Home Bilnyheder BMW præsenterer den nye M6
0

BMW præsenterer den nye M6

BMW præsenterer den nye M6
0
0

BMW rykker M6 op i superbils-klassen med den nye 560 hk stærke M6 coupé og cabriolet. De udgør sammen BMWs hurtigste todørs biler nogensinde, med en topfart på 305 km/t. Kræfterne leveres af en 4.4-liters twin-turboladet V8 motor, der også er at finde i M5.

Den nye M6 vil være i landet omkring september, efter coupéens debut ved Geneve Motor Show næste måned, og New York Motor Show i april for cabrioleten.

BMW M6-motor

Den nye M6 coupé og cabriolet er tæt forbundet med den for nyligt introducerede M5 sedan, og V8 motoren og 7-trins DSG gearkassen med denne. Med 560 hk og 680 Nm har den nye motor 53 hk og 165 Nm mere end nu udgåede 5-liters V10 motor uden turboladning, der var at finde i første generation af M6.

BMW hævder at bilen har et tilstrækkeligt kraftoverskud, til at kompensere for vægtforøgelsen på 140kg, der nu bringer bilens køreklare vægt op på 1850kg, og sende coupéudgaven fra 0-100 km/t på 4.2 sekunder og 200 km/t på 12.6 sekunder.

Læs også:  10 grunde til at Ford Focus blev årets bil

Kræfterne sættes i vejen gennem M-afdelingens aktive spærredifferentiale som på M5. I standardudgaven er M6 begrænset til en topfart på 255 km/t, der kan øges til 305 km/t med en ’M Drivers Package’.

Cabrioletudgaven er heller ikke ligefrem hvad man ville kalde sløv. 0-100 km/t tager 4.3 sekunder, og 0-200 km/t klares på 13.1 sekunder. Den åbne udgave har den samme topfart som M6 med fast tag.

Højere ydelse – Lavere brændstofforbrug

BMW har både formået at højne ydelsen, samt reducere brændstofforbruget og CO2-niveauet. Coupéudgaven klarer 10,1 km/l og cabrioleten kører 9,7 km/l. Coupéudgaven udleder i gennemsnit 232g/km hvorimod cabrioletudgaven udleder 239g/km, hvilket er meget respektabelt for biler af den kaliber.

De udvendige ændringer, kontra den regulære 6-serie består af en ny, dybere frontspoiler, bredere forskærme, en særlig kølergrill, en diffuser bagtil og de karakteristiske 4 udstødninger bagtil. Både cabriolet og coupéudgaven kører på 265/40 R19 dæk for og 295/35 R19 bag.

Læs også:  Teaser fra Kia

I et forsøg på at tæmme vægten, har M6 i coupéudgaven fået et tag i kulfiber, sammen med døre og motorhjelm gjort i aluminium, forskærme i komposit-plastik og et bagagerum i glasfiber.

Chasseet i den nye M6 er en omfattende videreudvikling af standardundervognen i den regulære 6-serie, der benytter dobbelt wishbone-affjedring for og multi-link bag, med en øget sporvidde, unikke støddæmpere, fjedre og bøsninger som også deles med M5.

Et omfattende udvalg af elektroniske assistentsystemer er tilgængelige, bla. ABS (anti-lock brakes, DSC (dynamic stability control), ASC (anti-skid control), CBC (cornering brake control), DBC (dynamic brake control) og DBF (dry braking function).

Nu med kulfiberbremser, som ekstraudstyr

For første gange nogensinde, vil M6 i både coupé og cabrioletudgaven være tilgængelig med kulfiberbremser som ekstraudstyr. Bremserne kan tilkøbes sammen med 20-tommers fælge og måler 410mm foran og 396mm bagved og skulle ifølge BMW veje 19.4kg mindre end de regulære stålskiver, hvilket naturligvis sænker den uaffjedrede vægt. De nye kulfiberbremser kendes ved en kaliber med 6 stempler i en guldlakering.

Læs også:  Flere kræfter i firma-Opel

Luksusinteriør

Der er selvfølgelig heller ikke sparet på materialerne inde i BMW M6, hvor man bl.a. finder Merino læder sportssæder, M-gearstang, kulfiberdetaljer, indstigningslister som bliver oplyst, opvarmet rat, GPS navigation og B&O lydsystem.

Har man penge nok, så kan man kigge på head-up display, BMW Night Vision med fodgænger genkendelse, bakkamera, vejbaneskift assistent og et informationssystem som er forbundet med internettet, og man kan dermed bruge applikationer som Facebook og Twitter.

BMW M6 kommer til Danmark

Vi vil se BMW M6 Coupé og BMW M6 Cabriolet vil begge komme til Danmark. Vi vil først se M6 Coupé hen over efteråret, mens Cabriolet-modellen vil være klar til en forhåbentlig varm sommer i Danmark.

Priserne kendes dog endnu ikke.