Home Bilmærker Audi Længe leve leasingdrømmen

Længe leve leasingdrømmen

Længe leve leasingdrømmen
0
0

Dine vildeste bildrømme har en pris og den er sjældent så høj som frygtet.

Danskeren har taget leasing til sig de senere år og til trods for afgiftsomlægningen i 2011, der besværgliggjorde nybilsleasing, er andelen af leasede biler i den danske vognpark fortsat voksende. Vi har fået udvidet vores begrebsverden med udtryk som punktafgift og flexleasing og det er sidstnævnte vi kan takke for, at netop nu er mere interessant metal på de danske veje end nogensinde før.

Leasingselskaberne kan holde den månedlige ydelse lav, idet der udelukkende betales afgift for de kørende måneder. Således er Ferrarien du ser på disse sider, omtrent 750.000 kroner værd på de danske plader den står på. Den havde hurtigt kostet en million yderligere under gængse forhold. Den lavere værdi er af indlysende grunde godt nydt for ydelsen og forsikring, men hvad koster det at få en skrigende V8’er bag sig og et eksklusivt emblem for?

Læs også:  TEST: Danskernes fortrukne trafikalarmer

Det er af åbentlyse årsager ikke billigt, men ej heller så dyrt som man kunne frygte. Leasingselskaberne har som oftest gunstige aftaler med forsikringsselskaberne, der bl.a. fører til at du kan få forsikret en 500-hestes Ferrari fra dette årtusinde for 8.158 kroner om året. Det er vel at mærke med 5 måneders sommerkørsel og 7 måneders stilstand. Prøv lige at få den aftale i hus hos den lokale forsikringsassurandør. Service og vedligeholdelse hæfter du som leasingtager selv for og en italiensk karet som denne skal serviceres hos en original (læs: dyr) forhandler. Det gør selvsagt ondt i læderet, men alt andet lige bliver det næppe aktuelt med flere besøg på baggårdsværkstedet, medmindre du planlægger at køre Europa tynd i vognen.

I tilfældet med Audi’en får du en måneds kørsel yderligere, men Forza Leasing ser helst ikke at du kaster bilen ud på de oversaltede danske vinterveje. Du kan lease den til de samme penge som en halvpebret (men utvivltsomt), dieseldreven BMW 5-serie, med halvt så mange hestekræfter og på trods af at sammenligningen mellem ny og brugt ofte er unfair, er den alligevel interessant. Således tilbyder Forza biler som den hysterisk sjove MINI Cooper S eller en magelig Audi A6 2,8 FSI for under 3.000 kroner om måneden, mod førstegangsudbetalinger i omegnen af 35.000 kr. Så når den kønnere halvdel argumenterer for en syvsæders Qashqai kan du vise hende, at det altså er muligt at komme ud bag rattet af noget stort og sort med fire ringe på hjelmen til de samme penge. Hverken Audi’en eller MINI’en er sarte nok til at blive stående over vinteren, så dem fræser du blot afsted i de mere sjappede måneder og sådan forholder det sig også med resten af leasingselskabernes vognpark, som vi udforsker over de kommende måneder.

Læs også:  Comeback til Camry i Danmark

”Ferrari F430 Spider F1 (Privatleasing)
Aftalens længde: 12 måneder
Udbetaling: 266.793,00
Etablering: 29.995,00
Forsikring for 12 måneder: 8.158,00
Ydelse pr. måned: 12.733,00”

”Audi R8 4.2 FSI Coupé R-Tronic (Privatleasing)
Aftalens længde: 12 måneder
Udbetaling: 186.886,00
Etablering: 21.245,00
Forsikring for 12 måneder: 7.242,00
Ydelse pr. måned: 8.996,00”