1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volvo V70 DRIVe Summum
0

Test: Volvo V70 DRIVe Summum

Test: Volvo V70 DRIVe Summum
0
0

Volvos ECO-biler har fået navnet DRIVe, og da vi testede Volvo V60 DRIVe blev vi yderst overrasket over, at den 1.6 liters motor kunne klare jobbet helt uden problemer.

Volvo V70 Drive er dog cirka 70 kilo tungere, og det var derfor spændende at se, om man kunne mærke, at den lille motor havde lidt ekstra kilo at trække.

En rigtig herregårdsvogn

Selvom Volvo har prøvet at komme af med brandet som en rigtig herregårdsvogn, så er der stadig lang vej for V70’eren. Sammenligner man der i mod med den lidt mindre V60’er er der mere moderne stationcarlinjer. Volvo V70 har dog en forholdsvis stor hækspoiler, som ikke er tilføjet for at se sporty ud, eller komme af med herregårdsbrandet, men for fornuftens skyld, da den optimere luftstrømmen, så brændstoføkonomien bliver bedre.

Inden i får man den almindelige Volvo-fornemmelse af stil, og et interiør som ikke minder om nogen anden bil. Det er nemlig lykkes Volvo at lave en moderne herregårdsvogn med lavt brændstofforbrug og et komfortabelt indre.

Plads til hele familien

Udefra ser Volvo V70 enorm ud med sit 4,8m lange karosseri. Indeni synes den ikke lige så stor, men der er massere af plads på alle rækker. Specielt på bagsæderne hvor det ikke vil være ubehageligt at sidde i flere timer. Bagagerummet kan også dække langt de flestes behov med en kapacitet på 575 liter!.

Undervognen er iflg. vores mening en smule for hårdt affjedret, når man kommer ind på dårligt belagte villaveje med bump. Men tilbringer man det mest af tiden på landevej og motorvej, så er komforten ganske god for både passagerer og selvfølgelig chaufføren.

Langt på literen Volvo

Testmodellen er den mere økonomiske, DRIVe, som er sænket 20mm foran og 15mm bag, samt har gearskifteindikator.
På papiret kan Volvo V70 DRIVe køre 22,2 km/l og har kun en CO2-udledning på 119 g/km. – Vi nåede dog ikke en gang op på 20 km/l under vores testuge, og det skuffede derfor desværre.

PSA-motor

Motoren er den samme som i Volvo V60 DRIVe, og Volvo har derfor købt den 1.6 liters motor med 240 Nm hos PSA-koncernen, hvorefter de har modificeret den, så den nu yder 115 hk og 270 Nm.
Det er specielt det ekstra høje moment som man sætter pris på, når motoren skal trække en stor Volvo som V70’eren.

Accelerationstiden er 11,5 sekunder fra 0-100 km/t, mens topfarten er 190 km/t, hvilket er ganske tilfredsstillende, når man tænker på Volvo V70 har en køreklar vægt på lidt over 1.680 kilo.

Den 6-trins manuelle gearkasse fungerer også fint, og man værdsætter det ekstra sjette gear som V60 og V70 DRIVe har på motorvejen. – Gearingen er dog lav, og man skal derfor skifte meget gear ved almindelig kørsel, hvorfor automatgearkassen vil være et godt tilvalg, hvis man har råd. – Den koster 33.000 kr. ekstra.

Sikkerheden er i top

Volvo har altid været en af de førende bilproducenter når det kommer til sikkerhed. – Det kan man også se med Volvo V70, hvor den danske Volvo-importør havde været gavmild med tilkøb af de forskellige sikkerhedssystemer, så vi kunne prøve dem af.

For få dage siden kårede Euro NCAP også Volvo V60 som den mest sikre bil i 2011 i kategorien ’’Large Family’’.

I blandt de mange sikkerhedssystemer finder vi City Safety, som ved hastigheder op til 30 km/t forbedrer bremserne. – Det skal siges dette system er standard.

Adaptive Cruise Control var det system vi blev gladest for, da det gør kørslen mere afslappet på både motorvej og i byen. Man indstiller systemet til en bestemt fart og afstand til forankørende, også kan man aktivere det når man når over 30 km/t.
Hvis den forankørende kører 90 km/t og du har sat systemet til 110 km/t, så tilpasser systemet farten, og når du blinker ud i overhalingsbanen, hvor der er frit vil den automatisk accelerere til 110 km/t.

Hertil skal der siges, at det også fungerer godt i byen, da man sagtens kan sætte systemet på 50 km/t, selvom man oftere ved bykørsel skal skifte gear. – Systemet påvirkes nemlig ikke af, at du skifter gear mens det er aktivt.

Vi blev dog lidt skuffet over, at systemet blev sat ud af drift, da det begyndte at sne…. – Lidt sne henover sensoren gjorde udslaget, og derfor nytter det ikke noget bare at rydde det af inden man kører, da der hurtigt kommer noget nyt sjask op på sensoren igen.

Konklusion:

Prisforskellen på Base-udstyr og Summum er 100.000 kr., hvorfor de fleste danskere nok vil finde den billigste Volvo V70 DRIVe Base interessant. Summum er bestemt pengene værd, hvis pengepungen er dyb nok, men knap 630.000 kr. er nok mere end de fleste danskere kan betale for en stor familiebil med fornuftige køreegenskaber, massere af plads og næsten ingen motor.

Pt. kører Volvo dog et tilbud med nogle kampagnemodeller som hedder Ocean race. – Her kan man f. eks spare 68.000 kr. på Volvo V70 DRIVe! – Se mere her.

Volvo V70 Drive Summum

Ydelse: 115 hk ved 3.600 omdr./min / 270 Nm ved 1.750-2.500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 190 km/t. 0-100 km/t på 11,5 sek

Oplyst forbrug: 22,2 km/l – 119 g/km

Mål i cm: Længde: 482 cm, Bredde: 186 cm, Højde: 153 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 627.900 kr.

tags: