1. Home
  2. Bilnyheder
  3. De Tomaso konkurs igen
0

De Tomaso konkurs igen

De Tomaso konkurs igen
0
0

Den næsten-genfødte sportsvognsfabrikant er i problemer endnu engang.

De Tomaso er blevet erklæret konkurs igen, efter at de ikke kunne skaffe de nødvendige midler til at producer det nye modelprogram, der bestod af tre helt nye biler.

Medmindre en køber kan findes, ser det ud til at vi kigger på sidste kapitel i den italienske sportsvognsfabrikants historie, efter at virksomheden blevet genoplivet i 2009.

Tradition og arv

Den italienske køber havde lovet at sætte små 900 millioner kroner ind, for at genrejse mærket, der blev berømt for deres Mangusta og Pantera modeller i tresserne og halvfjerdserne.

Genfødslen startede godt. De Tomaso lejede en fabrik fra Pininfarina til at bygget de planlagte 8000 biler; en coupé, en sedan og en crossover. Sidstnævnte, med navnet Deauville, fik debut i konceptform ved Geneva Motor Show sidste år, med løfter om V6 turbokræfter og luksuriøs kabine.

Læs også:  Nye biler sladrer om danske bilister

Det var en for det meste positiv genoplivning, for et mærke der sidste havet givet livstegn i 2002, da de viste en genopfrisket Magnusta ved Geneve Motor Show. Denne bil blev eventuelt til Qvala efter den amerikanske investor Bruce Qvala fik slået en aftale af med stifteren, Alejandro de Tomaso.

Plads hos Ford forhandlere

Det så bedre ud efter at MG overtog den italienske operation i 2001, og omdannede bilen til MG SV. Resten er historie, og De Tomaso blev likvideret i 2004.

Fabrikanten blev original stiftet, efter at den argentisk-italienske racerkører Alejandro De Tomaso åbnede i Modena I 1959, fire år før Feruccio Lamborghini åbnede lidt nede af vejen.

Den første gadebil, ved navn Vallelunga, fik kræfterne leveret af en 1.5-liters Ford Cortina motor, men i den fantastiske Mangusta og Pantera blev der sat V8-motorer fra Ford på menuen.

Læs også:  Alt du skal vide om valg af, installation og reparation af ladestationer

Den dygtige sælger Alejandro, fik overtalt Ford til at opstille Pantera modeller i deres amerikanske showrooms fra 1971, men den dramatiske coupé blev voldsomt kritiseret for dens ringe sikkerhed, og Ford droppede den i 1974. Den blev bygget helt frem til 1993, og er stadig et ikon for bilenthusiaster.

Selve mærket er højest sandsynligt alt for tungt begravet i markedsførbar arv for at bliev aflivet. Før konkursen, kiggede en kinesisk investeringsbank på mærket, og som vi har set med MG og Saab, foretrækker kineserne typisk at vente til en virksomhed er under administration.

tags: