Mercedes har med deres 7G-Tronic ikke ligefrem haft klassens bedste automatgearkasse, men nu kommer en opdateret ni-trins version af automatgearkassen!
Navnet er selvfølgelig 9G-Tronic og den har længe været ventet. Faktisk har Mercedes i lang tid benægtet denne gearkasse skulle eksistere, men da de ved en fejl lod den stå som tilvalg på E-klassen var spændingen fjernet. Den kommer og det bliver i første omgang til den baghjulstrukne E350 BlueTec, hvor den dermed afløser 7G-Tronic.
Gearkassen ændrer ikke på E350 BlueTecs accelerationstid som stadig er 6,6 sekunder. Brændstoføkonomien er dog væsentlig forbedret, hvilket både skyldes de to nye trin og forbedringer i start/stop-systemet. De foreløbige fortæller de nuværende 18,2 km/l udskiftes med 18,9 km/l. CO2-udledningen er reduceret fra 144 gram til 138 g/km, hvilket er særdeles fint for den 252 hestes store sedan.
Forbruget i byen er også formindsket med ni procent, mens det er uændret på motorvejen.
Forbedringer til E220 BlueEfficiency Edition
E220 BlueEfficiency Edition er også blevet opdateret, så den fremadrettet fra standard har den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse i stedet for den sekstrins manuelle gearkasse. Dette betyder man fremadrettet kan forvente at køre 22,7 km/l frem for tidligere 21,3 km/l. CO2-udledningen er også reduceret fra hele 132 g/km til kun 114 g/km, hvilket efter sigende gør den overholder EU6-emissionskravene.