1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Duel: Subaru Forester vs. Mitsubishi Outlander

Duel: Subaru Forester vs. Mitsubishi Outlander

Duel: Subaru Forester vs. Mitsubishi Outlander
0
0

Subaru og Mitsubishi har ikke haft det let i Danmark gennem de senere år, da de danske importører først var plaget af en høj yen-kurs. Faktisk satte den danske Mitsubishi importør importen på standby i to år grundet den høje yen-kurs. Den høje yen-kurs skulle dog vise sig at være det mindste problem, da en tsunami ramte Japan i 2011. Den kostede Mitsubishi omkring en kvart milliard kroner, mens Subaru tabte op mod fire milliarder kroner! Trods det har taget hårdt på de to bilmærker, så vil de nu vende tilbage stærkere end før.

Udefra kan det være svært at kende forskel på den nye og gamle Subaru Forester. Den opdaterede Forester er dog vokset i både akselafstand og længde, ligesom højden er øget med 35mm. Det giver bedre plads i kabinen, hvor den er meget kærkommen. Trods Foresteren er blevet længere, så kan den ikke erhverves med syv sæder ligesom Outlanderen.
Mitsbusihi Outlander har et mere anonymt design, men med testmodellens 18” fælge bliver den lidt mere interessant at iagttage.

Forester kabinen er meget rustikt bygget samt designet, og man er ikke i tvivl om, at elementerne kan holde i lang tid. Dermed er kabinen ikke videre interessant, og den minder mest af alt om noget, man forventer at se i en Toyota. Kabinen forbliver kedelig selv i højeste udstyrsvariant, hvor man har et lille infotainmentssystem der er til grin ift. det vi kender fra Golf Highline eksempelvis. Mitsubishi har prøvet at gøre Outlanderen lidt mere interessant, hvilket såmænd også er lykkedes, men meget skulle der heller ikke til. Infotainmentssystemet er lidt bedre, men meget langsomt og ikke let at finde rundt i. Hele kabinen er knaldsort ligesom Foresteren, mens kun et par lister i carbon-look bryder linjerne. Du skal dog ikke begynde med at røre ved det, da du herefter vil finde ud af, at det selvfølgelig blot er kedelig plast.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Begge testmodeller var højeste udstyrsvariant, hvilket til Foresteren kun fås, hvis man vælger den meget uøkonomiske, men sjove 240 hestes turbo benzinmotor.
Dermed havde man både lædersæder, elektrisk bagklap, et stort anlæg, bakkamera/sensor, regnsensor og yderligere var Outlander udstyret med både adaptiv fartpilot og to sikkerhedsassistentsystemer i form af en frontkollisionsassistent og Lane Departure Warning. Den adaptive fartpilot fungerer fint, men hvis man er vant Volvos system bliver man slemt skuffet. Ankepunktet er selvfølgelig systemets reaktionstid og den meget lange afstand der holdes til forankørende.

Kigger man på det praktiske aspekt, er det selvfølgelig værd at nævne Outlander kan udstyres med syv sæder. Ét er at placere syv sæder i en bil på lidt over fire en halv meter, noget andet er at gøre de to sæder i bagagerummet brugbare. Selvfølgelig klemmer man ikke svigermor derind, medmindre forholdet til hende allerede er ødelagt. Sæderne er tiltænkt mindre børn, og til det fungerer de udmærket. Har man slået de to bagagerumssæder op har man dog blot 128 liters bagagerum, og dermed kører man ikke på ferie med oppakning til syv. Med fem personer i bilen har man 477 liter, hvilket er cirka 10 liter mindre end Forester. Underligt nok har Outlander dog kun 1.022 liters bagagerum når bagsæderne er lagt ned, mens Forester kan bryste sig af hele 1.577 liter. Begge testmodellers bagklap kunne lukke automatisk, men har man travlt vil den langsomme lukkemekanisme give selv dem med god tålmodighed stress.

Læs også:  Ny generation af Audi A5 med progressivt design og teknologi

Der er ikke mange motorer at vælge iblandt hos hverken Subaru eller Mitsubishi. Hos sidstnævnte er udvalget mindst med enten en 2.0 liters benzin med 150 heste eller en mere momentfuld 2.2 liters dieselenhed. Subaru tilbyder tre motorer, hvoraf to kører på benzin og yder hhv. 150 eller 240 heste. Dieselmodellen er en 147 hestes der koster fra 486.900 kr., hvilket er 7.000 kr. højere end en dieselmotoriseret Outlander.
Dieselmotoren i Forester virker mere kultiveret, men det er nok ikke noget de fleste i sidste ende vil lade afgøre, hvilken af disse biler de ville vælge – for de er begge ganske fine.
Subarus skøre 2.0 liters turbobenziner med 240 heste giver ikke megen mening i et land som Danmark, hvor den koster omkring 600.000 kroner, og samtidig ikke kører længere end 8 km/l ved almindelig kørsel. Sjov er den, men ikke sjov nok til det giver rimelig mening – vælg derfor hellere dieselmotoren.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Indstigningsmodellen hos Mitsubishi har blot forhjulstræk og en femtrins manuel gearkasse, mens man hos Subaru har permanent firehjulstræk og en sekstrins manuel gearkasse. Den billigste Forester koster dog også knap 30.000 kroner ekstra.

Begge biler kører ganske godt, men Foresteren fremstår som den mest komfortable. I hvert fald blev jeg overrasket over, hvor hård Outlanderen var med 18” alufælge, der ellers var ganske flotte. Hvad angår de dynamiske køreegenskaber virkede Foresteren også skarpere, men det kan også tillægges testmodellen havde en benzinmotor under hjelmen, der selvsagt er lettere end den 2.2 liters dieselenhed i Outlanderen. Selvfølgelig giver boxermotorens flade konstruktion også et lavere tyngdepunkt, hvilket ligeledes er en fordel.

Vi nåede ikke at køre specielt meget offroad, men begge biler virkede ganske kompetente i barskt terræn. Tidligere har vi prøvet den nye Forester på en Land Rover Experience bane i Finland, hvor den virkelig overraskede.

Vi synes:

Outlander har den lækreste kabine og mest udstyr. Subaru Forester kører bedst, og har nogle mere interessante motorer.

Testvinder: Subaru Forester
Subaru Forester 599.800 kr.
Mål i cm: 459,5 , 179,5 , 173,5
Bagagerumsvolumen: 488 / 1.577 liter
Pris fra: 375.900 kr.
Mitsubishi Outlander – 579.995 kr.
Mål i cm: 466,5 , 180, 168
Bagagerumsvolumen: 477 / 1.022 liter
Pris fra: 349.995 kr.