1. Home
  2. Baggrund
  3. Fremtiden er automatisk men fortiden er bedre… eller hvad?
0

Fremtiden er automatisk men fortiden er bedre… eller hvad?

Fremtiden er automatisk men fortiden er bedre… eller hvad?
0
0

Som bilentusiast ser man verden lidt anderledes bag rattet. Støjen fra motor og udstødning er mere musik end den er irriterende. Den stive affjedring, der afsætter bumpene direkte op gennem din rygsøjle er spændende og vidner om bilens sportslige karakter. Motoren, der i øvrigt er meget større end nødvendigt, har igen spist en tank benzin til 600,- kr er vi overbærende med, fordi vi ved den gemmer på mange flere hestekræfter, end den Corolla vi i et fornuftigt øjeblik overvejede at købe. Jeg kunne fortsætte med denne opremsning, men faktum er at mange bilentusiaster nyder spidsfindigheder ved en bil, som almindelige mennesker gerne vil slippe for.

Det leder mig frem til dagens emne gearkassen. Den store dims der sidder mellem motor og differentiale, og sørger for at du både kan accelererer i en fornuftig hastighed ved 10 og 110 km/t. Mange nye billister har bandet over den og koblingen, da de for første gang, skulle rulle rundt i kravlegården på køreskolen. Der er sikkert ligeså mange, der bander over den når de skal sætte i gang på en bakke eller endnu værre parkere på en. Men igen befinder vi os ved noget som mange bilentusiaster, godt kan lide ved en bil. Det at træde koblingen ned og trække et nyt sæt tandhjul sammen, er en stor del af køreglæden, bilen føles mere mekanisk måske endda levende. Det kræver noget af føreren og er en del af oplevelsen ved at køre bilen.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Den manuelle gearkasse er en antikvitet i vores moderne verden. Flere og flere nye biler kommer med dobbeltkoblingsgearkasser eller CVT gear som man finder i Toyotas Prius. For at gøre det hele værre er de helt nye elbiler overhovedet ikke udstyret med en gearkasse. Den er simpelthen ikke nødvendig når man har en motor med så meget træk. Moderne supersportsvogne som Ferrari 458 og Lamborghini Aventador kommer også kun med Formel 1 gearkasser, som grundlæggende er automatgearkasser med mulighed for at vælge gearet med knapper bag rattet. Selv Porsche der troligt har tilbudt en manuel gearkasse i deres 911, har droppet den i 2014 modellen der kun kommer med PDK gear. Når den sidste manuelle gearkasse kører af samlebåndet en gang i fremtiden vil det være en trist dag. Måske er det bare mig der er nostalgiker og gammeldags, hvis du sidder bag skærmen og tænker sikke en gammel nar der vrøvler om sin ungdom, så må jeg skuffe idet jeg kun er 21 år gammel.

Læs også:  BMW M5: Nu med M Hybrid-drivlinje og 727 hestekræfter

Men som jeg sidder her og skriver som om verden går under, skifter min telefon over på et musiknummer der blev spillet endeløst i radioen på min ferie til USA. Landet hvor kun 4 % af nye biler bliver solgt med manuelt gear. Det bringer minderne om de lange Highways og den fjerne buldren fra udstødningen tilbage, men det får mig også til at tænke på, at jeg egentlig syntes ret godt om den dovne automat gearkasse Ford havde udstyret vores Mustang med. Det er en anden oplevelse end en manuel, man flyder af sted på asfalten og der er ingen koblingskramper i trafikpropper eller behov for nedskift når man hurtigt skal frem, det hele sker som navnet antyder automatisk.

Mustangen var også udstyret med en funktion således at man kunne vælge gear selv, noget man finder på mange nye biler med dobbeltkoblingsgearkasser. Så da vi kørte på bjergvejene gennem Yosemite, kunne jeg tvinge bilen i 2 og 3 gear, med brølene udstødningsrør og et stort smil til følge. Okay så måske er fremtiden ikke så dårlig endda, men jeg kommer til at savne den lille pind der stikker ud af midterkonsollen, når den en dag forsvinder. Følelsen af at skifte gear manuelt vil altid være speciel, men ligeledes må jeg indrømme at jeg savner den automatgearkasse, specielt når jeg igen på mandag skal snegle mig af sted gennem morgentrafikken.