1. Home
  2. Baggrund
  3. Kom godt ind i foråret med din bil
0

Kom godt ind i foråret med din bil

Kom godt ind i foråret med din bil
0
0

Det sidste stykke tid med lave temperaturer inden foråret har været hårdt for din bil, og derfor har Centerleder Jan Villadsen fra dæk- og autoservicekæden Euromaster her nogle bud på, hvilke ting man bør være opmærksom på.

Af hensyn til både sikkerhed og totaløkonomi er det en god idé at være på forkant og konstant sikre sig, at ens bil lever op til årstidens krav. På den måde kan man også undgå ubehagelige overraskelser, siger centerleder Jan Villadsen fra Euromaster

Først og fremmest kan bilens batteri have haft det svært i kulden, og derfor bør man få det testet på sit lokale værksted, hvis man det virker nedslidt efter vinteren. På værkstedet kan de typisk også estimere batteriets resterende levetid.

Dækkene er vigtige!

Jan Villadsen mener også, at dækkene er et typisk overset punkt selvom, at de har stor indvirkning på den samlede trafiksikkerhed. Man skal sørge for at køre med korrekt lufttryk, og stadig beholde sine vinterdæk på i denne tid.
Efter årsskiftet koster det nu 1.000 kr. pr. nedslidt dæk, når man bliver stoppet af politiet. Mindstekravet til dækmønstrets dybde i Danmark er 1,6 mm, mens flere eksperter anbefaler man som min. har 3 mm eller mere.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Hos bl.a. Euromaster kan man få lavet en gratis dækmønstermåling, hvis man er i tvivl om dækkene har rigeligt mønster eller er ved at være nedslidt på anden vis.

Kølersystemet kan give problemer

Hvis man selv har blandet almindeligt vand i kølervæsken, skal man være opmærksom på kølersystemet, da det kan give problemer. Hvis man tager ned på et værksted kan man få målt indholdet af frostvæske. Hvis indholdet ikke er tilstrækkeligt stort vil man risikere skade på rør, slanger og motor. – Kølervæsken på en typisk bil bør blive skiftet hvert andet år, hvis man vil undgå tæring i motoren. Jan Villadsen fortæller dog, at mange først bliver opmærksomme på dette problem, når det er for sent.

Olien bør man også tjekke, da den bliver mere tyktflydende jo koldere det bliver. Gammel eller forkert olien skal man også være opmærksom på, da man kan risikere motorskader. Hvis man der i mod sørger for sine bil har frisk olie, så vil man forlænge motorens levetid.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Sidst men ikke mindst bør man tjekke viskerblade og sprinklervæske. Hvis viskerbladene ikke er uden riller, hakker og andre småskader vil de såmænd bare trække skidtet frem og tilbage, hvilket beskadiger forruden.
Sprinklervæsken bør heller ikke fortyndes endnu, da man ved for lav alkoholprocent vil opleve, at væsken fryser til is i det kolde vejr.

6 gode råd

  • Er batteriet flere år gammelt, kan det være en god idé at få det tjekket.
  • Behold vinterdækkene på lidt endnu. Tjek lufttrykket, om dækkene er skævslidte, samt om mønsterdybden er mindst 3 mm.
  • Sørg for, at kølervæsken er ny og har den rette kvalitet. Påfyld væske til maksimumsmærket, og hold øje med dårlige kølerslanger.
  • Tjek lys, viskerblade og olien, der ikke må være for tyk eller gammel. Frisk olie bidrager til at forlænge motorens levetid.
  • Er sprinklervæsken fortyndet, bør den skiftes. Ellers risikerer man, at den fryser til is, når der er nattefrost.
  • Spørg din lokale fagmand til råds. Ofte er det muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb.