Det er ikke størrelsen, men gørelsen! Sådan lyder det rundt om hos alle bilproducenter. Motorerne bliver downsizet både volumen og cylindermæssigt, men det betyder ikke vi får langsommere biler, tværtimod.
Renaults nye Nürburgring-konge er undervejs i form af Mégane R.S., og nu har Renault meldt ud, at den samme 2-liters turboladede motor med fire cylindre ikke vil være at finde i raketten. Dette blev offentliggjort ved Mégane præsentationen i Portutal, hvor flg. blev sagt:
“That engine was good in terms of what it can do in an R.S., but it’s an engine that is not suitable for further development in terms of consumption and CO2.” “That engine was good in terms of what it can do in an RS, but it’s an engine that is not suitable for further development in terms of consumption and CO2.”
Derfor forventer vi nu en 1.6 liters turbomotor med fire cylindre. Her kunne Renault evt. bygge videre på motoren vi kender fra Clio R.S. Renaults anden franske konkurrent, Peugeot 308 GTI, bruger også en 1.6 liters motor, så derfor vil det ikke ligefrem være nogen overraskelse med en sådan downsizing.
Ydelsesmæssigt forventer vi omkring 300 hestekræfter fra den 1.6 liters firecylindrede turbomotor, hvilket vil give en ”pæn” accelerationstid.
Skal slå den gamle Nürburgring-tid!
Mégane R.S. 275 Trophy-R formåede at gennemføre Nürburgring på 7:54,36, og denne tid har Renault i sinde at forbedre yderligere med den nye model.
Så trods downsizing skal alt være markant bedre, og vi glæder os til at se Renault slå denne ellers i forvejen meget imponerende omgangstid.