1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Alt om den nye Renault Espace
0

Alt om den nye Renault Espace

Alt om den nye Renault Espace
0
0

Renault Espace er en utrolig vigtig bil for Renault, da det er deres flagskib. Med introduktionen af den nye Espace i Paris fejrer den også sit 30 års jubilæum.

Flagskibet er hele 4,85 meter langt og det er både i fem og syvsæders version. Den gamle Espace fandtes både i en kort og lang version, men den nye er allerede fra standard på længde med den gamle Grand Espace. Bredden er der ikke ændret ved og bilen er nu 1,68 meter høj, hvilket er 63mm lavere end den nuværende. Frihøjden er dog øget med fire centimeter til 16 cm. Kabinepladsen er også god med en længere akselafstand på 2,88 meter, hvilket også giver et mere dynamisk udseende sammen med muligheden for 20” hjul…

Renaults Multi-Sense hjælper med at bringe køreglæden op. Systemet styrer og koordinerer, den mængde af ny teknologi, der findes i Espace. Først og fremmest styrer den 4Control® chassiet – altså 4 hjulsstyringen som det blandt andet kendes fra Laguna Coupe GT. Men også de elektroniske støddæmpere, styringen, motorlyden og belysningen styres gennem Multi-Sense systemet.

Takket være Multi-Sense® systemet kan man vælge mellem fire forprogrammede køreprogrammer. ”Eco”, ”Komfort” ” Neutral” og ”Sport ”. Desuden er der et program, som man selv kan vælge. Hver indstilling bestemmer speederrespons, EDC gearkassens skiftemønster, fjedreindstillinger og udveksling på styretøjet.

Motorudvalget vil bestå af to dieselvarianter samt en benzinenhed. Dieselmotorerne yder hhv. 130 og 160 hestekræfter, hvor den største dieselmotor har TwinTurbo. Benzinmotoren er en 2-liters 200 hestes som leveres i kombination med den syvtrins EDC gearkasse ligesom den store dieselmodel.

Teknologisk set er der således sket en hel del. Faktisk har Espace også tabt sig 250 kilo og kører nu i gns. 20 % længere pr. liter brændstof end forgængeren.

“Renault har genopfundet Espace. Som flagskibet i vores produkt lineup bygger den nye Espace på Renaults DNA med design, en unik følelse af rejsekomfort og innovative løsninger til gavn for både fører og passagerer. Renault har haft ekstra fokus på designet og produktionskvaliteten i den nye Espace, som markerer begyndelsen på fornyelsen af Renaults topmodeller”. udtaler Carlos Ghosn, Koncernchef hos Renault.

Fransk luksusflyder

Kabinen minder ikke om nogen anden Renault. Til højre for føreren er der en stor 8.7 tommer skærm, der indeholder 2, generation af R-Link. Det er blandt via R- linksystemet, at man kan indstille bilens elektroniske styrede støddæmpere og lyden fra det standardmonterede store Bose anlæg med 12 højttalere.
Det er i øvrigt også via den store touch skærm, at man styrer kabinebelysningen. Belysningen kan varieres mellem grønt, blåt, gult, rødt eller lilla. En farve til ethvert humør, kunne man sige. Lyset kommer fra lysledere under midterkonsollen og integrerede lys i b og c stolperne

Forstolene kan har seks forskellige positioner og flyttes op til 24 cm i længde-retningen! Dermed skulle chaufførpositionen kunne blive ideel, men hvis du rykker helt tilbage vil det give god mening, at bagsædepladsen begyndte med at knibe… På 2- række findes tre individuelle sæder og i 3. række endnu to. Alle fem sæder forsvinder ned i gulvet som bliver helt plant, hvis man skulle ønske det. Sæderne kan lægges ned hver for sig, eller falde som dominobrikker med et enkelt tryk.

Et enkelt tryk er i øvrigt også hvad man har brug for, for at åbne bagklappen automatisk. Åbningen kan i øvrigt justeres efter, hvor højt der er til loftet, hvis man eksempelvis er parkeret i en parkeringskælder. Og skal man lukke igen – sker det også automatisk ved et enkelt tryk på en knap. Bagagerummet er i øvrigt en rummelig størrelse – 660 liter med alle bagsæder og når alle er nedfældet i bunden af bilen, så er der imponerende 2,040 liter.

Den nye Renault Espace introduceres i Danmark i slutningen 2. kvartal, men der er endnu ikke fastsat priser.