Siden introduktionen af BlueMotion-modellerne i 2006 har de været udstyret med dieselmotorer, men nu introduceres Polo BlueMotion og Golf BlueMotion med benzinmotor!
Motoren er en nyudviklet 95 hestes 1.0 TSI-benzinmotor med tre cylindre. Enheden er baseret på den trecylindrede 1-liters motor fra up!, hvilket gør det er en kompakt og let motor, der blot vejer 88 kilo. Den lave vægt er bl.a. opnået ved at benytte et krumtaphus i aluminium, og motorens smedede plejlstænger og aluminiumsstempler er så fint afbalancerede, at en balanceaksel er unødvendig. Dette sparer ikke kun vægt, men reducerer også brændstofforbruget. Et topstykke, der varierer åbning af indsugnings- og udstødningsventilerne giver en bedre respons og et optimalt drejningsmomentforløb og forbrænding.
Præstationerne er 0-100 km/t på 10,5 sekunder og en topfart på 191 km/t. Brændstofforbruget er 25,6 km/l og et CO2-udslip på 94 g/km iflg. EU-normen. Det er faktisk det samme som den første Polo BlueMotion-model fra 2006, der dog havde en trecylindret 1.4 liters dieselmotor.
I Golf TSI BlueMotion er ydelsen hævet til 115 hk og 200 Nm, hvilket betyder 0-100 km/t på 9,7 sekunder og topfarten er 204 km/t. Iflg. EU-normen kan Golf TSI BlueMotion køre 23,3 km/l.
Poloen har en femtrins manuel gearkasse, mens man i Golf BlueMotion finder en sekstrins. I begge modeller har højeste gear en højere udveksling, hvilket sikrer et lavere forbrug. Til begge modeller tilbydes en syvtrins DSG-gearkasse.
Aerodynamisk forbedret
Både Polo TSI BlueMotion og Golf TSI BlueMotion er aerodynamisk optimeret med ekstra afdækning af vognbunden, en delvist lukket kølergrill, en større tagspoiler og en anden undervogn, der sænker karrosseriet 15 mm.
Prisen for Polo BlueMotion er hhv. 164.797 kr. som tre-dørs og 176.787 kr. som fem-dørs. Der er endnu ikke fastlagt priser på Golf TSI BlueMotion, men den introduceres til sommer.