1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Duel: Ford Focus ST vs. Alfa Romeo Giulietta QV

Duel: Ford Focus ST vs. Alfa Romeo Giulietta QV

Duel: Ford Focus ST vs. Alfa Romeo Giulietta QV
0
0

Er det dig som har hatten på derhjemme, når der skal træffes beslutning om ny bil? Og er du til sjove biler til en sum penge, som godt kan lade sig gøre? Hvis ja, så skal du læse med her.

Danskerne er som udgangspunkt et voldsomt kedeligt folkefærd, når det kommer til valg af biler. Dette skyldes selvfølgelig blandt andet de tårnhøje afgifter, hvilket gør det næsten umuligt for gennemsnitsdanskeren, at leve noget nær en sjov bildrøm ud. Hvis man alligevel har det ekstra økonomiske råderum eller en flink bankrådgiver, så er der her to sjove GTI’er, som du måske kan overtale matronen til.

Ford Focus ST & Alfa Romeo Giulietta QV: – læs skreven duel under videoen.

Ford Focus ST:

Ford kan nu en gang noget når det kommer til sports-GTI’er, og vi havde selvfølgelig på redaktionen allerede hørt den positive omtale om Focus ST, hvilket kun gjorde forventningerne højere. Udefra ligner ST enhver Thansen stylers våde drøm, hvilket specielt blev underbygget af testmodellens ekstra store bagspoiler som koster 3.000 kroner yderligere.

Testmodellen havde dog fået hele pakken hvad angår udstyr, hvor vi både fandt en komfortpakke, Audio/navigation-pakke, Bi-xenon forlygter m. LED, røde bremsekalibre samt fartpilot med ASLD til en samlet merpris på 51.000 kr… Herudover var ST’eren allerede i højeste udstyrsvariant, hvilket får den samlede pris op på 532.190 kr.!

Ekstraudstyret ændrer dog ikke på køreegenskaberne, som man får for en pris som starter ved 438.190 kr. – altså næsten 100.000 kroner billigere end testmodellen. Alfa Romeo Giulietta koster fra 460.000 kr. og har et lavere udstyrsniveau, men byder der i mod på et mere elegant ydre samt indre.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

I Focus ST-kabinen finder man sig dog også hurtigt til rette i de noget voldsomme Recaro sportssæder med fuldt Windsor læder. De er endda ottevejs elektrisk justerbare for både fører- og passageren, hvorfor man hurtigt finder sig tilpas og klar til at indtage vejene. Sæderne i Giulietta QV er langtfra sportslige på samme måde, men de ser mere moderigtige ud, og det er sikkert noget din kone vil værdsætte…

Når motoren i ST først bliver tændt kommer der en lille brummen, men det er ikke noget ekstremt. Bilen bliver sat i gear og man mærker hurtigt den kontante speederrespons, mens det næste gear bliver lagt ind. Gearkassen er selvfølgelig en sekstrins manuel ligesom i Giulietta QV, men man mærker her hurtigt, at hverken Ford eller Alfa Romeo har gjort noget synderligt specielt sportsligt ud af gearkassen.

Ingen turbotøven at finde

Efter få kilometer starter motorvejen fra en 80-zone, og straks bliver gearstangen smidt i tredje gear med speederen i bund.

Allerede her er omdrejningstælleren godt oppe af skalaen, men den 2-liters EcoBoost kan sagtens æde mange flere kilometer i timen, hvilket den dermed får lov til. Lyden fra EcoBoost motoren er der arbejdet på, da Focus ST har en specielt tunet Sound Symposer, hvor lyden sendes fra motorrummet ind i kabinen når der accelereres hurtigt. Ford vægter dog selvfølgelig også et mere komfortabelt støjniveau i kabinen, når man til daglig triller stille af sted, hvorfor den også uden problemer kan bruges til det. Motorlyden i Giulietta QV skal dog ej undervurderes, men her er det nemmere at nyde lyden som forbipasserende end inde i kabinen. Modsat den brummen Focus ST leverer er Giulietta QV’eren mere en form for hvæsen.

Brændstoføkonomisk er Focus ST og Giulietta QV nogenlunde ens, og det er ikke det grønne A+ de har tilfælles i brændstoføkonomi, da de klarer hhv. 13,9 og 13,2 km/l. I testperioden kørte vi mellem 10-11 km/l, hvilket er accepteret, da der blev kørt frisk til, og ved længere stille ture kunne man uden problemer kører det angivne.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Man bliver hurtigt overrasket da kræfterne føles af særdeles meget mere, og det man før følte syntes hev bare lidt i rattet blev nu straks mere markant – ja, Ford Focus ST er fyldt med Torque-steer for at gøre accelerationerne markant mere spændende…

Det er selvfølgelig en smagssag om man kan lide torque-steer, men jeg foretrækker personligt en bil, hvor dette ikke føles som et forstyrrende element under acceleration, og det bliver en smule for meget af det gode i Focus ST. Det er ikke kun pga. de 250 heste den 2,0 EcoBoost motor yder sammen med et moment på op til 360 Nm, at man oplever der rives i styretøjet under accelerationer. Ford har tilpasset deres nye “Short-arm”-styretøj, hvor man undgår at krydse hænder når man styrer mere end 10 grader væk fra midten. Dermed fungerer det som et yderst godt styretøj når der køres frisk til på landevejene, men det har også sine ulemper da venderadiusen mest af alt minder om en lastbils.

Alfa Romeo Giulietta QV:

Alfaens motor er en 1,75 liters TBI med 235 hestekræfter og 340 Nm, hvorfor den er en smule mindre potent, hvilket også går igen på accelerationstiden, hvor den er 0,3 sekunder langsommere. Sætter man de to GTI’er mod hinanden i en sprint er forskellen minimal, men følelsen man får under acceleration er meget forskellig afhængig af, om man sidder i Focus ST eller Giulietta QV. QV’eren er mere kontrolleret og føles derfor ikke voldsom på samme måde som Focus ST, hvilket både kan være en fordel eller ulempe afhængig af ens præferencer. Dette skyldes blandt andet Alfaens motor har mere turbotøven og speederresponsen er ikke voldsom på samme niveau, selvom man har sat den i Dynamic – herudover spiller motorlyden selvfølgelig også ind, og den er mere markant i Focus ST kabinen.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Køreegenskaberne som er det vigtigste er vidt forskellige i disse to GTI’er. Giulietta QV er igen mere kontrolleret med et mere præcist styretøj, og en mindre nervøs undervogn. Dette er dog ikke just negativt for Ford Focus ST, for selvom den kræver et par timers tilvending, så bliver man forbandet overrasket over, hvor godt den kører! Når man har kørt ind i et sving med for meget fart finder man endelig ud af Focus ST, da det er her den overrasker og brillerer. Her har vi en forhjulstrækker som bider sig rundt i rundkørslen, hvor baghjulene drifter nok til, at man får følelsen af bagenden styrer med… Dette var noget Peugeot 306 GTI blandt andet var kendt for, og det har man hos Ford formået at genoplive – fantastisk!

Fuld test af både Ford Focus ST og Alfa Romeo Giulietta QV følger senere!

Konklusion:

Italiensk charme vs. alt godt fra Thansen? Hm, førstnævnte lyder godt, men jeg tager nu alligevel nr.2, tak.