1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Verdenspremiere: Her er den nye Mazda3
0

Verdenspremiere: Her er den nye Mazda3

Verdenspremiere: Her er den nye Mazda3
0
0

Vi var med til den globale simultane præsentation i London. Se og læs alt om Mazdas helt nye Golf-rival her.
Det var for hundredevis af journalister, medarbejdere og branchefolk at Mazda endelig kunne løfte sløret for deres globale volumenmodel, den nye Mazda3. Afsløringen skete samtidig i London, Istanbul, Skt. Petersborg, Melbourne og New York.

3,6 millioner eksemplarer er hidtil solgt af Mazda3 der fortsat skal hæfte for en tredjedel af Mazdas globale salg kloden over. Japanerne holdt fortsat kortene tæt til kroppen under præsentationen i London men vi kan afsløre at den nye bil måler omtrent det samme, har fået forøget akselafstanden med 4 centimeter og tabt sig i omegnen af 60 kilo, hvilken gør den små 200 kilo lettere end en tilsvarende VW Golf. Til trods for den lavere vægt og det overordnede set mindre chassis, hævder Mazda at den nye bil er i omegnen af 30 procent stivere end forgængeren.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

I Danmark til november

I samme ombæring som introduktionen af den nye 3’er sender Mazda to spritnye SkyActiv-G benzinmotorer på markedet. Den første er en 1.5-liters enhed med 100 hestekræfter og 150 Nm samt en neddroslet version af den velkendte 2.0-liters motor, nu med 120 hestekræfter og 210 Nm. Mazda Danmark forventer at sidstnævnte vil ende hos majoriteten af de danske købere. Eneste dieselmotor ved lanceringen d. 11 november 2013 vil være den efterhånden velkendte og anmelderroste 2.2-liters SkyActiv-D med 150 hestekræfter og 380 Nm, men der viskes i krogene om en sprit ny 1.6-liters enhed der kunne få premiere i primo 2014.

Der er ingen umiddelbare planer om en decideret ‘MPS’ udgave, så fartglade købere må nøjes med dieseludgaven der indtil videre vil være hurtigste model med en 0-100 km/t tid på 8.1 sekunder og en topfart på 208 km/t.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Lydsvag

Det ser ud til at Mazda har efterkommet kritikken af platformen i den nye Mazda6 og arbejdet yderligere med lyddæmpningen af den nye 3’er. Som en følge af det, hævder Mazda nu at den nye Golf-rival vil have en af de mest lydsvage kabiner i klassen, hvilket ikke siger så lidt taget rivaler som VW Golf og Audi A3 i betragtning. Letvægts lydabsorberende materialer er blevet anvendt til at minimere motor-, dæk- samt vindstøj mens stivere drivlinjer, blødere støddæmpere og forbedrede udstødningssystemer endvidere skal minimere larmen.

Den nye kabine deler interiøret i to zoner ved hjælp af midterkonsollen: en kører-fokuseret cockpit del og et mere komfort-orienteret miljø til passagererne. Chaufføren kan nyde godt af head-up display, et lavere rat og øgede justeringsmuligheder til førersædet. Kabinen er vokset gevaldigt og føles nu kvalitetsmæssigt på niveau med konkurrenter som VW Golf. Knapper og drejehjul er ændrede og forbedrede fra Mazda6 og overordnet set syntes den mindre og billigere 3’er bedre bygget end sin storebror.

Læs også:  Bilpleje: Sådan bevarer du din bils udstråling

Et nyt infotainment system med en 7-tommers trykfølsom skærm har indfundet sig i toppen af midterkonsollen. Den betjenes ved hjælp af et drejehjul nær parkeringsbremsen, som vi kender det fra de tyske konkurrenter.

Affjedringskomponenterne er lettere men geometrien og dæmpningen er blevet forbedret for at øge affjedringskomforten uden at gå på kompromis med dynamikken. Servostyringen, gearkassen og bremserne er fuldkommen nye. Aktiv aerodynamik i kølergrillen lukker for køleelementerne når motoren ikke har behov for nedkøling og en næsten glat underside hjælper luftmodstanden.

De danske priser er endnu ukendte.

[table “” not found /]

tags: