1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Den nye Skoda Superb – en ny æra
0

Den nye Skoda Superb – en ny æra

Den nye Skoda Superb – en ny æra
0
0

Skodas nye flagskib er nu endelig blevet offentliggjort ved en stor præsentation i Prag med over 800 internationale gæster.

“This car marks the beginning of a new era for ŠKODA.” udtalte ŠKODA CEO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland ved afsløringen af den nye bil.

Den nye Skoda Superb er den tredje generation, og igennem tiden har den tjekkiske bilfabrikant leveret flere 700.000 eksemplarer til kunderne.

Platformen for den nye Superb er selvfølgelig MQB-platformen, som efterhånden danner ramme om alle biler i VW-gruppen. Alt fra Golf til TT og måske vigtigst af alt også den nye Passat.
Akselafstanden forøget med 80mm, men det er ikke ensbetydende med bilen er blevet væsentlig længere, da man har forkortet bilens snude med 61mm. Bagenden er meget horisontal og elegant ligesom resten af bilen. Baglygterne er med til at opretholde elegance, da de fra standard gør brug af LED teknologi.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Superb er blevet endnu større

Endnu en gang er Superb blevet større. I forvejen var Superb kan for sin store plads, men nu har både chauffør og forsædepassager fået 39mm mere albue- og loftsplads. På bagsædet har man 157mm benplads, hvilket gør bagsædepladsen en minister værdig. Skoda fortæller dog også, at det er omkring det dobbelte af det, som den nærmeste konkurrent tilbyder af benplads til bagsædepassagererne.

Bagagerummet har en kapacitet på 625 liter, hvilket er en forbedring på 30 liter ift. den anden generation af Superb. Slår man bagsæderne ned er der enorme 1.760 liter plads.

Mange smarte teknologier har fundet vej

Skoda Superb får mange forskellige smarte teknologier, og da Superb er Skodas flagskib er det også i denne model mange af teknologierne introduceres. Blandt andet er det første gang vi ser Dynamic Chassis Control (DCC) med Driving Mode Select i en Skoda.

Superb kan også fås med et nyt airconditionssystem, der er tre zoners, og sørger for bedst mulig luft og varmeregulering. Ønsker man det kan Superb også leveres med et elektrisk panorama glastag, varme i sæderne og varme i forruden.

Park Assist systemet er også blevet opgraderet, således man nu finder den nyeste generation af systemet i Superb. Systemet kan automatisk parkere bilen, hvilket til tider kan være ganske smart. Vil man selv bakke, men ønsker man hjælp, så tilbyder Skoda selvfølgelig både parkeringssensorer og bakkamera.

Infotainmentsystemer bliver der også nok at vælge imellem, da der er hele fire af slagsen. De bygger alle på Volkswagens MIB teknologi, og Columbus topmodellen er tilgængelig med internetforbindelse, hvilket også er første gang vi ser det i en Skoda.
Ønsker man at spejle sin mobiltelefon i infotainmentsystemet kan man også sagtens det, da Skoda tilbyder SmartLink, hvilket er en applikation som både inkluderer MirrorLink, Apple CarPlay og Android Auto.
Elsker man musik kan det store Canton lydssystem med 610 W også tilkøbes – så er der i hvert fald koncert på fire hjul.

Op mod 30 % mere økonomisk

Den nye Superb er blevet op mod 30 % mere økonomisk. GreenLine udgaven kører 27 km/l og udleder blot 95 g/km. Foruden aerodynamikken er blevet bedre har Superb tabt sig 75 kilo, og det betyder noget.
Skoda fortæller desuden, at kombinationen af op mod 20 % mere power, mindre vindmodstand og en vægtreduktion også sagtens kan mærkes på de dynamiske køreegenskaber.

I alt er der fem TSI motorer og tre TDI motorer. Alle motorer er EU6 kompatible og start/stop samt regenerering af bremseenergien. Benzinmodellerne yder mellem 125-280 hestekræfter, imens dieselmotorerne har en ydelse mellem 120 til 190 hestekræfter. Alle motorer med undtagelse af den mindste benziner kan fås med den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Herudover kan vi også fortælle, at fire af motorerne vil kunne leveres med firehjulstræk.

Høj sikkerhed

Selvfølgelig er sikkerheden også vægtet højt, og derfor har man både elektronisk stabilitets kontrol og multi-collision brake fra standard. Herudover er der også Front assist med Emergyency brake, elektronisk dæktryksmåler, syv airbags og selealarm. Man kan desuden tilvælge sideairbags bagtil.

På motorvejen vil de fleste også finde den adaptive fartpilot nyttig, ligesom man højst sandsynligt vil kunne købe sikkerhedspakker med Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert, Driver Alert og Traffic Sign Recognition.

Forlygterne er enten udstyret med halogen eller bi-xenon teknologi, mens der er LED kørelys.

tags: