1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Duel: Renault Captur vs. Peugeot 2008

Duel: Renault Captur vs. Peugeot 2008

Duel: Renault Captur vs. Peugeot 2008
0
0

Markedet for b-segment SUV’erne har været i markant fremgang, og vi har opsat et stævnemøde for de to mest populære: Renault Captur og Peugeot 2008.

De er begge franske, men mens Captur har et lidt vulgært og meget udfordrende design, så har Peugeot valgt at holde 2008 anonym og elegant. Udover designet vægter god brugtvognsværdi, komfort og iflg. de to bilproducenter køreglæde højt også højt i den popsmarte nye SUV-klasse. Der er i hvert fald sket en markant udvikling på SUV og firehjulstrækker markedet, for man skal ikke kigge mange år tilbage, før det kun var SUV’er på størrelse med Q7’eren, som var smarte.

Men hvordan er det kommet så vidt? Fra Audi Q7 til Renault Captur… Finanskrisen og den grønne revolution(brændstoføkonomi) må være to af de primære faktorer, mens den almindelige dansker også har efterspurgt mange af de kapabiliteter som SUV’erne tilbyder, og dermed har man måtte producere dem i nogle mere omkostningseffektive udgaver.

Èn af grundene til flere er faldet for b-segment SUV’erne er udsynet fra kabinen, da man sidder lidt højere end i en almindelig Clio eller 208 eksempelvis. Det betyder også ind- og udstigning er lettere, da man sætter sig op i bilen i stedet for ned.
Desuden har begge biler kvaliteter som stationcars i segmentet, hvis man kigger på fleksibilitet og rummelighed. Bagagerummet er størst i Captur, hvor man har 377 liter mod 350 liter i 2008. Kigger vi på bilernes dimensioner er Captur kortest, men er både den bredeste og højeste. Sammenligner man pladsen på for- og bagsæderne bliver det nogenlunde dødt løb, men man bemærker loftshøjden er bedst i Captur. En anden smart detalje i Renault Captur er, at bagsæderne kan længdeforskydes ni centimeter, hvis man har brug for mere plads i bagagerummet.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Begge biler er letkørte og kører meget som deres mindre søskende, Peugeot 208 og Renault Clio. Dette er dog heller ikke underligt, da de begge bygger på samme platforme som disse.
Kørestillingen er let at finde, og rattet er justerbart i både længde og højde i begge modeller.

Den mindste motor i både Captur og 2008 er en trecylindret enhed, men mens 2008’erens har en volumen på 1,2 liter må man nøjes med 0,9 i Captur. Det er dog den sidstnævnte som har højeste ydelse, og deres blandede brændstoføkonomi er præcis ens, 20,4 km/l. De har også begge en femtrins manuel gearkasse, og her er det en svampet oplevelse i Peugeot 2008, mens den virker noget mere afstemt i Captur.
Vil man have den mest økonomiske variant, så tilbyder 2008’eren med en 1.6 liters 92 hestes diesel, hvor ESG-gearkassen iflg. Peugeot sikrer 26,3 km/l. Renaults tilbud er dog mere indbydende, da den 1.5 dCi med 90 heste klarer 27,7 km/l, og har en femtrins manuel gearkasse.

Læs også:  Ny generation af Audi A5 med progressivt design og teknologi

Kigger man på udstyrslisten finder man hurtigt ud af, at det er Captur som har det mest omfattende standardudstyrsniveau. Elruder i bagdørene er ikke standard i Peugeot 2008, men der i mod har man Bluetooth i laveste udstyrsniveau, Active. Prisen for Bluetooth i Captur er dog blot 2.900 kr., og så får man både større anlæg og navigation med i prisen.

Løbet imellem de to SUV’er er tæt, og i sidste ende har design og indretning af kabinen meget at sige for køberne i dette segment – det handler nemlig om livsstil. På netop disse to punkterne er de to meget forskellige, og derfor bliver det en smagssag i sidste ende for de fleste. Derfor vil dette bilvalg for de fleste nok blive gjort med hjertet.

Vi synes:

Det er med marginaler Renault Captur vinder over Peugeot 2008. Den kække franskmand, Renault Captur, har en meget attraktiv prissætning, og det er uden at give køb på brændstoføkonomien eller udstyr. Peugeot 2008 vinder dog på kvalitetsfornemmelsen.

Læs også:  BMW M4 CS: Den nye definition af kraft og letvægt

Renault Captur 0.9 TCe Dynamique

Effekt: 90 hk v. 5.250 omdr/min
135 Nm v. 2.500 omdr/min
0-100 km/t: 12,9 sek
Topfart: 171 km/l
Forbrug: 20,1 km/l
Bagagerum: 377-1.235 liter.
Pris: 214.900 kr.

Peugeot 2008 1.2 VTi Allure

Effekt: 82 hk v. 5.750 omdr/min
Moment: 118 Nm v. 2.750 omdr/min
0-100 km/t: 13,5 sek
Topfart: 169 km/t
Forbrug: 20,4 km/l
Bagagerum: 350-1.194 liter.
Pris: 244.990 kr.