Audi forsøger at redefinere det eksklusive hatchback-segment, med den helt nye Audi A3, some er blevet afsløret i 3-dørs form ved Geneve Motor Show.
3. Generation af Audi A3 har en kabine af høj klasse, med teknologi fra større biler, og er væsentligt lettere end forgængeren takket være en ny letvægts platform, samt effektive benzin og dieselmotorer.
Som tidligere planlægger Audi, at lancere A3 i et væld af forskellige karrosseriformer, inklusiv en 5-dørs sportback og en cabriolet med stoftag. For første gang vil en 4-dørs sedanudgave også være tilgængelig i Nordamerika og Kina. De højtydende udgaver S3 samt RS3 forventes også.
Den nye A3 er den første produktionsbil der anvender Volkswagen-Groups nye modulære MQB platform, som skal bruges som basis til alt fra en A1 til A5 Sportback. I den letteste udgave med 1.4 TFSI motoren, vejer A3 kun 1175kg, hvilket er 80 kg mindre end den nuværende model med tilsvarende motor. Majoriteten af karossen er lavet af højstyrke stål, med nogle dele af bilen i aluminium som motorhjelmen og dele af kofangerne.
Helt ny platform
Affjedringen er MacPherson foran og multi-link bag. En sportsundervogn er tilgængelig, der sænker bilen med 15mm, og vælger man S-Line pakken sænkes bilen yderligere 10mm. Adaptiv dæmpning kan tilkøbes med Audi Drive Select. Standardfælgene måler 16 tommer, og kan fås helt op til 18 tommer.
Bilen er 4237mm lang, 1777mm bred og 1421mm høj og er dermed 1mm korte, 12mm bredere og samme højde som forgængeren. Akselafstanden er voksen med 23mm til 2601mm.
Kabinen er kører-orienteret og benytter materialer af højeste kvalitet med et helt nyt layout.
Den længere akselafstand har givet lidt mere benplads for både passagerer på forsæde samt bagsæde. Førersædet er nu også lavere end tidligere, hvilket giver mere plads i højden. Bagsæderne er af split-typen og kan foldes fladt ned, hvilket øger bagagerummet fra 365 liter til 1100 liter.
Den største nyhed I kabinen er en ny MMI-kontrol til de højest udstyrede modeller. Den anvendes sammen med en 7 tommers skærm i topmodellerne eller en 5.8 tommers skærm i de mindre modeller.
MMI-kontrollen er stadig et hjul, med en berøringsflade på toppen. Antallet af knapper omkring den er også mindre, og sammen med indførslen af elektronisk p-bremse er midterkonsollen nu smallere.
Effektive motorer
Fra lanceringen vil A3 blive tilbudt med to benzinmotorer og en enkelt dieselmotor. Den mindste 1.4 TFSI motor yder 120 hk og 200 nm, hvilket giver A3 en 0-100 km/t tid på 9.3 sekunder og en topfart på 201 km/t. Den større 1.8 TFSI motor yder 180 hk og 250 nm, hvilket giver en 0-100 km/t på 7.2 sekunder og en topfart på 230 km/t. Brændstoføkonomien i 1.8 TFSI-udgaven hedder 17.8 km/l med en CO2 udledning på 130g/km.
Den eneste dieselmotor ved lanceringen vil være en 2-liters TDI enhed med 143 hk og 320 Nm. Denne udgave klarer 0-100 km/t på 8.6 sekunder med en topfart på 214 km/t. Brændstoføkonomien er hele 24,4 km/l med en CO2 udledning på kun 106g/km.
Audi har også bekræftet en ny 1.6 TDI motor senere i 2012, der kører 26.3 km/l og udleder 99g/km CO2. Endnu en ny motor vil være basisudgaven, i form af 1.2 TFSI motoren der skal erstatte den gamle 1.6 MPI fra den foregående A3. A3 er også forberedt til hybrid, naturgas og e-gas motorer, dog er ingen af disse endnu bekræftet.
En 6-trins manuel gearkasse er standard I 1.4 TFSI og 2.0 TDI, og en 7-trins DSG gearkasse er standard I 1.8 TFSI. Førnævnt motor vil også kunne fås med Quattro 4-hjulstræk inden udgangen af året.
Den nye Audi A3 vil introduceres i august, men de danske priser er endnu ukendte. En beskeden prisstigning forventes.