udover den imponerende performance prydes eksteriøret af smukke elegante linjer, en carbon fiber spoiler, mens man indvendigt finder nappalæder-interiør med alcantara og carbon fiber dekor. Mest opsigtsvækkende er dog den 17” touchskærm, hvor man styrer ALT. Internet, Bluetooth, Google maps navigation, kamera, soltag og administrering af testmodellens undervogn foretages i infotainmentsystemet. Faktisk er der kun to knapper i hele kabinen, da alle indstillinger foretages i det smarte infotainmentsystem. Der kan dog argumenteres for, at der alligevel mangler lidt tysk grundighed et par steder i kabinen.

Læs også:  Stortest: Kona Electric fortjener at blive et hit

Benpladsen på bagsæderne er fantastisk, men loftshøjden er en smule for lav, men med soltaget i testmodellen har man 3 % bedre loftshøjde. Tesla har fjernet ”puklen”, som plejer at være til gene for passageren som sidder i midten på bagsædet, hvilket er et klar plus i bogen under praktikalitet. Til bagagerummet kan man for et lille anstændigt beløb tilkøbe to børnesæder, hvilket giver Models S hele syv passagerpladser!

Bagagerummet byder på 744 liter og hele 1.645 liter når bagsæderne lægges ned. Da motoren er placeret mellem baghjulene og batterierne under gulvet, har man yderligere 150 liter bagagerum under fronthjelmen. I alt mellem 894 til 1.795 liter, og det er mere end Mercedes E-klassen og BMW 5-serien.

Luftundervognen i testmodellen gjorde et fint arbejde, men Model S ville have fremstået mere komfortabel, hvis den havde haft 19” standardhjul i stedet for de tilkøbte 21”.
De dynamiske køreegenskaber overraskede med bilens køreklar vægt på 2.100 kilo i mente. Når der blev kørt af kurvede landeveje eller gennem skarpe sving med høj fart skete det uden videre bøvl. Tesla Model S er dog ingen sportsvogn hvad angår køreegenskaberne, men mod 5-serien og E-klassen har dynamiske køreegenskaber også noget at sige.

Læs også:  Ford hylder legendarisk filmbil

I forvejen er Tesla Model S markant billigere end de eventuelle konkurrenter, men dette skyldes elbiler endnu er fritaget for afgift. Model S sælges fra 563.000 kr. med massere af udstyr og det 60 kWh-batteri med en estimeret rækkevidde på 370 km. Det 85 kWh batteri har en rækkevidde på 480 km, og er at foretrække trods merprisen på 76.750 kr.
Det lille batteri giver Tesla otte års garanti med op til 200.000 kilometer, mens det store 85 kWh har otte år uden kilometerbegrænsning!

Opladning hos Clever vil dog volde de fleste problemer, da kun få af deres ladestandere bruger det såkaldte ”Mennekes”-stik som Model S kræver. Kun tre af disse ladestandere er i Københavnsområdet, og derfor skal man have etableret sin egen ladeboks. Clever tilbyder en 22 kW ladeboks for 369 kr. pr. måned med en udbetaling på 13.995 kr.

Læs også:  e-tron skyder Audis elsatsning i gang

Tesla kommer også snart med deres superladestationer, hvor 100 % af befolkningen i Danmark, Tyskland, Holland, Schweiz, Belgien, Østrig og Luxembourg maks vil have 320 km til nærmeste superlader. I England, Wales, Frankrig, Italien og Sverige er tallet 90 %, og når det store ladenetværk er opsat i slutningen af 2014, vil man uden problemer kunne køre til Lissabon i sin Tesla Model S! Superladestationerne oplader 50 % af bilens batteri på 20 minutter.

Vi synes:

Væk med fordommene! Tesla Model S er gennemført og er ift. konkurrenterne et røverkøb. Tør du hoppe på bølgen?

Tesla Model S Performance 85 kWh
Ydelse: 310 kw / 416 hk – 600 Nm fra 0 omdr/min
Præstationer: Topfart: 210 km/t – 0-100 km/t på 4,6 sekunder
Km pr. opladning: 480 km
Køreklar vægt: 2.100 kg.
Mål i cm: L: 497,6 B: 196,3 H: 143,5
Bagagerumsvolumen: 894-1.795 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 751.000 kr.