1. Home
  2. Biltest
  3. First drive: Mazda CX-5
0

First drive: Mazda CX-5

First drive: Mazda CX-5
0
0

CX-5 er den første Mazda bygget efter det nye designsprog: ’’KODO – Soul of Motion’’, og bruger for første gang den nye banebrydende ’’Skyactiv’’ teknologi.
De fleste bilproducenter bygger kun brændstoføkonomiske modeller af nogle biler, mens Mazda har valgt at skifte hele den gamle teknologi ud med den nye ’’Skyactiv’’.

ALT er skiftet

Man kan passende spørge om sæderne er det eneste gamle tilbage, eftersom den nye teknologi indeholder nye motorer, gearkasser, undervogn og meget andet.

Selvom de nye teknologier hænger sammen, så overskygger den nye motorteknologi alt andet. – Motorerne har verdens laveste/højeste seriebygget kompressionsforhold på 14:1, hvilket betyder man sparer op i mod 20 % på brændstoføkonomien.

Den 2.0 liters benzinmotor med 165 hk er 10 % lettere end de gamle, har en intern friktion på 30 % mindre og et unikt piston 4-2-1 udstødningssystem, som hjælper på økonomien. – Det betyder 15 % mindre brændstofforbrug og CO2-udledning samt 15 % mere moment.

De to dieselmotorer med hhv. 150 og 175 hestekræfter er 10 % lettere end de gamle motorer, og har en to-trins turbolader som sikrer mest mulig trækkraft ved lave og højre omdrejninger. Brændstofforbruget og CO2-emissionen er forbedret med 20 %, og lever op til de nye Euro 6 krav!

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Alle modeller er som standard udstyret med Mazdas i-stop system(start/stop).

Ny manuel gearkasse inspireret af MX-5

Udvalget af gearkasser vil være en 6-trins manuel eller en 6-trins automatgearkasse, som kan fås til både benzin og diesel.
Den manuelle er inspireret af gearkassen i Mazda MX-5 med sine korte mellemrum, hvilket fungerer rigtig godt.
Den automatiske fungerer langtfra lige så godt som den manuelle, selvom der er brugt lang tid på at optimere vægten og måden gearkassen arbejder på, så der spares mellem 4-7 % brændstof i forhold til de gamle gearkasser.

Vil udmærke sig som en meget rummelig SUV

Mazda CX-5 er en SUV i klasse med KIA Sportage, VW Tiguan o.l., hvor den ikke kun vil udmærke sig med sine motorer men også på pladsen. Bagagerummet er nemlig i blandt klassens bedste med 503 liter, hvilket kan forøges til 1.620 ved at slå bagsæderne ned. – VW Tiguan har til sammenligning 470 liter og op til 1.510 liter.

Ang. pladsen er bagsædesystemet ’’Karakuri’’ smart, da man kan slå alle sæderne ned hver for sig, to og to eller alle tre på én gang. – Det gøres nemt ved at trække ud i en knap som er placeret i bagagerummet.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Derudover udmærker den sig også med mest benplads i forhold til Ford Kuga og VW Tiguan. – Mazda CX-5 er dog også både længere(4,54m), bredere(1,84m) og højere(1,67m).

Hvordan kører den så?

Efter nogle korte ture i alle modeller, hvor det var svært at få afprøvet den rigtig, kom vi alligevel frem til en konklusion.

Sammensætningen af de nye teknologier fungerer godt, og Mazdas filosofi om Jinba Ittai som betyder, at føreren skal få følelsen af at være i et med bilen er lykkes, da det er en af de mere køredynamiske SUVer. – Specielt med den nye manuelle gearkasse og de korte skift.

Konklusion:

Om vi ville vælge Mazda CX-5 frem for konkurrenterne er svært at sige, da det ikke var færdige modeller, men den lille diesel med manuel gearkasse var klart den mest interessante model.

Prisen kendes endnu ikke, men vi gætter på omkring 400.000 kr. for den billigste benzinmodel når den lanceres i maj 2012.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Læs vores opdaterede Mazda CX-5 diesel test her!

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D(iesel):

150 hk-model(Standard power):
Kan erhverves med både forhjulstræk og firehjulstræk.

Forhjulstræk:
Ydelse: 150 hk/380 Nm

0-100 km/t: 9,2 sek. (Manuelt gear)

Topfart: 202 km/t.

Forbrug: 22,2 km/l – CO2: 119 gram (Manuelt gear)

Kan trække 2.000 kilo

Prisgæt: Fra ca.425-435.000 kr.

175 hk-model(High-power):
Kan kun erhverves med firehjulstræk.

Firehjulstræk:

Ydelse: 175 hk/420 Nm

0-100 km/t: 8,8 sekunder (Manuelt gear)

Topfart: 207 km/t.

Forbrug: Ikke angivet

Kan trække 2.000 kilo

Mazda Skyactiv 2.0 Skyactiv-G(asoline)
Kan erhverves med både forhjulstræk og firehjulstræk.

Forhjulstræk:

Ydelse: 165 hk/210 Nm

0-100 km/t: 9,2 sekunder (Manuelt gear)

Topfart: 200 km/t.

Forbrug: 16,6 km/l – CO2: 139 gram CO2 (Manuelt gear)

Kan trække 1.800 kilo

Prisgæt: Fra ca. 400.000 kr.

Firehjulstræk:

Ydelse: 160 hk/208 Nm

0-100 km/t: 10,5 sekunder (Manuelt gear)

Topfart: 197 km/t.

Forbrug: Ikke angivet

Kan trække: 1.800 kilo

tags: