Ford har udviklet en ny 1.0 liters EcoBoost motor, som de netop har offentliggjort detaljer om før Frankfurt Motor Show i morgen.
Den nye 3-cylindret 1.0 liters EcoBoost er sat i verden for at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning. – Selvom det kun er en lille 3-cylindret 1.0 liters, så yder den hele 120 hk og 170 Nm fra 1.300 til 4.500 omdrejninger i minuttet. – Det svarer til samme ydelse som en normal 1,6 liters benzinmotor!
Den er udstyret med turbolader og direkte indsprøjtning, og skal iflg. Ford være et bevis på, at de er helt fremme i feltet, når det kommer til down-sizing og ydelse.
Man vil først kunne bestille motoren i Focus og senere hen i C-MAX samt den kommende B-MAX.
Brændstoføkonomien er i hovedsædet
Motoren er selvfølgelig udviklet for at kunne tilbyde en bedre brændstoføkonomi, og her udmærker den sig ved at udlede 120 gram CO2 per kørt kilometer samt lige over 20 kilometer på én liter brændstof.
For at nå den lovede økonomi, så er den udstyret med bl.a. Start/Stop, Active Grille Shutter og Ford Regenerative Charging.
Ford udtaler selv:
”-Den nye 1.0 liters EcoBoost motor er en af de mest avancerede motorer Ford nogensinde har produceret. Den er pakket med så mange teknologiske nyskabelser, at det er svært at holde styr på dem alle sammen, siger Graham Hoare. Hele ideen med EcoBoost har altid været at kigge på enhver tænkelig detalje i forsøget på at forbedre brændstoføkonomien uden at gå på kompromis med ydelsen. Den nye 1,0 liters EcoBoost er et strålende eksempel på den tankegang. Vi føler os overbeviste om, at den både vil overraske og glæde vores kunder.”
Den nye lille EcoBoost motor er den mindste Ford benzinmotor, og bliver en del af salgsprogrammet i 2012, hvor man kan bestille den med en 5-trins eller 6-trins manuel gearkasse.