Fords populære hatchback for en midtlivs-opfriskning med nye motorer, teknologi og styling.
Den seneste opmærksomhed omkring Ford har primært drejet sig om den europæiske Mustang og den fantastiske lille Fiesta ST, men dagens fokus er et noget mere jordnært af slagsen.
Ford har opfrisket tredje generation af Focus til Geneve Motor Show med nye motorer, undervogn, styling og teknologi. Faceliftet lover et mere ’emotionelt’ design, bedre effektivitet, bedre brugeranvendelighed og skarpere køreegenskaber.
Først og fremmest køreegenskaberne. Focus er nu stivere foran med ny geometri i affjedringen, der giver øget stivhed i komponenterne sammen med finjusterede støddæmpere. Det elektriske styretøj er indstillet til at give bedre respons og listen over ændringer er ret omfattende for et facelift. Sammen med en finkaliberering af ESP-system kan ændringerne forhåbentligt adressere kritikken fra journalister og købere om manglende dynamik sammenholdt med tidligere modeller.
Focus har nu også yderligere Ecoboostmotorer. Den sublime 1.0-liters trecylindrede fortsætter uændret med 100 eller 125 hk, sammen med en 1.5-liters firecylindret med enten 150 eller 180 heste. En ny 1.5-liters TDCI dieselmotor er tilgængelig med 95 eller 120 hestekræfter mens topmodellen på dieselsiden er en 150-hestes 2.0-liters sag. Alle motorer har forbedret økonomi og er godkendt til EU6.Der er endnu intet nyt om ændringer af ST-udgaven, men de forventes primært at være kosmetiske.
Stylingsændringerne skal give ’et mere sofistikeret og avanceret’ udtryk, med inspiration fra faceliftet af Fiesta og den kommende Mondeo, der forhåbentligt snart er i landet. Heldigvis er den nye kølergrill ikke helt så… udtalt som i den nye Fiesta og fungerer meget godt sammen med smallere forlygter og den nye kølerhjelm. Bagenden har også fået smallere baglygter og en ny bagklap.
Ejere af Focus har klaget over mængden af knapper på instrumentbrættet og det har Ford forsøgt at rette op på med introduktionen af Sync II, en opdateret udgave af deres infotainment system med en ny ottetommers trykfølsom skærm. Navigationen er også opdateret og der er færre knapper på rattet.
En ny teknologisk tilføjelse er en såkaldt ’Pull Out Assist’-teknologi der advarer om krydsende fodgængere, cyklister eller biler når man bakker ud fra en parkeringsbås.
Bilen afsløres officielt på Geneve Motor Show og vil være på markedet senere i 2014.