Home Bilnyheder Test: Toyota Auris Touring Sports Hybrid
0

Test: Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Test: Toyota Auris Touring Sports Hybrid
0
0

Japanerne er nu tilbage i Golf-klassen med en stationcar, og tilbyder som de eneste i segmentet en hybridvariant.

Toyota har siden lanceringen haft høje forventninger til Auris, men alt andet ville også være mærkeligt, da den seneste stationcar Toyota har haft i segmentet var en Corolla. I dag er det Ford Focus, KIA Cee’d, Hyundai i30 og ikke mindst VW Golf som har stået for stationcarsalget i klassen. Men nu melder giganten Toyota sig ind i kampen, og vi mener der er gode udsigter for dem efter en uge i selskab med Auris Touring Sports. Merprisen for Auris som stationcar er 15.000 kroner.

Trods det specielle navn er intet ændret ved Auris, som dog selvfølgelig er blevet mere praktisk med stationcarformerne. Det betyder man finder selvsamme motorudvalg, hvilket er to benzinere uden turbo på hhv. 1.3 og 1.6 liter med mellem 99 til 132 hestekræfter. Herudover er der nogle mere interessante turbodieseler med en volumen på 1.4 og 2.0 liter, hvor ydelsen varierer fra 90 til 124 hestekræfter. Vigtigst af alle er dog hybrid-motoren, hvilket er en sammenblanding af den 1.8 liters VVT og en elmotor. Kombinationen yder 136 hestekræfter, og et drejningsmoment på 142 newtonmeter ved 4.000 omdrejninger i minuttet.

Læs også:  Lille Jeep er klar til eventyr

Der er intet besværligt ved at køre hybridudgaven, og ved bykørsel er den særdeles mere komfortabel end en benzin- eller dieselmodel, da den typisk starter på elmotoren, og dermed kører man lydløst af sted de første meter. Elmotoren kan til tider også overtage ved almindelig kørsel, når der ikke trædes for meget på speederen – og dermed ikke kun ned af bakke med vind i ryggen. Toyota har dog også ved vedholdende med hybridteknologien i efterhånden 17 år, og det viser sig specielt nu. Eksempelvis har Toyota også gjort hybridbilen til næsten allemandseje, da den mindre Yaris Hybrid kun koster fra cirka 200.000 kroner.
Som hybridudgave opleves Toyota Auris Touring Sports kvik, da kombinationen af benzinmotoren og elmotoren gør man får leveret kræfterne på en fornem måde.
Brændstoføkonomien er angivet til 27 km/l, men i testperioden var det bedste resultat vi opnåede knap 22 km/l.

Gearkassen er en trinløs CVT-gearkasse, og derfor skal man først vænne sig til denne arbejdsnorm. Motoromdrejningstallet følger ikke hastigheden, da gearkassen kan ændre på udvekslingsforholdet.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

Komforten er høj i hybridmodellen, hvilket højest sandsynligt også skyldes de ekstra kilo den slæber på, da både batterier og elmotor vejer lidt ekstra. Oplevelsen bag rattet er ikke decideret spændende, men man har fine styreegenskaber trods servostyringen efter min smag er alt for let vægtet.

Den japanske bilproducent er kendt for at være fornuftig, og derfor er der rigeligt med passive sikkerhedssystemer, hvilket inkluderer selehusker på alle fem pladser og selvfølgelig syv airbags. Toyota har dog endnu ikke gjort det muligt at tilkøbe en blindvinkelsassistent, vognbaneassistent eller for den sags skyld træthedsassistent.

Interiøret er ikke noget banebrydende, og det tager ikke mange millisekunder at opdage man befinder sig i en Toyota. Funktionerne er lette at betjene, men hele designet er gråt og kedeligt.

Indstigningsmodellen hedder T1, og har ikke meget udstyr, men vælger man en hybridmodel får man H2-niveauet som minimum, hvor alt fra 15” alufælge, LED-baglygter, klimaanlæg, bakkamera, læderrat med rabetjening, Toyota Touch multimediesystem med blutooth, tågeforlygter med kromringe og meget andet. Man skal dog have en H2+ udstyrspakke, hvis man har et ønske om fartpilot og parkeringsassistent.

Læs også:  Ferrari viser stærkeste model nogensinde

Hvis en bil skal være fornuftig kræver det, at bagagerummet ligeledes er stort og bagsædepladsen god. Bagagerummet er 530 liter, og det kan forøges til 1.658 liter, hvilket placerer Auris Sports Tourer i den pæne ende. Alligevel overgås Auris stationcar af VW Golf Variant når bagsæderne ikke er lagt ned, da den kan kapere 605 liter.

Vi synes:

Toyota Auris som stationcar gør et godt stykke arbejde, men det er hovedsageligt hybridvarianten som er interessant. Det er et stort plus for hybridvarianten, at Toyota giver fem års garanti på hybridkomponenterne mod tre år på de almindelige benzin- og dieselvarianter. CVT-gearkassen trækker dog ned i den samlede bedømmelse.

[table “” not found /]