1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi S1 Quattro Sportback
12

Test: Audi S1 Quattro Sportback

Test: Audi S1 Quattro Sportback 8.0
0
12

Audi S1 Quattro Sportback

8.0

Vælger man en Audi S1 Quattro har man valgt at gå hele vejen. En Fiesta ST er for skrabet og ikke vild nok på specifikationskemaet. Indtil den nye Mini John Cooper Works kommer til Danmark har Audi S1 ingen reelle konkurrenter.

Motor & gearkasse10.0
Køreegenskaber9.0
Komfort8.0
Plads8.0
Udstyr5.0
Pris8.0

Pocket rocket – det er det første ord, som ryger ud af min mund efter blot 10 minutter i Audi S1. 230 hypper i en Audi A1… Det er noget som kan mærkes.

Det er ikke ligefrem noget nyt med en Polo-klasse bil med Golf GTI motor, da Polo WRC også havde en 2.0 TSI 220 hestes motor fra Golf GTI Mk6’eren. S1’eren er dog alligevel en kaliber over, da den gør brug af Golf GTI Performance motoren fra den nye Mk7 generation, foruden den også har Quattro-firehjulstræk i stedet for elektromekanisk spær!

Potent lille vildbasse

Accelerationstiden fra 0-100 km/t er dog også blot klaret på 5,8 sekunder, hvilket ikke umiddelbart lyder af meget motorspecifikationerne taget i mente, men bag rattet får man en anden oplevelse. De 370 newtonmeter allerede fra 1.600 omdrejninger i minuttet og op til 3.000 omdr/min gør, at man ryger tilbage i sædet selv på motorvejen, hvis man vil lave en hurtig acceleration. S1’eren er en sand pocket rocket! Giver man den gas fra stilstand sker det også uden hjulspind, hvilket Quattro-firehjulstrækket skal takkes for, da normalt fordeler kræfterne 40 % til forhjulene og 60 % til baghjulene.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Den køreklar vægt lyder på 1.390 kilo, hvilket er 8 kilo mere end Golf GTI Performance, som er en større bil. Årsagen er at firehjulstrækket vejer til og Audi A1 bygger på PQ25 platformen, vi kender fra VW Polo og SEAT Ibiza.

Uudnyttet potentiale

Kigger man omkring i Audi og VW-modelprogrammet, så kunne potentialet for S1’eren være enormt, hvis den blot fik S-Tronic gearkasse. Desværre er S-Tronic og dermed automatgear ikke en mulighed i S1’eren, hvilket gør den må tage til takke med de 5,8 sekunder fra 0-100 km/t, mens en Audi TT med lidt højere køreklar vægt, samme motor, ydelse, firehjulstærk samt S-Tronic er et halvt sekund hurtigere fra 0-100 km/t. S-Tronic gearkassen ville gøre det muligt at bruge launch control systemet i S1’eren, hvilket vil begunstige accelerationstiden markant. Men modsat ville det også være lidt fallit for Audi, at en S1 til cirka 500.000 kr. med S-Tronic(hvis det var muligt), kunne følge med en 315.000 kr. dyrere TT… Derudover er der nu også noget sjovt over en lille lommeraket med manuelt gear, og iflg. Audi ville de ekstra 25 kg dobbeltkoblingsgearkassen vejer yderligere være for meget for forakslen.

Bag rattet bemærker man straks, at S1’eren har et mere stramt og præcist styretøj, ligesom undervognen er bygget om, for at kunne håndtere de mange hestekræfter og Quattro-firehjulstrækket. Trods undervognen er hård og kontant, så fungerer det fint ved almindelig hverdagskørsel. Ved hjælp af Audi Drive Select kan man også vælge imellem Efficiency, Auto og Dynamic, der både har indflydelse på speederresponsen, lyden og affjedringen. Dette er med til at gøre bilen mere alsidig, og det er en kæmpe fordel, hvis man skal køre i en ellers hårdt pumpet ”mini”-bil til hverdag.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Selvgjort er velgjort

Den sekstrins manuelle gearkasse er godtaget, men den kunne godt være sat strammere op med kortere og mere præcise skift. Man savner også en højere gearing, når man kører på motorvejen, da motoren kører med højere omdrejninger, hvilket betyder der er for meget motorstøj i kabinen. Modsat betyder det, at den hurtigt rykker af sted, når man trykker på speederen.

Udefra er det let at genkende S1’eren med de fire afgangsrør, skørtesæt, spoiler, farvede bremsekalibre og xenon plus forlygter. Lyden er også med til at afsløre dens identitet, og om end man godt kunne savne mere lyd, så er det nok til man kan høre den er potent. Det meste af lyden er dog genereret fra en såkaldt sound composer – ligesom i Golf GTI Performance.
Inde i kabinen har man fået sportssæder og sportssæder, men ellers kan det være svært at se forskellen. Jovist er der også lidt røde detaljer rundt om i kabinen, men hvis der skal være fest i kabinen, så kræver det man krydser af på ekstraudstyrslisten.

Læs også:  Inspireret af Ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar kombinerer eventyr og teknologi

Kigger man på det praktiske er S1’erens bagagerum krympet 60 liter ift. den almindelige S1’er, hvilket skyldes Quattro-firehjulstrækket. Pladsen i resten af kabinen er acceptabel men ikke klasseledende, og på bagsædet er der lidt problemer med loftshøjden. Sportback-modellen er endda hævet med 6mm, sæderne sænket med 5mm og i alt er der dermed 11mm mere at gøre godt med.

Ingen reelle konkurrenter – endnu…

I øjeblikket er der ingen konkurrenter i klassen til Audi S1 Quattro. Det gælder både specifikationsmæssigt og prismæssigt. Prisen starter ved 453.000 kroner, men Sportback testmodellen kostede 590.000 kroner, og det var ikke fordi den var ekstraordinært veludstyret.

Audi S1 Quattro Sportback
2-liters firecylindret benzinmotor med turbo
Ydelse: 231 hk v. 6.000 omdr/min, 370 Nm v. 1.600 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,9 sekunder
Forbrug: 14,1 km/l
Køreklar vægt: 1.415 kg
Mål i cm (L,B,H): 397,5 174,6 og 142,3
Bagagerumsvolumen: 210-860 liter.
Pris: 462.161 kr.