1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Suzuki SX4 S-Cross
0

First drive: Suzuki SX4 S-Cross

First drive: Suzuki SX4 S-Cross
0
0

Folket er vilde med SUV’er og crossovers, hvilket salget af Nissans Qashqai viser. En bil med 5 år på bagen, men stadig en salgssucces år efter år.

Suzuki liver nu endelig op igen efter nogle års dvale, hvor der blot med jævne mellemrum har været koncepter, men nu sker der noget. Faktisk har Suzuki besluttet, at de vil offentliggøre én ny bil hvert år frem til 2016, hvor fokus vil være på A, B og C-segment biler. Suzuki sigter direkte efter den populære niche Nissan fandt med Qashqai, og førstehåndsindtrykket af den nye Suzuki er godt.
Japanerne har dog også mange års erfaring med SUV- og crossover-klassen da de var pionerer med bl.a. Jimny og Ignis.

Navnet på den nye er SX4 S-Cross, og hvis det virker bekendt skyldes det den mindre SX4 CombiBack. Den nye model er 16,5 cm længere, og akselafstanden er vokset med 10 cm, hvilket bringer den en klasse over 2008, Captur og Mokka. Lad os dog blot kalde Suzukis nye crossover for S-Cross, da den ikke har en dyt at gøre med SX4 CombiBack. CombiBack modellen vil dog stadig være at finde i modeludvalget det næste års tid, da den iflg. Suzuki-importøren supplementerer S-Cross’eren.

Platformen er helt ny og unik for S-Cross, og Suzuki fortæller de har vægtet kvaliteter såsom personvognskomfort, rummelighed, økonomi og køredynamik. Det lyder umiddelbart perfekt, og er præcis de samme ord Peugeot og Renault brugte til præsentationerne af deres nye SUV’er.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

Komfortniveauet er godt, men jeg erindrer Qashqai mindre sportsligt affjedret. Dermed ikke sagt S-Cross er ukomfortabel. Dette bringer mig videre til køredynamikken, hvilket er et overraskende punkt ved S-Cross. Biased af, den eneste sjove Suzuki jeg erindrer testkørt er Swift Sport var mine forventninger lave. S-Cross er væsentlig skarpere køredynamisk end Qashqai, og med testmodellernes firehjulstrækfunktion sat i Sport var det en fin oplevelse. Sportsfunktionen fordeler flere kræfter til baghjulene samt giver en mere aggressiv speederrespons, mens Snow er til underlag med lav friktion, Lock fordeler trækkraften ligeligt mellem for- og bagaksel og Auto prioriterer god økonomi og 4WD slås automatisk til ved behov.

Rummeligheden i i S-Cross er noget diskutabel, da det kun er fabrikantens egne små japanske ingeniører som kan sidde på bagsæderne når soltaget er valgt. Benpladsen er dog fin og bagagerummet byder på 430 liter og op til 1.269 liter med næsten plan bund, hvilket ikke er klasseledende, men bør være nok.
Som chauffør finder man sig let til rette, og S-Cross har det sædvanlige gode overblik i trafikken grundet dens højde.

Kabinen er ikke ligefrem lækker, men en klar forbedring ift. SX4 CombiBack. Nissan Qashqai er dog heller ikke ligefrem lækker indvendigt, men man kunne have håbet Suzuki ville have integreret en touchskærm med muligheder for udvidelse til navigation, internetadgang og andre apps.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Overskueligt motorprogram

For at kunne præsentere en fornuftig brændstoføkonomi har Suzuki reduceret vægten, således S-Cross er 55 kg lettere end SX4 Combiback trods den nye model er en halv klasse større! Der er dog også videreudviklet på den 1,6 liters benzinmotor, hvor den interne friktion er ét af elementerne Suzuki har arbejdet på. Dieselmotor med samme volumen og hestekræfter, 120, er Fiat-udviklet, og med 320 Nm har den dobbelt så meget moment som benzinmotoren. Det får den til at føles væsentlig kvikkere, og den må desuden trække 1.500 kilo.

Dieselmotoren kører op til 23,8 km/l, hvilket er en smule bedre end Qashqais 130 hestes 1,6 med 130 hestekræfter. Man er dog ikke i tvivl om, at Nissans 130 hestes motor er mere raffineret – men også dyrere.

Gearkasserne er enten en femtrins manuel eller som sædvanligvis mindre gode CVT-gearkasse til benzinvarianten. Dieselmodellen tilbydes med en fin sekstrins manuel.

Intropris som Qashqai

Priserne starter ved 219.990 kr., hvilket er præcist det samme som Qashqai, og de to bilers udstyrsniveauer er nogenlunde ens. Vigtigst er aircondition og fartpilot fra standard.
S-Cross byder desuden på 7 airbags, hill-hold control, ratbetjent CD-radio med USB-indgang, elbetjente sideruder for og bag, el-betjente sidespejle med varme og andet.
Opgraderes til GL+ for 20.000 kr. ekstra får man blandt andet automatisk aircondition med to zoner, 16” alufælge, nøglefri betjening, læderrat og flere eksteriørdetaljer.
De to topudstyrsniveauer byder på alt fra et stort soltag, 17” alufælge, Xenon-forlygter, LED-kørelys, parkeringssensor for og bag, regnsensor, automatisk nedblændeligt bakspejl, bluetooth osv.
Den billigste diesel koster cirka 253.000 kr., hvilket er højere end den mindste Qashqai, hvor en mindre dieselvariant med 110 heste tilbydes for 10.000 kr. mindre.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Suzuki SX4 S-Cross lander hos forhandlerne d.5-6 oktober.

Vi synes:

S-Cross vil uden tvivl give Qashqai problemer, og med en forventning på 1.800 solgte modeller efter 12 mdr. tror importøren også selv på det.

Suzuki SX4 S-CROSS 1,6 GL:

Motor: Benzin, 1,6 liter, 120 hk ved 6.000 o/min., 156 Nm ved 4.400 o/min.

Forbrug: 18,5 km/l. CO2: 125 g/km

Præstationer: 0-100 km/t: 11,0 sek. Topfart: 180 km/t

Pris: 219.990 kr.