1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kæmpe Volvo går øko-vejen: 407 hk, men kun 49 gram C02
16

Kæmpe Volvo går øko-vejen: 407 hk, men kun 49 gram C02

Kæmpe Volvo går øko-vejen: 407 hk, men kun 49 gram C02
0
16

Myten om hurtige biler og dårlig brændstofs-økonomi er sejlivet, men må nu endelig kapitulere. Volvo kan med den nye topvariant af XC90 motorprogrammet, den 2-liters T8, fremvise nogle udledningstal selv isbjørnene vil blive glade for.

Den næsten tre tonstunge SUV klarer, ifølge NEDC-tal, hele 47,6 kilometer på literen, og udleder så lidt som 49 gram Co2 pr. kørt kilometer. Selv med forbehold for nøjagtigheden ved disse tests er resultaterne imponerende til en bil, der producerer 407 hestekræfter og hele 640 Nm. Da bilen er hybrid, i en kombination af el-og forbrændingsmotorer, hævder Volvo at det er muligt at køre 43 kilometer ved ren el-drift og dermed næsten CO2-neturalt.

Når XC90 T8 Hybrid rammer gaderne bliver det med rig mulighed for at indstille køreoplevelsen, så den tilpasses individuelle behov. I Pure Electric og Hybrid kører bilen helt eller delvist på strøm. I den nærmest Jeremy Clarkson-agtige ”Power”-indstilling overføres samtlige kræfter ved at kombinere el-og benzinmotoren. Volvo kalder det selv for V8-ligende præstationer. I indstillingen ”Save” kan en ladning strøm gemmes i batteriet eller, hvis der er ganske lidt strøm tilbage, helt udelades. – Vi har arbejdet hårdt for at kunne give kunderne den ultimative kombination af ydelse og lavt brændstofforbrug, udtaler Volvos udviklingschef, Dr. Peter Mertens.

Læs også:  Lovende forslag til ny lovgivning om bilers data

Læs mere om den nye Volvo XC90 her.

Kommer danskerne til gode

I Danmark, hvor afgiften på nye b.la. fastlægges ud fra brændstoføkonomi, kan Volvo hybriden blive rigtig interessant. Ikke mindst, fordi der efter dansk lov er hele 4.000 kr. at hente i rabat for hver kilometer en ny bil kører over 16 km/l. Rundt regnet er det 124.000 kr. i rabat alene grundet brændstofs-økonomien. Vi skal dog ikke forvente nogen foræring herhjemme. I USA er hybriden prissat til en startværdi af 71.600 dollar, hvilket herhjemme er godt 480.000 kroner. Men selv til den pris vil den store SUV kunne trække mange købere til. Og med ejer-afgift på blot 320 kr. halvårligt for et 400-hestet monstrum burde der kunne sælges ikke så få af de nye XC90’ere i Danmark.

Læs også:  Hvornår og hvordan skiftes bremsekalibre?

Fordelingen af kræfterne i Volvo T8 2.0 Hybrid

320 hk/ 400 Nm ( benzinmotor)
87 hk/240 ( elmotor)

tags: