Geneve Motor Show har dannet scene for lanceringen af trillingerne Citroën C1, Peugoet 108 og Toyota Aygo.
Vi har tidligere fortalt om både Peugeot 108 og Toyota Aygo, men nu er turen kommet til den sidste, Citroën C1.
Den nye C1 produceres både som 3- og 5-dørs, og vil kunne leveres med elektrisk kaleche under navnet Airscape. Designet er blevet mere karakteristisk, og trillingerne minder nu mindre om hinanden end før. Det er specielt bilernes front der er meget forskellige. Desuden har man integreret de rektangulære baglygter med 3-D effekt.
C1’eren måler 3,46 meter i længden, og har blot en venderadius på 4,8 meter, hvilket er en god kvalitet i bytrafikken. Vægten er holdt på 840 kilo, og i samspil med nye benzinmotorer er brændstoføkonomien og CO2-udledningen forbedret.
Fra standard leveres Citroën C1’eren med e-VTi 68-motoren og en femtrins manuel gearkasse – denne kan dog udskiftes til ETG5-gearkassen, der er en selvskiftende gearkasse. Den større VTi 82 benzinmotor kan også vælges, hvilket er en 82 hestes 1.2 liters trecylindret enhed med 118 Nm. Ved blandet kørsel er den angivet til 23,3 km/l og en CO2-udledning på 99 g/km.
Teknologien er selvfølgelig også opdateret, således man kan gøre brug af en 7” touchskærm, og et system kaldet ”Miror-Screen”, hvor man får spejlet telefonen op på infotainment systemets skærm. Desuden kan man udstyre C1’eren med blandt andet bakkamera og nøglefri adgang og start.
Bagagerummet byder på 196 liter, og volumen kan forøges til 780 liter ved nedfældning af bagsæderne.
Lancering af den nye Citroën C1 finder sted til sommer. Der er dog endnu ingen informationer om modelprogram og priser.