Den nye Yaris er en solid bil, der desværre er alt for optimistisk prissat.
I slutningen af 2011 så Toyota sit snit til at introducere en ny Yaris, der med mere plads, udstyr og bedre økonomi skulle tage kampen op mod Ford Fiesta, VW Polo og Suzuki Swift. I processen er den blevet 100mm længere og 20mm lavere, hvilket angiveligt bør give den et mere sportsligt udtryk.
Praktisk begavet
Skal man være ærlig, er det svært at betragte Yaris som et sexet køretøj. Det har alle dage været en fornuftspræget størrelse og med undtagelse af den kosmetisk løftede Hybrid-model, som vi kigger nærmere på senere på måneden, er det ikke meget visuelt appeal. Pyt med det, for nøglepunkterne er åbenbart praktikalitet og økonomi, så lad os kigge nærmere på det. De yderligere 100mm over den foregående model har givet en god mængde plads I bagagerummet og i kabinen. Bagagerummet er vokset med 25 % til 286 liter, hvilket er mere end en VW Polo men en smule mindre end en Ford Fiesta. Med sæderne nede disponerer man over 768 liter plads og der er luft til bagsædepassagerens hoved og knæ, på trods af den sænkede taglinje. De tilbagetvungne A-stolper skaber dog ubehagelige blinde vinkler.
1.0-liters enheden løfter ganske enkelt opgaven til UG+ og da du uden problemer når 20 km/ alle vegne, kan jeg ikke se behov for at vælge en større motor, medmindre man tilbringer alt sin tid på motorvejen og har brug for det ekstra spark fra en turbomotor. 100 km/t indfinder sig efter alarmerende langsomme 15,3 sekunder men inden for bygrænsen er manglen på kræfter sjældent noget problem. Og det er især i byen, hvor Yaris føles i sit es. Det lette styretøj og den omdrejningsvillige motor er som skabt til bytrafik mens der på motorvejen indfinder sig en del vindstøj.
Over grænsen
På motorvejen lider man uheldigvis også under en affjedringskomfort, der er lysår fra den man finder i en VW Polo. Denne letteste udgave af Yaris slipper bedre fra det i byen og i det store hele er dynamik og komfort kategorier, hvor Yaris på ny taber point, for dens livløse styretøj der både er langsomt og upræcist giver ikke føreren appetit på sving. Grebet slipper hurtigt op og kaster man Yaris igennem et par kurver ved landevejshastigheder vil man opleve krængning der er en fiskekutter værdig. En Ford Fiesta syntes en Ferrari til sammenligning. Det er til dels foranlediget af en opretsiddende kørestilling der bedst kendes som ’Gorilla position’, hvor pedalerne er forfærdelige tæt, mens rattet knap nok nås i strakt arm.
I kabinen fortsætter den uheldige tendens. Plastkvaliteten befinder sig tættere på koreansk end europæisk niveau og man efterlades med følelsen af at sidde i en bil der er 10 år ældre end den reelt set er. Lyspunktet er Toyotas Touch & Go, der umiddelbart lyder mere sjofelt end det reelt set er. Til den nette sum af 5.995 kr. får man et hæderligt navigationssystem med oven i hatten og det kommer med anbefalinger herfra. En Hyundai i20 1,25 Comfort matcher den punkt for punkt med stærkere garanti og en væsentlig mere spiselig pris. Og således ankommer vi til den lille japaners største problem.
Den befinder sig i et segment, hvor konkurrencen er så intens som det kan blive. Corsa, Polo eller Fiesta-klassen er det stærkest sælgende segment i Danmark og selvom Yaris ikke er anstødelig på nogen områder, er den simpelthen alt for optimistisk prissat.
Der kan argumenteres for, at det følger mere brand-værdi med Toyota end Hyundai, men i sidste ende har jeg svært ved at se, hvordan de yderligere 16.000 kr. du lægger hos Toyota bliver omsat til bedre bil, foruden et infotainment system som i al sin enkelthed kan erstattes med et TomTom-system fra Elgiganten. Toyotas årelange sejrsgang i pålidelighedsundersøgelser burde være garant for, at den lille Yaris nok skal vise sig at være pålidelig, men medmindre man har i sinde alt beholde bilen i mere end fem år, er det til ingen verdens nytte.
Konklusion:
Toyota Yaris er selv i mindste motorudgave en solid bybil, der tilbyder gode pladsforhold og et rimeligt udstyrsniveau. Kvaliteten i kabinen er ganske enkelt ikke tidssvarende og køredynamisk og især komfortmæssigt tåler den ikke sammenligning med Polo, Fiesta eller sågar Corsa.
Det havde på sin vis været acceptabelt såfremt den var 20.000 kr. billigere.
[table “” not found /]