1. Home
  2. Bilmærker
  3. Aston Martin
  4. Aston Martin dropper anklagerne mod Henrik Fisker

Aston Martin dropper anklagerne mod Henrik Fisker

Aston Martin dropper anklagerne mod Henrik Fisker
0
0

Danske Henrik Fisker offentliggjorde i marts sin Thunderbolt-prototype, og den lignede til forveksling en Aston Martin V12 Vanquish, men havde man forventet andet af en tidligere designchef hos britiske Aston Martin?

Formentlig, for Aston Martin var hurtige til at sende en række advokater efter Fisker med begrundelsen, at den nye Thunderbolt-prototype var en komplet kopi af en række af Aston Martin-modellerne. Det inkluderede selvsagt linjerne i designet samt selve logoet: Alt var galt, og selvom Henrik Fisker har designet flere af de allermest kendte modeller hos briterne, ja så var de altså klar til at hive ham i retten.

Men med det sagt så har Aston Martin netop tilbagetrukket deres retssag, eftersom de to parter er nået til enighed. Det medfører tilmed, at Thunderbolt-prototypen (officielt kaldet ‘Project Thunderbolt’) ikke vil blive produceret, selvom det var planen i første omgang. Da Thunderbolt-prototypen blev offentliggjort på Concours d’Elegance i Florida i marts, udtalte Henrik Fisker nemlig, at han var klar til at hive den i produktion, såfremt folk var interesserede i den.

Læs også:  5 grunde til, at brugte biler stadig er et godt valg i 2024

Læs mere om konceptet her.

Produktionsudgaven ville dog være en smule modificeret i forhold til prototypen, og det inkluderede blandt andet, at den 11.6” touchskærm i midterkonsollen skulle fjernes, alt imens nogle små finjusteringer designmæssigt også ville være at finde. Nu kan vi så melde klart og tydeligt ud, at det ikke kommer til at ske, selvom Fiskers intentioner egentlig blot var at “bygge en elegant, smuk GT sports coupé med emotionel styling, der ville forblive tidløs”.

Henrik Fisker er 51 år gammel og var en del af Aston Martin fra 2001 til 2004, hvorefter han dannede Fisker Automotive, kendt for Fisker “Karma”. I tiden hos Aston Martin nåede han dog at designe såvel den kendte DB9 som V8 Vantage, så det lå vist også i kortene, at han en dag skulle designe en lignende model. Det blev så i form af Thunderbolt-prototypen.

Læs også:  Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Læs artiklen om hvordan Aston Martin først ville sagsøge Henrik Fisker her.